Plataformes

El tràngol d'HBO: sèries endarrerides, crisi de model i comptes de Twitter falsos

Les vagues de guionistes i actors han posat en perill alguns dels títols més coneguts de la plataforma, que aquest 2024 passarà a dir-se Max

Una escena de 'The White Lotus'
4 min

BarcelonaMals temps per a HBO, que des de fa uns mesos està immersa en una crisi de model i de prestigi cada cop més fonda. En les últimes setmanes, els problemes a la plataforma s'han agreujat per l'anunci de l'endarreriment de les noves temporades d'algunes de les seves sèries més conegudes i la revelació que el màxim dirigent de la companyia, Casey Bloys, estava darrere de perfils falsos de X que atacaven periodistes que feien males crítiques de les seves ficcions. A tot això cal sumar-li la decisió d'abandonar la marca històrica i reconeguda HBO i canviar el nom de la plataforma d'HBO Max a simplement Max (el nou servei, que ja funciona als EUA, combina continguts d'HBO Max i de la plataforma Discovery +).

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

HBO Max lluita per trobar el seu lloc dins de Warner Bros Discovery, que arrossega milers de milions de dòlars de deute d'ençà que el 2022 es va fer oficial la fusió entre Warner Media i la televisió per cable Discovery. Els resultats econòmics del tercer trimestre del grup, fets públics dimecres, mostren una reducció de les pèrdues, però el seu servei de streaming no despunta. La companyia ha perdut un total de 700.000 subscriptors, en part degut a la decisió de combinar els continguts de Discovery+ amb HBO: el primer encara opera de forma individual i, per tant, hi ha clients que estaven subscrits a tots dos serveis que han acabat renunciant a Discovery+ i quedant-se només amb Max. Així, Warner Bros Discovery ha perdut subscriptors per la banda de Discovery+ i no n'ha guanyat per la banda de Max.

En els pròxims mesos HBO se les haurà d'empescar per atreure el públic sense comptar amb algunes de les sèries de més volada del seu catàleg, que han hagut d'endarrerir les noves entregues en part degut a l'impacte de les vagues de guionistes i actors, ara totes dues resoltes. Tenint en compte totes dues vagues, la indústria ha estat aturada pràcticament set mesos. En la presentació de les novetats de la nova temporada, Casey Bloys va tirar aigua al vi i va anunciar que tant Euphoria, com The White Lotus i The Last of Us no tindran nova temporada fins al 2025. També ha quedat fixada per d'aquí a dos anys l'estrena de la preqüela d'It: Welcome to Derry, títol inicialment previst per a Halloween del 2024. L'endarreriment de sèries és un problema per a una plataforma que, tot i els sotracs, encara és vista com a sinònim de qualitat televisiva: de les vuit nominades al millor drama, quatre produccions són seves –La casa del dragón, Succession, The last of us i The Crown.

Els comptes compartits, en perill?

En l’streaming, Netflix sempre marca el pas de la resta d’empreses. Si fa uns mesos la plataforma va tallar de soca-rel la possibilitat que persones que no convivien sota el mateix sostre compartissin l'accés a la plataforma, ara és HBO qui es prepara per fer el pas. En la presentació de novetats per a la pròxima temporada, Casey Bloys va reconèixer que l'eliminació de comptes compartits figura en els plans de futur de la companyia, tot i que com i quan ho faran encara no està decidit. El responsable de HBO va afegir que totes les plataformes de streaming tenen al cap acabar amb aquesta mena de pràctiques. Tal com assenyalava Bloys, l'actitud restrictiva es comença a estendre entre els diferents actors del sector. Disney+ és la segona plataforma que s'ha sumat a la prohibició de compartir comptes, una estratègia que ha començat en paral·lel a la seva nova oferta de tarifes de subscripció, que inclou un pla amb publicitat, una modalitat copiada també de Netflix.

Segurament l'endarreriment menys sorprenent de tots és el de la tercera temporada d'Euphoria, que feia temps que ja es rumorejava. En aquest cas, a més de les vagues d'actors i guionistes, cal sumar-hi les complicades agendes dels implicats en la ficció, com va explicar la responsable de sèries dramàtiques de la plataforma, Francesca Orsi, al maig. El 2023 Sam Levinson, creador de la sèrie, va estrenar el seu nou projecte de ficció per a HBO, The Idol, un dels grans fracassos de la plataforma aquesta temporada, que es va cancel·lar després de la primera entrega. Per la seva banda, Zendaya és una de les estrelles més demandades del moment. Fer convergir les agendes de tot l'equip és certament difícil. Si realment la tercera entrega s'estrena el 2025, hauran passat sis anys des del debut de la sèrie a HBO.

En el cas de The White Lotus, la causa de l'endarreriment és la vaga de guionistes i la d'actors: la producció de la tercera temporada va arrencar abans que comencés l'aturada de guionistes, però el conflicte laboral va obligar a deixar en pausa la sèrie. Així i tot, Mike White, creador de la sèrie, ja té clar quin serà l'argument de la nova entrega, que es traslladarà a Tailàndia i serà una "exploració de l'espiritualitat versus l'ego". En una entrevista recent a Entretainment Weekly, el creador va explicar que ja tenia enllestits els guions i que estava esperant el final de la vaga d'actors per poder començar a triar el repartiment.

Més enllà del retard de l'estrena de sèries, en els últims mesos HBO ha iniciat una política de llicenciar els seus continguts a Netflix, una estratègia que ha fet que alguns dels seus títols més coneguts, com ara A dos metros bajo tierra, Ballers o Insecure, ara es puguin veure també a la plataforma rival. El moviment, que inicialment anava a contracorrent del sector, és sorprenent pel fet que un catàleg ben nodrit és un actiu a l'hora de captar nous subscriptors. L'acord amb Netflix, però, aporta uns ingressos extres que HBO necessita. Casey Bloys ha defensat aquesta política assegurant que durant anys la sindicació de continguts ha estat una pràctica habitual de la televisió convencional. "Hem de protegir les nostres sèries d'èxit, però he treballat prou temps a la televisió per saber que la sindicació solia ser el gran premi al qual aspiraven", ha resumit.

Comptes de Twitter falsos

Que a HBO hi ha certa inquietud per sentir que estan perdent part de la seva fortalesa guanyada amb alguns dels títols que conformen la prestige TV s'ha fet evident amb la revelació que el 2020 Bloys va crear perfils de Twitter falsos per assetjar periodistes que feien males crítiques de les sèries de la plataforma. L'estratègia, que es va revelar arran del judici per acomiadament improcedent d'un extreballador d'HBO, la va posar en marxa el mateix Bloys, molest per un tuit contra Perry Mason que havia fet la crítica de la revista Vulture Kathryn VanArendok. La plataforma va crear un compte fals –en teoria propietat d'una mare vegana de Texas– que es dedicava a respondre a les crítiques negatives de les sèries d'HBO que feien periodistes com Alan Sepinwall, de Rolling Stone, o James Poniewozik, del New York Times.

Davant l'evidència, Bloys es va veure obligat a reconèixer aquesta pràctica i va demanar disculpes públicament, tot i que prèviament va justificar la seva decisió. "Vull que les nostres sèries siguin molt bones... per a mi és molt important el que penseu sobre les nostres sèries", va dir davant dels periodistes que van assistir a la presentació de temporada. I a continuació va afegir: "Tingueu en compte aquesta mentalitat i després penseu en el 2020 i el 2021: estava teletreballant i passava una gran quantitat de temps molt poc saludable fent scroll a Twitter. I se'm va acudir una idea increïblement ximple per alliberar la meva frustració".

stats