Mèdia10/05/2016

La tele gira l’esquena a l’Eurocopa

Quan falta un mes per a l’inici del torneig, cap cadena espanyola es mostra interessada a emetre’l

Albert Castellví Roca
i Albert Castellví Roca

BarcelonaEls drets televisius del futbol estan sempre entre els més cobejats pels canals de televisió, però fins i tot aquest principi que sembla universal té excepcions: la possibilitat d’adquirir l’Eurocopa d’aquest estiu ha generat una resposta més aviat freda de les cadenes espanyoles, fins al punt que, quan falta exactament un mes per a l’inici del torneig -que es disputa a França del 10 de juny al 10 de juliol-, encara ningú no ha comprat els drets de la competició. I no només això: la resposta més repetida pels portaveus dels operadors quan se’ls pregunta és “No hi estem interessats”. La UEFA, que, a priori, sí que està interessada a col·locar uns drets que li haurien de reportar uns ingressos molt suculents -i que a la resta de països d’Europa ja va vendre fa molts mesos-, veu com s’esgota el termini per aconseguir-ho i evitar així una situació insòlita: que els espectadors espanyols es quedin sense opció de seguir un torneig que, a més, la seva selecció ha guanyat en les dues edicions anteriors.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El principal escull en aquestes negociacions aparentment inexistents és el preu. Diverses fonts han situat la quantitat que la UEFA demanava inicialment als canals espanyols prop dels 70 milions d’euros, a repartir entre un operador en obert -que tindria l’exclusiva de 23 partits, és a dir, un per cada jornada de competició, incloent tots els de la roja i la final- i un de pagament -que podria emetre els 28 enfrontaments restants-. Però les ofertes de les cadenes van quedar molt per sota d’aquestes expectatives. Els canals gratuïts creuen que, per més alta que sigui l’audiència del torneig, és impossible rendibilitzar una inversió d’uns 40 milions d’euros a base de publicitat; i els de pagament argumenten que no els surt a compte desembutxacar 30 milions per un paquet que deixa fora els partits amb més interès per al públic.

Cargando
No hay anuncios

Preus prohibitius

La primera cadena a despenjar-se públicament de les negociacions -per bé que ja no se la tenia gaire en compte- va ser TVE. “Nosaltres no estem interessats en l’Eurocopa. Hi ha certes competicions on no podem ser perquè no podem competir en la subhasta amb altres operadors. Els preus són prohibitius”, va assegurar a principis d’abril el director de la televisió pública, Eladio Jareño.

Cargando
No hay anuncios

Entre els grups privats, el que més interès havia mostrat per la competició era Mediaset, que ja havia emès l’última Eurocopa -“un mal negoci”, segons va admetre llavors el seu conseller delegat, Paolo Vasile-. Aquesta empresa és la que va presentar l’oferta més alta a la UEFA, però no va satisfer les expectatives de l’organisme, així que va decidir retirar-se de la cursa. Fonts de Mediaset van explicar el 28 d’abril que havien declinat l’última proposta que els havia fet l’organitzadora del torneig perquè hauria suposat “un impacte negatiu de fins a 15 milions d’euros” en els seus resultats. Ahir el grup assegurava a l’ARA que mantenia encara aquest posicionament, tot i que fonts del sector dubten que realment Mediaset s’hagi aixecat de la taula.

Així doncs, l’únic operador en obert que manté viva la negociació -si més no, en públic- és Atresmedia, que tot i així segueix lluny de complir les exigències de la UEFA i només està disposada a comprar els drets si pot fer-ho garantint-se uns mínims marges de rendibilitat.

Cargando
No hay anuncios

Estratègies

En l’àmbit del pagament, la situació no és gaire diferent. El diari Abc va publicar el cap de setmana que Movistar+ s’havia retirat de la subhasta, una informació que des de la plataforma no volen ni confirmar ni desmentir. L’altre gran operador de pagament, Mediapro -propietari del canal BeIN Sports-, semblava fins ara el més ben posicionat, però ja fa dies que nega que les negociacions avancin. “El preu que ens oferien no ens interessava gens. No ho considerem un producte atractiu”, explicaven ahir a l’ARA fonts de la productora catalana. Aquesta manca d’interès invalidaria també una altra de les opcions que havia sonat durant les últimes setmanes: que Mediapro comprés els dos paquets i emetés els partits de pagament a BeIN i els gratuïts a través del nou canal d’esports de TDT que ha de posar en marxa a la freqüència que ha llogat a Unidad Editorial.

Cargando
No hay anuncios

Tot plegat es pot interpretar com una estratègia de les cadenes per posar la UEFA contra les cordes i obligar-la a rebaixar el preu de la competició si vol trobar un comprador. De fet, algunes fonts apunten que les últimes ofertes de l’organisme ja situen el preu global de venda al voltant dels 45 milions d’euros. Però si ni tan sols així s’arribés a un acord, podria entrar en joc l’article 20 de la llei de la comunicació audiovisual, que inclou els partits oficials de la selecció espanyola de futbol i les semifinals i la final de les Eurocopes entre els esdeveniments d’interès general que s’han d’oferir per força a través de la televisió en obert. Fins ara, però, no s’ha donat mai el cas que una competició d’aquest tipus no l’hagi comprat cap cadena, i per tant no queda clar com caldria actuar per resoldre la situació.