Suïssa arrasa en el festival d'Eurovisió més tens
Sorpresa amb el televot, que ha atorgat 323 punts a Israel, que ha quedat en cinquena posició
BarcelonaLa 68a edició d'Eurovisió havia de ser èpica: se celebrava a Suècia, el país que més vegades ha guanyat el festival, juntament amb Irlanda, i es complien 50 anys de la victòria d'ABBA amb Waterloo. Però si per alguna cosa serà recordada aquesta edició és per la polèmica participació d'Israel, que ha tensionat un festival que ha coronat el gran favorit des de fa mesos, Suïssa. Nemo Mettler ha meravellat amb la cançó The code i ha arrasat en les votacions. "Espero que aquest festival pugui ser fidel a la seva promesa i lluiti per la pau", ha dit quan ha rebut el micròfon de vidre que l'acredita com a guanyador.
Mettler es reivindica com a persona no-binària i, de fet, The code fa referència al procés que va viure per intentar entendre quina era la seva identitat de gènere. La seva actuació ha estat la preferida del jurat professional (365) i una de les més valorades pel televot (226 punts). Amb una gran potència interpretativa, al llarg de la seva actuació Mettler ha cantat mentre pujava i baixava per una plataforma rodona que s'inclinava i la veu no li ha fallat en cap moment. Mettler ha transmès el caràcter personal del seu tema, que explica l'alliberament que va sentir quan es va adonar que era una persona no-binària o, com diu la cançó, "quan va desxifrar el codi" de la seva existència.
Fan de clàssics com els Beatles i ABBA però també de cantants actuals com Troye Sivan, el seu gran referent eurovisiu és Conchita Wurst, que també va trencar motlles pel que fa a la representació queer al festival.
En segona i tercera posició han quedat Croàcia i Ucraïna. La proposta croata, un explosiu tema rock i electrònic que parla de l'èxode dels pobles a la ciutat a la cerca d'una vida millor, ha sigut una de les actuacions més celebrades i cantades pel públic del Malmö Arena, que ha cridat a ple pulmó per acompanyar Baby Lasagna. Ucraïna ha aconseguit la tercera posició gràcies al televot, que ha sigut especialment generós amb Alyona Alyona & Jerry Heil i el seu tema amb referències a Teresa de Calcuta i la Mare de Déu.
Durant la fase del vot professional, el francès Slimane ha acaronat el podi, però el televot li ha fet perdre la tercera posició. El cantant ha impressionat amb una balada que inclou un emocionant fragment a cappella. El cantant ha estat un dels pocs que ha pronunciat unes paraules en referència al conflicte d'Israel, reclamant una defensa de la pau.
Xiulets per a Israel
La sorpresa de la nit ha arribat quan Israel ha rebut 323 vots del televot, malgrat que el jurat professional només els n'havia atorgat 52 i que molts eurofans s'havien mostrat en contra de la seva presència al festival. El vot popular ha fet que el país quedés en cinquena posició en la classificació final. El malestar generat per la participació d'Israel s'ha fet patent quan la cantant hebrea Eden Golan ha sortit a l'escenari. La seva actuació ha estat rebuda amb una barreja d'esbroncada, xiulets i tímids aplaudiments. Els xiulets i les esbroncades han tornat quan ha aparegut la portaveu d'Israel per atorgar els punts del seu jurat professional.
Inicialment, Golan havia d'actuar en sisena posició, però la decisió de la Unió de Radiodifusió Europea (UER) d'expulsar els Països Baixos a causa d'una denúncia per un incident amb una treballadora ha fet que no hi hagués cinquena actuació al festival. La policia sueca està investigant la denúncia contra el representant neerlandès, Joost Klein, i, per aquest motiu, l'organització ha decidit que no actuï a la final. "Mentre el procés legal segueix el seu curs, no seria correcte que [Klein] continués en el festival", ha afirmat la Unió de Radiodifusió Europea (UER).
També hi ha hagut esbroncada quan Martin Österdahl, supervisor executiu d'Eurovisió, ha anunciat que els Països Baixos, a banda de no actuar, han decidit no donar els punts del jurat professional.
Nebulossa, corejats però sense reconeixement
Tot i que han quedat en la posició 22 de 25, Nebulossa, els representants d'Espanya, es poden acontentar amb haver trobat un públic entregat a la seva Zorra. Els eurofanshan corejat la cançó gairebé des de l'inici fins al final i Mery Bass i Mark Dasousa han fet una actuació molt més compacta i segura que la de la segona semifinal. El furor que s'ha viscut al Malmö Arena no s'ha traduït en punts per part del jurat professional (només n'ha obtingut 19) ni del televot (11) i Nebulossa han quedat relegats a la zona baixa de la classificació.
Tot i que aquest dissabte havia posat en dubte la seva participació en el festival per la seva oposició a la presència d'Israel, finalment la irlandesa Bambie Thug ha portat el seu pop satànic a l'escenari del Malmö Arena. Vestida amb un look gòtic que incloïa llargues ungles i banyes, Bambie ha estat rebuda amb entusiasme pels eurofans. La cantant no s'ha oblidat de la reivindicació i ha acabat l'actuació amb el crit "No a la guerra, sempre pau". Aquest dissabte a la tarda Bambie no va aparèixer a l’assaig general. Segons ha explicat a través d'Instagram, quan esperava per assajar la desfilada amb les banderes de cada país –es fa sempre a l'inici de la final– es va produir "una situació" que, segons el seu parer, havia de ser valorada per la UER. "La UER s’ha pres la qüestió seriosament i hem estat parlant de quines mesures s’han de prendre", explicava la cantant, que acabava el comunicat amb un “espero veure-us aquesta nit des de l’escenari”.
Homenatge a ABBA amb hologrames
El festival no ha pogut reunir els components d'ABBA, però sí que ha fet un homenatge als responsables d'una de les cançons més recordades de la història d'Eurovisió. El Malmö Arena ha connectat amb els hologrames dels membres de la banda sueca que formen part de l'espectacle ABBA Voyage de Londres, que han començat a interpretar Waterloo, cançó que han reprès des de l'escenari del festival Conchita Wurst i les cantants sueques Carola i Charlotte Perrelli.
Conflictes amb periodistes israelians
A banda de les crítiques de les delegacions, periodistes espanyols han assenyalat l'actitud de reporters israelians dins del festival. El periodista espanyol Juanma Fernández, de Bluper, ha denunciat que un grup de periodistes israelians el van començar a assenyalar i a gravar després que cridés "Free Palestine" durant un dels assajos d'Eden Golan. "Doncs al final els periodistes israelians han aconseguit el que buscaven: assenyalar-me i intimidar-me, que tingui por d'expressar-me. I han continuat la seva intimidació gravant altres companys. Aquests fatxendes estan convertint Eurovisió en un lloc on no et sents segur", va dir a través d'X.
Després de les denúncies del periodista, RTVE ha fet públic un comunicat en què afirma que ha reclamat a la UER que garanteixi la llibertat de premsa i opinió dins del festival.