Televisió

L'estiu d''El Grand Prix' i l'ensorrament de Telecinco: què ha triomfat i que no a la televisió

El programa de Ramón García ha estat un dels fenòmens televisius

Captura de pantalla del programa 'Grand Prix'
3 min

BarcelonaEls mesos d’estiu són tradicionalment els de menys consum televisiu, però això no vol dir que no hi passi res, a la pantalla petita. Les cadenes proven noves fórmules, encara que siguin amb pressupostos més reduïts, i busquen reforçar ficcions. L’estiu del 2023 serà recordat com el del retorn d'El Grand Prix del verano tres dècades després de l'estrena original.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Un dels dubtes de la resurrecció d'El Grand Prix del verano era si el públic que n'havia demanat la tornada insistentment cada any realment el miraria. La 1 pot estar satisfeta d'haver-se arriscat perquè el concurs, que ha tornat a comptar amb l'inefable Ramón García com a presentador, ha estat uns dels encerts de la programació estiuenca. Els bons resultats no només es limiten al conjunt de l'estat espanyol, sinó que també han estat remarcables a Catalunya. L'estrena, el 24 de juliol, va tenir unes dades espectaculars: a escala estatal, va registrar un 26,1% de quota de pantalla, un share molt per sobre de la mitjana mensual de la pública, que al juliol va ser del 9,9%. De fet, l'icònic programa, juntament amb la nit electoral del 23 de juliol, ha estat bàsic perquè La 1 hagi viscut un estiu de somni i hagi aconseguit fer el sorpasso a Telecinco, que ha viscut uns mesos per oblidar.

Pel que fa a Catalunya, el concurs de la popular vaqueta també ha funcionat molt bé i ha liderat el prime time, sobretot les tres primeres entregues. L'arrencada va aconseguir un 21,4% de quota de pantalla i 281.000 espectadors i va aguantar fins a la tercera emissió, en què un dels pobles que hi competien era català, Cervelló. Aquell dia va obtenir un 18,4% de quota i, si bé és cert que després la davallada de share va ser evident (va passar a un 10,9%), aquesta setmana ha registrat un 14%. Amb tot, a l'espera de l'emissió de la final, que serà dilluns vinent, el programa aconseguirà una nota més que bona, perquè se situarà per sobre de la mitjana de La 1, que a Catalunya se situa en el 7,5%.

En l'àmbit català, TV3 ha mantingut el lideratge amb comoditat. Amb un 13,9% de quota de pantalla, el juliol del 2023 ha estat el millor dels últims deu anys i a l'agost també serà la cadena més vista. La televisió pública ha confiat en productes de solvència contrastada, com Joc de Cartes d'estiu i El paradís de les senyores. De fet, la sèrie de sobreataula italiana farà el salt a la programació del curs regular. A partir del 4 de setembre, se n'emetrà un capítol just després del Com si fos ahir i abans del Planta baixa, que escurça la durada.

El drama de Telecinco

La cadena que ha viscut el seu pitjor estiu és sens dubte Telecinco. La primera cadena de Mediaset, que té previstos grans canvis al setembre, no ha encertat gairebé cap de les seves propostes, que han acabat morint abans d'hora. La llista de cadàvers inclou l'espai de Cristina Tárrega La vida sin filtros i la sèrie turca La traición. Un altre dels fracassos rotunds ha estat ¡Vaya vacaciones!, que té el trist honor de ser el reality menys vist de la història del canal.

Més enllà dels programes concrets, la dada més preocupant és el descens generalitzat de la seva audiència, que l'ha fet passar de ser la segona cadena més vista a Espanya a la tercera (i la quarta a Catalunya). El juliol, per exemple, la seva quota de pantalla va ser del 9,3%, gairebé 4 punts menys que el juliol del 2022. Mals auguris per a un setembre que hauria de ser el mes del ressorgiment de Telecinco.

stats