Un titular làctic amb mala llet

El Mundo entrevista Tomás Pascual, president de l’empresa que té com a emblema la llet que duu el seu cognom. La peça és interessant i se centra en la tensió que mantenen amb Mercadona, que ha deixat de vendre la seva marca en favor de la pròpia. Però, com que això és poc clicable, el titular escollit és un altre, del qual emana una ferum de guerra cultural: "El 80% de la caiguda del consum de la llet és per manca de naixements, el nen ha desaparegut". En primer lloc, pot resultar ambigu, perquè tant es pot interpretar que el consum de llet ha baixat un 80% com que ha baixat qualsevol altre percentatge i que, d’aquest descens, un 80% es deu a la natalitat. De fet, és això segon: la reducció és de l’ordre d’un 40%, segons es diu, per bé que tampoc acaba de quedar clar de quin període s’està parlant. En tot cas, he mirat dades de l’INE i a Espanya hi havia, el 2023, 6,5 milions d’infants entre 0 i 14 anys. Dues dècades enrere, la xifra era de 6,1 milions. El nen no ha desaparegut. Això sí, una part més que substancial, per a desesperació de les Orriols del món, correspon a infants de pantones més acolorits, amb noms de pila que esquiven el santoral catòlic i sovint amb una mitjana de renda més baixa. Ves que no sigui això últim el que estadísticament ha empès al consum de marca blanca (en detriment d’una llet que feia bandera del seu preu més elevat com a argument de qualitat).

L’amo de Pascual no deixa anar cap discurs populista, però quan el diari li aïlla la frase i la converteix en titular acaba tenint unes connotacions que alimenten la parròquia de l’España ya no es la que era. Explicar que el retrocés del consum de llet pot tenir a veure amb l’empobriment –econòmic i nutricional– dels nens a l’Estat ja no interessa tant: hauria sigut una glopada massa amarga per al lector d’El Mundo.