Plataformes

Per què ‘Suits’ és la sèrie del moment als EUA (onze anys després de la seva estrena)?

Aquest estiu la sèrie que va donar a conèixer Meghan Markle lidera els rànquings de 'streaming' i viu una sorprenent segona vida

El repartiment de 'Suits', que va acabar el 2019
3 min

BarcelonaNo és precisament una novetat dels catàlegs de les plataformes de streaming, però aquest estiu Suits està vivint una segona vida als Estats Units. La sèrie d’advocats, gràcies a la qual es va fer coneguda Meghan Markle abans de casar-se amb el príncep Enric, fa més d'un mes que és la ficció més consumida a les plataformes de streaming, segons les dades de la consultora Nielsen. El drama legal porta quatre setmanes consecutives sent la ficció que més minuts de visionament acumula. Destaca la primera d'aquestes setmanes, quan feia poc que s’havia incorporat a Netflix i va sumar 3.900 milions de minuts consumits.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Els informes de Nielsen sobre el consum de streaming és el més proper a unes dades d'audiència tradicionals independents, ja que les plataformes no solen fer públics els seus números i quan ho fan moltes vegades estan mancades de context general. En el cas de Nielsen, cal tenir en compte que només cobreix els minuts consumits a través d'una pantalla de televisió, però no inclou el consum fet a través d'ordinadors, mòbils o tauletes.

Als Estats Units, Suits, una producció del canal per cable USA Network, es pot veure a través de dues plataformes de streaming, Netflix i Peacock, que és el servei del grup mare de la cadena que la va crear, NBCUniversal. Tot i estar disponible en dos serveis diferents, ha estat l’entrada a Netflix el que ha donat l’empenta a la producció. Malgrat l’atomització del sector, la plataforma de Ted Sarandos continua sent la que té més subscriptors —63 milions als Estats Units— i el referent de consum a l’engròs. "És una demostració del poder de Netflix, perquè la sèrie feia temps que era a Peacock. S’ha de felicitar Netflix i el poder que té, perquè ha estat aquesta plataforma qui ha enganxat els espectadors", reconeixia en una entrevista a TV Line el productor de Suits, Gene Klein.

A diferència del que passa amb els productes propis de Netflix, que poques vegades superen les tres temporades, Suits en té nou i un total de 134 episodis. Als Estats Units, la plataforma té els drets de les vuit primeres temporades però no de la novena, que només es pot veure a Peacock. Així i tot, vuit temporades són moltes hores de continguts i és una bona alternativa per a aquells espectadors que estan cansats que les sèries se’ls acabin en un tres i no res a causa de la curta durada habitual dels productes Netflix. A aquest factor cal sumar-hi la incertesa que produeix la vaga de guionistes i actors de Hollywood, que ha provocat l’endarreriment d’algunes estrenes i una sensació generalitzada d’alentiment del sector, malgrat que les conseqüències reals de l’aturada no es faran palpables del tot fins d'aquí uns mesos.

Amb tot, aquesta segona vida de Suits no és excepcional. Aquest fenomen s’ha viscut anteriorment amb altres sèries que, com en el cas del drama legal, tenen moltes temporades i episodis. Els dos casos més coneguts són Friends i The Office, dues reines de la comfort TV —les ficcions acollidores i que et fan sentir bé— que van desencadenar una guerra entre plataformes per aconseguir-ne els drets d’emissió. En el mateix grup entraria una altra comèdia amb solera com és Seinfeld.

Un possible 'reboot'

L’inesperat èxit d’una sèrie que fa quatre anys que va acabar ha despertat rumors d’un possible reboot, una de les estratègies recurrents de Hollywood quan es troba davant la necessitat de generar més contingut. En l’entrevista amb TVLine, Klein no descartava aquesta possibilitat i deixava oberta l’opció de fer-ne una nova temporada o almenys una reunió amb els actors principals. Reconeixia, però, que en cas de fer-se hi hauria una actriu que amb tota probabilitat no hi participaria, Meghan Markle. "Assumeixo que seria impossible", diu Klein.

Més enllà de l’anècdota del reviscolament de Suits i d'intentar-ne trobar les causes, la segona vida de la sèrie posa el dit a la nafra d’un dels cavalls de batalla de la vaga de guionistes i actors. Una de les lluites dels professionals del sector és aconseguir un augment en els diners que perceben quan una sèrie en la qual han treballat està disponible en una plataforma de streaming i els espectadors la consumeixen, els coneguts com a residuals. Fa un parell de setmanes, Ethan Drogan, guionista i productor de Suits, escrivia un article a Los Angeles Times en què explicava quina era la compensació econòmica que havia rebut en concepte de residuals durant l’últim trimestre per l’episodi de Suits que va escriure: 295,71 dòlars. "Sí, és gratificant que el programa hagi trobat un públic nou i més gran aquest estiu a través de Netflix. Tots els guionistes i actors esperem que la nostra feina perduri. I sí, estic agraït d'haver estat a la sala de màquines de Suits durant vuit de les seves nou temporades. Però només 259,71 dòlars per escriure una sèrie amb un públic tan massiu? És per això que els guionistes i els actors estem en vaga", rematava.

stats