Un mes dels nous informatius de Telecinco: ¿salva Carlos Franganillo les audiències de la cadena?
Mediaset ha confiat en el periodista format a La 1 per substituir Pedro Piqueras, jubilat recentment
BarcelonaLa suposada transformació de la programació de Telecinco té com un dels mascarons de proa els nous informatius, comandats per Carlos Franganillo després de la jubilació de Pedro Piqueras. El nou telediari fa un mes que està en funcionament, un temps prudencial per saber si l'aposta de la cadena comença a donar fruits. El periodista, fins ara cara visible de La 1 i amb un passat com a corresponsal, va debutar a la primera cadena de Mediaset el 15 de gener, i aquell dia va registrar la millor dada per als informatius vespertins de Telecinco en els darrers onze mesos (11,5% i 1,5 milions d'espectadors a tot l'Estat). Així i tot, les seves dades encara estan lluny de poder fer ombra a l'opció preferida dels espanyols per informar-se, Antena 3, i queden per darrere de les que obtenia últimament el seu predecessor. De moment, les audiències de Telecinco, molt perjudicades en els darrers mesos, no noten un efecte Franganillo.
Del 15 de gener al 20 de febrer, l'informatiu de les 21.00 h de Telecinco ha registrat una mitjana a l'estat espanyol d'un 9,8% de quota de pantalla i 1,2 milions d'espectadors. L'informatiu de comiat de Pedro Piqueras va tenir un 10,3% de share, la mateixa quota amb la qual va tancar la cadena el mes de desembre. Així doncs, els telenotícies de Mediaset reincideixen com la tercera opció a l'estat espanyol. Per davant té Antena 3, amb un 18,3% de share i 2,3 milions d'espectadors que serveixen per reforçar el seu lideratge, ja que quan Piqueras es va jubilar, el desembre del 2023, els informatius d'Atresmedia tenien un 17,4% de quota de pantalla. La 1, l'antiga casa de Franganillo, també ha pujat: els informatius de la pública han tingut durant aquest període de temps una quota del 10,4% i una mitjana d'1,3 milions d'espectadors. Així doncs, ara mateix, el rival a batre de Telecinco és més La 1 que no pas Antena 3, que fins fa poc era teòricament la seva principal competidora en les audiències generals. La primera cadena de Mediaset no acaba d'aixecar el cap: va tancar el gener sent la tercera cadena més vista de l'estat espanyol amb un 9,9% de quota de pantalla, una dada no gaire tranquil·litzadora per a un canal que va ser hegemònic durant una dècada.
Malgrat que La 1 segueix per davant de Telecinco, en els últims dies hi ha hagut indicis que la tendència es podria començar a invertir. Des del 12 de febrer, Mediaset ha encadenat diversos dies imposant-se a la televisió pública, reeditant fins i tot la quota màxima que va aconseguir Franganillo en la seva estrena de l'11,5%. Més enllà de la valoració quantitativa, encara queden mesos per poder fer una valoració qualitativa de l'empremta del nou editor. De moment, en el mes que porta al capdavant del telenotícies, Franganillo, que va ser corresponsal a Washington i Moscou, ja ha informat dues vegades sobre el terreny: s'ha desplaçat a El Hierro i Barbate.
Ni pessigolles a TV3
A Catalunya el domini dels informatius de TV3 és tan inapel·lable que Franganillo no pot aspirar a ser el referent informatiu. Del 15 de gener al 20 de febrer, el Telenotícies vespre de Toni Cruanyes ha assolit una quota de pantalla del 22,1%, quasi 15 punts més que Telecinco. En el seu primer mes, els informatius renovats de la primera cadena de Mediaset han obtingut una quota de pantalla del 7,4% i 153.000 espectadors, una xifra que queda per sota de les que va firmar Piqueras en els seus últims tres mesos (8,5% de quota i 165.000 espectadors de mitjana). La màxima dels nous informatius de Telecinco a Catalunya no va ser el dia de l'estrena, sinó el 5 de febrer, quan va arribar al 10,9% de share. De fet, tres dies després de debutar, els informatius de Telecinco assolien un mínim del 5%. Si ho comparem amb les dades de TV3, el mínim dels informatius de la pública en el mateix període de temps ha sigut un 15,9%.
Deixant de banda els informatius de TV3, el rànquing de Catalunya segueix el patró del d'Espanya, tot i que amb distàncies més retallades entre Antena 3, La 1 i Telecinco. La primera cadena d'Atresmedia té un 10,5% de quota de pantalla, mentre que La 1 obté un 8,2% de quota. A Telecinco, per tant, li falta una bona empenta per ser rellevant informativament per a Catalunya.