Telecinco, més a prop de TV3

La pública revalida el lideratge però la quota del català s'ensorra i ja només és del 16,4%

El comiat de 'Crims' va ser una de les emissions més vistes del maig
4 min

TV3 encadena un nou mes de lideratge, però patint més que mai en els últims temps. Tan sols ha aconseguit cinc dècimes de marge respecte a Telecinco, en el que és la diferència més estreta des que la pública es va enlairar l'octubre del 2017, amb l'1-O.

CCMA

El maig ha sigut un mes complicat per a TV3. El 13,9% aconseguit suposa baixar sis dècimes respecte a l'abril i és el resultat més baix des que va començar la temporada. Amb tot, enfila 46 mesos consecutius dalt del podi, una fita que no ha aconseguit mai cap altra televisió. Les millors aportacions per a la televisió pública, a part dels Telenotícies com és tradicional, han vingut del final de Crims, l'estrena de Moebius i la nit del Polònia. També el Sense ficció dedicat al Balandrau, que va reunir 523.000 espectadors i una quota del 21,5%.

Al mateix temps, el primer canal de la Corporació revalida la primera posició en el rànquing qualitatiu: el panel d'espectadors de l'empresa GfK li atorga un 8,5 de nota, la qual cosa la converteix en la cadena més ben valorada al maig. I els informatius, amb un índex del 8,6, també són líders, segons aquesta consultora alemanya.

Però mentre TV3 tasta la mel de l'èxit, els canals secundaris segueixen vivint la seva particular agonia. El 3/24 és qui millor se'n surt, però el seu 1,3% –una dècima de punt menys que a l'abril– és poca cosa, tenint en compte que el canal va fer un 2,2% de mitjana tot just el 2019. El final de temporada li ha permès a Esport3 mantenir el 0,5% del mes passat. I el Super3/33 segueix el seu descens a l'infern: nou mínim històric i ja és la segona televisió menys vista de Catalunya, només per davant del 0,2% de Real Madrid TV.

L'evolució de l'audiència

Altres canals en català

8TV va esllanguint-se i perd una nova dècima, fins al 0,7%, a l'espera que el CAC autoritzi (o no) la venda de la llicència a l'empresari Nicola Pedrazzoli. La quota del català, resultant de sumar aquesta dada amb la dels canals de la Corporació, queda fixada en un 16,2%. Tres anys enrere era del 20,4%, la qual cosa indica una deriva preocupant (més encara si es té en compte la residual presència del català a les plataformes, on s'està traslladant part del consum televisiu). Fora del Principat, bones dades per a À Punt, que fa el seu rècord històric amb un 4%. IB3 també millora, a les Balears, i obté un 4,7% de share després de guanyar tres dècimes.

Grup RTVE

Tot i l'aposta pel català de l'última temporada, la cadena segueix fent un resultat molt discret, amb un 6,6% encara massa a prop del seu mínim històric del 6,2%. Millora una dècima des de l'abril, això sí, però segueix traient uns resultats a Catalunya netament per sota del 8,2%, que és la seva mitjana espanyola. La 2 repeteix el 2,2% del mes passat, però Clan segueix la seva davallada: perd dues dècimes i ja només marca un 0,6% de quota de pantalla. Tan sols un any enrere, l'oferta televisiva infantil de la pública aconseguia més del doble de penetració, amb un 1,4%. Tant Teledeporte com el canal 24h segueixen encallats en un 0,5% que els condemna a la irrellevància.

Canals privats espanyols

Telecinco li segueix trepitjant els talons a TV3, però acusa també un descens: cau cinc dècimes, fins al 13,4%, en una dada que es beneficia encara de l'efecte Rocío i de l'èxit de Supervivientes. Una mica més avall, Antena 3 intensifica la batalla per la plata, ja que millora vuit dècimes i se situa ja en un 11,5%. En canvi, La Sexta encadena un nou descens, encara que sigui de tan sols una dècima, i es clava en el 6,1%. Amb tot, manté un avantatge còmode respecte a Cuatro, la seva rival més directa, que puja dues dècimes, fins al 4,7%. Per grups, Mediaset segueix sent qui acapara un tros més gros del pastís de l'audiència: un de cada quatre espectadors (25,8%) opta per algun dels canals de Berlusconi. En el cas de la televisió de Planeta, s'ha de conformar amb un 24%.

Resultats a Espanya

Telecinco revalida el lideratge i ja són 33 mesos consecutius en la primera plaça, tot i que el 14% d'Antena 3 suposa aconseguir la seva millor dada en un maig dels últims 12 anys. La creu del mes és per a La 1, que, després de marcar mínim històric a l'abril amb un 8,3%, perd una dècima i aguditza la seva crisi. De fet, la mitjana de les autonòmiques (8,4%) supera per primer cop la quota de pantalla de la televisió pública estatal. La Sexta, mentrestant, baixa una dècima, fins al 6,5%, i Cuatro en puja tres, fins al 5,4%. Per grups, Mediaset retrocedeix sis dècimes, fins al 28,3%, mentre que Atresmedia millora el share i es planta a prop, amb un 27,6%, tot i disposar d'un canal menys. I tot això passa mentre les temàtiques van guanyant terreny sistemàticament. Aquest grup, encapçalat per Movistar La Liga (0,5%), AXN (0,3%), Calle 13 (0,3%) i Fox (0,3%), ja suma el 8,9% del consum televisiu, el seu millor resultat històric mensual.

stats