Els ‘Telenotícies’ es recuperen en un any de mals resultats per a Antena 3 i La 1

La Sexta rendibilitza la inversió en informatius i millora l’audiència de tots els seus noticiaris

TN
àlex Gutiérrez / Núria Juanico
24/01/2016
5 min

BarcelonaDimecres va fer dos anys que TV3 va emprendre una remodelació forta dels Telenotícies que implicava nou plató i canvis de presentadors. Després d’un primer any en què els resultats d’audiència no van acompanyar -van perdre entre un 5% i un 6% de la seva quota de pantalla-, els últims dotze mesos han sigut satisfactoris per als informatius de la televisió pública, ja que quasi totes les edicions milloren resultats.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

De fet, el 2015 haurà sigut un bon any per al conjunt d’informatius de televisió. La intensitat informativa dels últims mesos -amb tres campanyes electorals des del maig- ha fet que la majoria d’edicions hagin millorat els seus registres a Catalunya, tot i que l’alegria va per barris: alguns dels informatius d’Antena 3 i La 1 no participen d’aquest auge i retrocedeixen. Aquestes són les principals dades, per cadascuna de les cadenes estudiades.

TV3 + 3/24

Lideratge indiscutible i creixement gràcies al 3/24

L’últim any ha sigut en conjunt positiu per a TV3, que millora resultats en quasi totes les edicions del Telenotícies (fent l’anàlisi del 20 de gener fins al 19 de gener de l’any següent, per fer-ho coincidir amb la remodelació). L’única excepció és la dels migdies del cap de setmana, en la qual baixa del 24,4% de share al 23,6%.

Les dades de TV3 inclouen sempre sumada l’audiència que aporta el 3/24, que emet en simultani els TN. De fet, l’aportació del canal informatiu de la Corporació és determinant, ja que tant al migdia com al vespre dels dies laborables, si només es computés l’audiència estricta de TV3, baixaria del 27,1% al 26,7% i del 18,6% al 18,4%, respectivament. En canvi, el creixement del 3/24 fa que en total el Telenotícies del migdia arribi al 28,2% (tenia un 28,1% el 2014) i el del vespre pugi del 19,6% al 19,9%.

TV3 amorteix així l’impacte de la reforma del sistema d’audímetres, introduïda fa un parell d’anys, que treia mesuradors d’audiència de llars catalanoparlants en favor de les castellanoparlants. Aquest canvi va contribuir a una disminució d’espectadors en totes les edicions del TN just en l’any que estrenaven look i format. Però la recuperació del 2015, en tot cas, no permet mitigar del tot aquest efecte: els Telenotícies, tant dels feiners com del cap de setmana, tenen ara una quota de pantalla més baixa que el 2013. L’única excepció és el Comarques: el 2013 va fer un 18,3% i l’últim any ha marcat un 19,1%. En canvi, el TN migdia tenia un 30,1% el 2013 i dos anys més tard ha baixat fins al 28,2%.

Malgrat això, el lideratge dels informatius del canal públic català està fora de discussió. L’informatiu més vist a Catalunya és el TN migdia, amb 533.000 espectadors de mitjana. Això és més del doble que el seu immediat competidor, el seu homòleg de Telecinco, que en suma 219.000. Aquesta proporció es manté per a la resta d’edicions, si bé el marge és lleugerament més estret durant el cap de setmana. De fet, només Telecinco aconsegueix superar la barrera psicològica del 10% en dues de les seves edicions (els migdies i vespres dels laborables), mentre que el registre més baix de TV3 són els quasi 20 punts del Comarques.

8TV

Josep Cuní toca sostre i estabilitza ‘8 al dia’ amb un 7,6%

L’entrada de Mediaset en l’accionariat de 8TV no s’ha deixat sentir encara en l’audiència del seu programa estrella, 8 al dia. L’espai informatiu de Josep Cuní calca els resultats de l’any anterior i s’estabilitza en el 7,6%, després d’haver pujat respecte al 6,8% del 2013.

