Audiències
Mèdia / TV08/07/2023

Acaba el curs televisiu: qui ha aprovat i qui ha suspès?

En la llista d'encerts figuren 'Cites Barcelona' o 'Pasapalabra', mentre que entre els projectes poc reeixits hi ha 'Mapi' o 'Vamos a llevarnos bien'

BarcelonaTot i que la convocatòria d'eleccions per al 23 de juliol sembla haver allargat el curs per a tothom, la temporada televisiva ja toca el seu final. I com sap qualsevol estudiant, final de curs és sinònim d'avaluació i notes, suspensos i aprovats. Quins són els programes que poden anar tranquils de vacances i quins no? Repassem els èxits i els fracassos de la temporada 2022-2023.

TV3

Cargando
No hay anuncios

TV3 ha tingut una temporada sense sobresalts en l’audiència. El 14,2% obtingut és una dècima més que l’any passat i encara que sigui un punt i dues dècimes més baixa que el 15,4% del 2019/2020, cap dels rivals ha retallat distàncies. La segona televisió ha estat Antena 3, però tot just amb un 10,1%, i baixant nou dècimes. Els quatre punts de marge que reté la pública són suficients per marxar de vacances sense haver de patir pels audímetres.

L’èxit s’ha sustentat, fonamentalment, en els programes que repetien. Les quatre quotes de pantalla més altes corresponen al Joc de cartes (21,8% de mitjana), El foraster (21,6%), Crims (21,1%), Eufòria (20,0%) o Polònia (18,1%). Les estrenes no han anat tan bé. Col·lapse, per exemple, va millorar els seus registres després d’un primer tram més complicat, i ha aconseguit liderar uns quants dissabtes, però el 10,9% queda prou lluny del 14,2% que obté el canal al llarg de la temporada. També ha baixat la mitjana del Zona Franca, ja extingit fins a nou avís, que ha fet un 6,6% en la franja del late, amb dades molt dispars entre la liderada per Joel Díaz (8,5%) i la de Danae Boronat (5,1%).

Pel que fa a la ficció, una de freda i una de calenta. Cites Barcelona va fer un notable 16,5% tot i haver de fer front a la competència d’Amazon Prime. En canvi, Bojos per Molière no va esdevenir la successora de Merlí que es pretenia: la nova sèrie d'Héctor Lozano es va quedar en un 11,9% que va fer baixar la mitjana de la cadena en prime time.

Cargando
No hay anuncios

8TV

La cadena ha intentat aprofitar que TV3 renunciava a l’omnipresència de la política per esdevenir puntal del català emprenyat, amb espais com Catalunya opinaEl pentàgon amb Vicent Sanchis o El fax de 8TV, amb Eduard Pujol. La privada ha millorat una dècima i passa de 0,7% a 0,8%, però encara es mou en la zona glacial del rànquing. I, en tot cas, el seu programa més exitós continua sent El circ de Frank Blanco, amb un 1,3%, seguit de Perry Mason i Bonanza, totes dues (vetustes) sèries amb un 1%. En tot cas, el share és, a hores d'ara, el menor dels problemes per a la cadena de l’empresari Nicola Pedrazzoli: la televisió està en preconcurs de creditors i la perspectiva és prou magra per pensar que pugui anar a negre si no resol aviat els seus deutes amb Cellnex, proveïdora del transport del senyal. En el millor dels casos podrà seguir, però amb una retallada de pressupost important que no augura precisament grans alegries amb els audímetres.

Cargando
No hay anuncios

Telecinco

Mal curs per a Telecinco, que cau gairebé dos punts a Espanya, del 13,2% a l'11,3%, i a Catalunya encara patina més i tot just es queda en el 8,6%, quan venia de l'11%. La primera cadena de Mediaset ha acabat la temporada tancant la paradeta de Sálvame després de 14 anys en antena. ¿Avalen les dades d’audiència la decisió de la direcció? En el cas de Catalunya no gaire, ja que, segons les xifres recollides per Barlovento, Sálvame naranja –la franja que anava de les cinc de la tarda a dos quarts de vuit– era el cinquè espai amb més share de la casa, un 11,3%. Això sí, Ana Rosa Quintana, que ocuparà la franja de Sálvame a partir del setembre, és l’autèntica reina de Telecinco: el seu matinal és l'espai de la cadena amb millor quota, un 13,2%.

Cargando
No hay anuncios

Telecinco continua excel·lint en els realities, si més no quantitativament –Supervivientes i La isla de las tentaciones encapçalen els rànquings de la cadena–, però fracassa en la ficció. Un dels suspensos més dolorosos d’aquesta temporada és el de la sèrie diària Mía es la venganza, amb la qual Lydia Bosch tornava a la televisió i que havia de ser un dels puntals del renovat daytime de la cadena. El resultat no podia estar més lluny de les expectatives generades: un trist share del 4,7%. La desfeta ha estat tan evident que Telecinco ha aturat el rodatge de la ficció quan només havia emès 17 capítols i en tenia 100 més de gravats. La gran incògnita és saber què farà Telecinco amb aquest romanent d’episodis: ¿es quedaran en un calaix o els enviaran a Mitele? Les altres víctimes de la trituradora de sèries que és Telecinco són la comèdia El pueblo i la telenovel·la Café con aroma de mujer, dues ficcions que sí que funcionen en les plataformes de streaming –la primera està a Amazon i la segona a Netflix–, però que no enganxen en obert.

