¿Què és 'Sweet Tooth', el nen cérvol que lidera el rànquing de Netflix?
Tot i ser una història postapocalíptica, el seu missatge d'esperança ha seduït els espectadors
Barcelona"Ningú comprarà una sèrie sobre un nen cérvol i, definitivament, ningú voldrà fer-la". Aquest és un dels missatges de rebuig que va rebre l'any 2017 el productor Jeremy Platt quan buscava un canal o una plataforma que volgués tirar endavant Sweet Tooth, una sèrie de fantasia que explica les aventures d'un nen cérvol que després d'una dècada vivint en una casa aïllada als boscos es fa amic d'un passavolant, el Jepperd. Platt va compartir la resposta que va rebre per e-mail a través de les xarxes utilitzant el mem How it started / How it's going [Com va començar / Com està anant]: a una banda, es podia veure la negativa i, a l'altra, una imatge del rànquing del més vist a Netflix, la plataforma on es pot veure Sweet Tooth.
La persona –la seva identitat no ha estat revelada– que fa quatre anys va predir que la història no tenia cap mena de futur a la televisió es va equivocar. Des que es va estrenar, a principis de juny, la sèrie ha estat al capdamunt del més vist de la plataforma, segons els rànquings que Netflix comparteix diàriament. Ha ocupat la primera posició als Estats Units, al Regne Unit i també apareix entre les 10 produccions més vistes a Espanya. Un èxit que li va molt bé a Netflix, que es va quedar amb Sweet Tooth de rebot després que Hulu descartés la sèrie tot i haver-ne encarregat un pilot l'any 2018.
Aquesta fantasia apocalíptica adapta el còmic homònim de Jeff Lemire, publicat al segell Vertigo de DC Comics, i mostra un món devastat arran d'un virus. La crisi ha propiciat el naixement d'una nova generació coneguda com a híbrida a la qual pertany el protagonista, el Gus, un nen amb banyes i orelles de cérvol. Com ell, altres nens també són mig humans mig animals, i la resta de la població no estan segurs de si aquests híbrids són la causa o la conseqüència del virus i tenen por d'ells. A l'inici de la sèrie, el Gus està a punt de ser capturat per caçadors d'híbrids. El salva el Jepperd (Nonso Anozie), un home de grans dimensions amb qui el Gus començarà un viatge per descobrir el món més enllà del bosc on ha viscut.
Una de les claus de l'èxit de la sèrie és la interpretació del jove actor que dona vida al Gus, el canadenc Christian Convery. Amb només 11 anys, Convery té una filmografia que inclou una vintena de títols entre pel·lícules i sèries com ara Beautiful boy, on compartia repartiment amb Timothée Chalamet i Steve Carell, Legion o Lucifer. L'actor aporta tota la innocència necessària a un personatge que es caracteritza per "tenir sempre esperança, ser positiu i buscar sempre la part bona de cada situació".
To familiar i missatge positiu
Per fer el salt a la petita pantalla, la història creada per Lemire ha patit diversos canvis, unes modificacions que buscaven aproximar-se al públic familiar sense oblidar els adults. Això ha implicat deixar enrere el to més fosc dels còmics i estalviar-se part de la violència que sí que apareix a l'obra de Lemire. El que sí que s'ha mantingut són els elements que connecten Sweet Tooth amb la realitat de la pandèmia del covid, malgrat que els responsables de la sèrie temien que mostrar com s'origina el món postapocalíptic fes que els espectadors se n'allunyessin. "Crec que sempre tens la preocupació que la gent decideixi saltar-se aquesta petita part de la sèrie i perdre's tot el que ve després, perquè realment això només és el punt de partida per entrar en una sèrie molt més rica que tracta moltíssims altres temes. Així que esperem que no ho facin. Sempre ens ho vam plantejar com que fàcilment podia ser una pel·lícula de terror, però hem intentat fer la sèrie d'una manera que tingués un punt de conte de fades, fins i tot abans que passés el covid. Així que, en realitat, el covid ens ha permès ser més concisos i expositius", explicava durant la presentació de la sèrie el seu showrunner, Jim Mickle.
De fet, el primer episodi es va rodar molt abans que esclatés la pandèmia i gairebé un any abans que la resta de la sèrie, temps en què el projecte va acabar sent comprat per Netflix. Tant el pilot com la resta dels episodis, que es van enregistrar un cop ja havia començat la crisi del covid, es van rodar a Nova Zelanda, un dels països on la pandèmia gairebé no va entrar i es van seguir protocols molt estrictes.
A més de Platt, Sweet Tooth té com a productors Robert Downey Jr. i la seva dona Susan Downey, que ja havien treballat junts a la televisió amb la nova versió de Perry Mason. La parella, que també estava a favor de deixar enrere la foscor per fer de la sèrie un lloc on l'espectador gaudís, assegura que el que els va enganxar del projecte va ser el personatge del Gus i l'optimisme que l'acompanya durant tota la seva aventura. Per a Robert Downey Jr., "les històries d'esperança enmig de la boira de la foscor són el que necessitem ara més que mai".