Antena 3 i La Sexta

La segona cadena d’Atresmedia arrela com a referent informatiu

Els esforços de La Sexta per convertir-se en un referent informatiu es fan palesos amb les dades d’audiència de l’últim any. El canal d’Atresmedia ha aconseguit que, durant el 2015, tots els seus informatius incrementin la quota de pantalla respecte al 2014. Aquesta tendència es percep, sobretot, amb l’augment de share de Noticias 1, que ha crescut un 6,8%. L’espai, que està presentat per Helena Resano, s’ha incrementat 0,6 punts percentuals i, de mitjana, frega el 9,5% de quota de pantalla, amb 167.000 espectadors.

També ha experimentat un augment significatiu l’informatiu del migdia dels cap de setmana, que ha crescut un 13% i ha aconseguit un 8,5% de quota. Així mateix, l’augment d’audiència de La Sexta en l’àmbit informatiu es fa evident amb els resultats dels dos debats electorals del desembre. Tant en el cara a cara entre Pedro Sánchez i Mariano Rajoy, que van emetre 12 canals, com en el debat electoral d’Atresmedia, que també es podia veure per Antena 3, La Sexta va ser líder a Catalunya, amb prop d’un 20% de share.

Antena 3, en canvi, no ha seguit la mateixa tendència. Només l’informatiu del vespre de la cadena incrementa lleugerament la quota de pantalla i passa del 9,4% al 9,6%. La resta d’espais informatius perden share. Les caigudes més significatives són al cap de setmana, en què l’espai del migdia resta més d’un punt percentual i el del vespre disminueix 0,9 punts. Aquests informatius resten, doncs, un 10,6% i un 8,6% d’audiència, respectivament.

Telecinco i Cuatro

Disminueix la distància entre Telecinco i TV3

En termes generals, els informatius de Mediaset creixen respecte al 2014. En el cas de Telecinco, però, els increments són de poques dècimes percentuals, de manera que els telenotícies diaris es mantenen al voltant de l’11% de quota. Pel que fa al cap de setmana, l’augment més destacat l’experimenta l’informatiu del migdia, que gairebé creix un punt percentual i frega el 10%. Aquest telenotícies incrementa la seva audiència un 2,7% i obté 197.000 espectadors. Per tant, la cadena de Mediaset referma la segona posició com a referent informatiu a Catalunya.

Cuatro també ha experimentat una evolució positiva en l’últim any. En aquest cas, els increments són més pronunciats, sobretot pel que fa a l’informatiu del migdia tant diari com de cap de setmana. L’espai que s’emet de dilluns a divendres ha augmentat més de dos punts percentuals respecte al 2014 i té un 10% de quota de pantalla, mentre que el dels dissabtes i diumenges ha crescut un punt i obté un 8,7% de share. L’informatiu diari del vespre també creix però ho fa més discretament i el del cap de setmana cau lleugerament.

La 1 i 24 horas

Només l’edició del migdia se salva de la davallada de ‘share’

L’últim any ha sigut convuls per als informatius de Televisió Espanyola. Al llarg del 2015, el consell d’informatius s’ha queixat en nombroses ocasions de la manca de pluralitat i, fins i tot, a l’abril va denunciar a Brussel·les la “manipulació progovernamental” que patien. Mesos després la situació no ha canviat gaire. Fa un parell de dies, precisament, el mateix òrgan de TVE demanava la destitució del president de la Corporació RTVE i criticava “la profunda degradació ètica i deontològica” que han patit els informatius.

Aquesta crisi d’imatge és un dels factors que poden explicar les dades d’audiència dels telenotícies aquest últim any, en què els informatius han perdut quota de pantalla, excepte en l’edició del migdia dels dies feiners. La caiguda més pronunciada l’ha experimentat l’Informatiu migdia cap de setmana, que ha perdut un 5% del seu seguiment. Només l’espai diari del migdia ha aconseguit créixer respecte al 2014. Aquest informatiu, conduït per Pilar García Múñiz, obté un 10,2% de quota.

stats