En conjunt, el balanç de la temporada 2022-2023 per a Telecinco és més negatiu que no pas positiu. A Catalunya està en una quota del 8,6%, mentre que a Espanya és de l’11,3%, i la tendència en tots dos casos és de descens.

Antena 3

Cargando
No hay anuncios

La cadena d’Atresmedia fa temps que no pateix per la competència: des del tomb que van donar les audiències en el 2021/2022, no sembla que Telecinco tingui forces per passar-li al davant. El curs que ara acaba, Antena 3 registra una quota de pantalla del 10,1% a Catalunya (és la segona cadena més vista) i del 13,8% a l’estat espanyol. La fórmula de l’èxit de la cadena és una programació d’entreteniment blanc que van posar en marxa fa anys i que ha acabat donant els seus fruits. El màxim estàndard d’aquesta política és Pasapalabra, el rei de la casa. El concurs presentat per Roberto Leal té una quota mitjana del 16,7%, la més alta de la cadena. Cal recordar, a més, que aquesta temporada el programa va fer entrega d’un pot rècord de 2,2 milions d’euros, una emissió que va registrar unes dades de seguiment rècord: a tot l'Estat va registrar un share del 37,4% i va reunir 4.578.000 espectadors i a Catalunya una quota del 27% i 419.000 espectadors.

Entre els aprovats amb nota d’aquesta temporada també hi figuren La ruleta de la suerte, l’altre concurs insígnia de la cadena, Tu cara me suena i La Voz, especialment en el tram conegut com les audicions.

La creu d’Antena 3 a Catalunya ha sigut Heridas, l’adaptació espanyola de la sèrie turca Madre, també emesa per la cadena. La ficció protagonitzada per Adriana Ugarte queda molt per sota de la mitjana de la cadena, un 6,4%. Potser el mal funcionament d'Heridas és símptoma de la poca adherència del públic català als drames d’arrel turca: l’otomana Secretos de família tampoc ha acabat de triomfar.

Cargando
No hay anuncios

La 1

La televisió pública espanyola salva els mobles gràcies al Mundial de Qatar i la Copa del Rei. La primera competició obté una quota de pantalla del 30,9%, una xifra molt per sobre de la mitjana de la cadena, que a Catalunya és del 7,6%. Tot i que la dada de la Copa del Rei no és tan espectacular, també és remarcable: un 16,6%. També aprova MasterChef celebrity, que tot i les polèmiques es manté incombustible. Entre les curiositats de les notes de final de temporada, el més que bon paper d’Aquí la tierra, l’espai de divulgació que és un dels pilars de RTVE.

Cargando
No hay anuncios

Entre els programes de La 1 que han estat sentenciats per l’audiència destaca Mapi. L’astorament inicial que va provocar la nena digital que copresentava el programa amb Jandro era un clar indicatiu que l’espai d’entreteniment tenia mala peça al teler. A Catalunya, el programa va obtenir una quota del 3,6%. El programa es va estrenar l’agost del 2022 en horari d’access prime time, el mateix que ocupa El hormiguero. Quan l’espai de Pablo Motos va tornar de les vacances, La 1 va anar reduint gradualment el nombre d’emissions fins a, finalment, fer-lo saltar a Clan. La seva vida al canal infantil també va ser efímera i el 15 de desembre es va acomiadar de l’audiència.

Altres grans apostes de RTVE com el programa Días de tele, de Júlia Otero, o Vamos a llevarnos bien, d’Ana Morgade, s’han de compatibilitzar en l’apartat de suspensos estratosfèrics. Tots dos van ser cancel·lats per males audiències: el programa d’Otero va aconseguir arribar als 13 capítols, però el de Morgade, pel qual la televisió pública havia pagat més de 3 milions d’euros per 10 entregues, només va emetre un capítol.  

La Sexta

Cargando
No hay anuncios

Hi ha un rei dels matins que fa ombra a Ana Rosa Quintana, Alfons Arús, que amb Aruseros s'ha convertit en una de les opcions preferides dels catalans (19,6% de share). També ha funcionat bé la versió de cap de setmana del programa, que s'emetia els dissabtes, tot i que al març la cadena va decidir prescindir-ne. En realitat es tracta d'un canvi de cromos: l'espai dels dissabtes s'acaba i el diari s'avança una hora.

Les dades d'audiència no sempre són decisives per al futur d'un programa. Un clar exemple és l'espai d'entrevistes d'Albert Espinosa, El camino a casa, que ha quedat per sota de la mitjana de la cadena (obté un share del 4,4%, mentre que La Sexta arriba al 5,7%). A pesar que seria més un fracàs que un triomf, la direcció del canal li ha concedit una segona temporada al·legant la bona acceptació de la crítica i l'acollida entre el públic de 25 a 34 anys.

Cuatro

El panorama a la segona cadena de Mediaset és desolador; pocs programes aconsegueixen despuntar i l'únic amb una mica de tirada és Iker Jiménez. Cuarto milenio aconsegueix un share del 6%, una xifra similar a la que assoleixen Viajeros Cuatro i Callejeros viajeros paraísos. L'altra cara coneguda de Cuatro, Risto Mejide, no té tanta sort com Jiménez: Todo es mentira, amb un share del 3,1%, resta més que no pas suma a la cadena, que té una quota del 4,0%. El fanalet vermell de la programació de Cuatro aquesta temporada és En boca de todos, l'espai d'actualitat que va arrencar el març del 2022, però que mai ha acabat d'enlairar-se.