Sant Jordi a l'informatiu d'Antena 3.
2 min

Dimarts al migdia, a Antena 3 noticias, Sandra Golpe començava l’informatiu posant els espectadors en context del dia que era: “¿Qué tal? Buenas tardes. Hoy es 23 de abril. Día de Castilla y León. Día de Aragón y Día del Libro”. Una obertura en la qual has de posar molta intencionalitat per no mencionar Catalunya ni Sant Jordi després de remarcar la data del calendari. Prioritzava les festivitats en altres comunitats que, tot sigui dit, no van merèixer l’interès de l’informatiu. Això sí, darrere de Sandra Golpe hi havia l’enorme imatge d’unes roses gegants. A les flors vermelles les acompanyava el titular en lletres ben grosses “De campaña en campaña”, i és que la diada ens l’explicaven després des d’una perspectiva política: “Este año, en Catalunya, Sant Jordi llega a las puertas de una campaña electoral, y eso se nota. Se reparten rosas y libros y también muchas promesas. Hasta Puigdemont regala, a quien le interesen, un libro con sus discursos”. La presentadora anunciava la diada com un acte de campanya: “Hay desembarco de candidatos en el centro de Barcelona en este Sant Jordi tan político”, afirmava amb el seu habitual tonet sarcàstic tan sibil·lí quan parla de l’actualitat catalana. A continuació, connectava en directe amb una reportera al centre de Barcelona que insistia en recordar que el candidat de Junts tenia novetat al mercat. “No ha faltado nadie a excepción de Puigdemont, fugado de la justicia, aunque ha querido estar presente regalando sus discursos con un libro”. El reportatge mostrava com els polítics havien sortit al carrer a buscar vots. El muntatge, amb una selecció de declaracions molt escapçades i tretes de context, era més propi d’un programa d’humor amb intencionalitat ideològica que d’un informatiu. Destil·lava un cert to foteta forçant un hipotètic diàleg entre les diferents intervencions dels polítics. Per tercera vegada, en la notícia, tornaven a recordar que Puigdemont regalava un llibre amb els seus discursos. El candidat de Junts no trobarà un programa de televisió en què li hagin fet una millor promoció de la seva novetat editorial: “Todos los candidatos han estado menos él, aunque ha encontrado su peculiar forma de acudir: un libro recopilatorio de sus discursos”. I després la locució afegia: “Aunque desde el PP le recomiendan otras lecturas”. I inserien una intervenció de Núñez Feijóo que deia: “Que lea la Constitución”. La notícia mostrava tots els candidats en solitari o atenent els mitjans de comunicació. L’única imatge d’un candidat sol·licitat pel públic i amb les mans plenes de roses va ser la del líder espanyol del PP.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Al final de l’informatiu van recuperar la notícia de Sant Jordi des d’una perspectiva més literària, tot i que l’enfocament va ser més aviat comercial. Antena 3 només va mostrar com signaven llibres sis autors de Planeta, el seu grup editorial. 

El 23 d’abril segons Atresmedia va quedar reduït a la pugna política i a l’acte promocional de les seves estrelles literàries. Una manera esbiaixada de vendre una diada popular tan transversal. 

Mònica Planas Callol és periodista i crítica de televisió
stats