Loreen guanya per segona vegada Eurovisió i Suècia fa rècord
La sueca ha guanyat amb 'Tattoo', una cançó que s'ha comparat amb 'Flying Free' de Pont Aeri
Les cases d'apostes ho tenien clar: Loreen, representant de Suècia, tenia tots els números per guanyar Eurovisió 2023 i així ha sigut. Amb la cançó Tattoo, la sueca no només aconsegueix ser la segona persona en tota la història del festival en guanyar dues vegades sinó que situa Suècia com el país amb més victòries a Eurovisió, empatat amb Irlanda. Abans de Loreen només una altra persona havia guanyat dues vegades el festival: Johnny Logan, que va guanyar els anys 1980 i 1987.
Loreen ha actuat amb un aplom incontestable, però no estar nerviosa no és sinònim de falta d'emoció i la sueca ha acabat la seva intervenció amb un gran somriure d'agraïment a uns eurofans que ja la van convertir en guanyadora d'Eurovisió el 2012 amb el hit Euphoria. La cançó guanyadora té alguns fragments inspirats en The winner takes it all dels també suecs (i eurovisius) ABBA, però els eurofans espanyols han assenyalat un altre tema amb el qual Tattoo té semblances més que evidents: el Flying free de la discoteca Pont Aeri, de Dj Ruboy i Dj Skudero.
Tot i que la victòria de Suècia es donava per segura, Finlàndia ha estat a punt d'esguerrar-li la festa. L'atreviment té recompensa, almenys a Eurovisió, i Finlàndia ha desfermat la bogeria col·lectiva amb l'espectacle kitsch de Käärijä i Cha cha cha, que passa per gairebé tots els estils musicals possibles, des del heavy metal al k-pop. El raper, que en el seu tema parla de les ganes d'emborratxar-se després d'una setmana dura, ha sigut l'opció més votada pel públic. Així i tot, l'avantatge de Suècia gràcies als vots del jurat professional ha fet impossible la victòria de Finlàndia.
Quan Käärijä ha aparegut a l'escenari ha quedat clar que ja havia conquerit els cors dels eurofans, que no han parat de saltar i cantar. L'actuació és una fantasia extravagant amb uns ballarins de somriure blanc nuclear i vestits rosa cridaner que ha provocat multitud de mems a les xarxes socials. Entre el públic, hi havia molts espectadors que havien imitat el look del cantant i s'havien vestit amb un bolero de color verd llima.
Espanya, expectatives no complertes
Blanca Paloma, la representant espanyola, ha portat a Liverpool la seva cançó de bressol d'inspiració flamenca, que no ha estat entesa pel televot, que només li ha atorgat cinc punts. La mala valoració dels espectadors ha destrossat les altes expectatives amb què Espanya arribava al festival: les apostes li donaven una cinquena posició, però ha quedat en dissetena posició.
El número, tot i que millorat pel que fa a la realització televisiva, ha estat molt semblant a la proposta que va presentar al Benidorm Fest, on va ser la més votada pel jurat professional i pel públic. La cantant d'Elx ha sortit molt segura, però no ha seduït el públic. Malgrat el mal resultat, Blanca Paloma ha assegurat que la seva actuació ha servit per plantar una llavor perquè pel flamenc sigui cada cop més valorat a Europa.
La primera de les favorites a aparèixer a l'escenari de l'Arena de Liverpool ha estat La Zarra, la representant de França, que ha fet una actuació elegant i molt més solvent que l'avançament que es va poder veure a la semifinal. Situada sobre una plataforma que pujava i baixava i que estava coberta per la impressionant faldilla del seu vestit, la cantant canadenca ha vist com el públic corejava amb ganes la tornada del seu tema, Évidemment.
L'actuació provocativa
Més enllà de Finlàndia, la quota de provocació i extravagància ha anat a càrrec dels representants de Croàcia, que han arribat amb una cançó paròdica dedicada a dictadors com Hitler o Stalin. Amb boina militar, bigotet i casaca d'estampats psicodèlics, els Let 3 han fet aixecar el públic amb una actuació energètica amb míssils com a convidats sorpresa. Com a toc final tots els membres han acabat en calçotets i samarreta interior.
Les dives
Tota edició d'Eurovisió té cançons que semblen destinades a convertir-se en èxits de l'estiu i impulsar les carreres de futures dives, com l'any d'Eleni Foureira i Fuego. Enguany, la candidatura a futura estrella del pop mundial l'ha presentada la israeliana Noa Kirel, que amb Unicorn s'ha ficat tothom a la butxaca amb una actuació espectacular i molt millorada respecte a la semifinal. Kirel ha tingut actitud, ha clavat la cançó i ha rematat la seva participació amb un intens moment de ball —que alguns consideren copiat de Chanel i que ha estat el fragment destacat que ha triat l'organització pel resum previ a les votacions—. La israeliana ha aconseguit el bronze.
A la representant de Regne Unit, Mae Muller, segurament li hauria agradat rascar la meitat de l'actitud de diva de Kirel, però ha quedat força enrere. Tot i tenir un tema amb força i que enganxa —amb ecos de Dua Lipa—, li ha faltat la força necessària per donar un cop de puny a la taula i tenir opcions reals de guanyar. Muller només ha rebut 9 punts per part dels espectadors.
La tríada de dives empoderades es tancava amb la noruega Alessandra i l'èpica de Queen of the kings, que ha rebut moltíssim suport del televot i ha quedat en cinquena posició.
Moment emotiu
El Regne Unit ha acollit Eurovisió en substitució d'Ucraïna, que tot i haver guanyat l'any passat no ha pogut organitzar el festival a causa de la guerra. Durant la gala hi ha hagut diverses al·lusions al país amb la participació d'estrelles eurovisives ucraïneses. Un moment especialment emotiu ha sigut quan en el medley de cançons vinculades a Liverpool l'holandès Duncan Laurence ha cantat You'll never walk alone dedicada a Ucraïna.