Plataformes

Sis trucs per estalviar en plataformes de 'streaming'

L'augment dels preus dels serveis de consum sota demanda fa que cada cop sigui més difícil estar subscrit a més d'un

La interficie de Netflix
5 min

BarcelonaLa forta pujada de preus dels últims mesos, sumada a la gran oferta de serveis de streaming, fa que l'entreteniment televisiu suposi cada cop més una despesa econòmica que molts usuaris no poden ni volen assumir. Encara que se sigui un malalt de les sèries, tenir totes les plataformes del mercat contractades no és viable si es tenen en compte els sous actuals i el cost de la vida. ¿Quines estratègies es poden seguir per continuar fent consum audiovisual sense que els costos es multipliquin? Repassem sis possibles trucs per estalviar.

Explorar els paquets conjunts

La sobrepoblació de plataformes és una realitat que el mateix sector està intentant corregir. Una de les opcions per intentar atreure subscriptors és la unió de diversos serveis, que ofereixen una millor oferta que la subscripció individualitzada. Són uns paquets, bundles en anglès, que permeten a l'usuari l'accés al catàleg de dues o més plataformes. Fa pocs dies, Disney i Warner Bros van anunciar que a partir d'aquest estiu els espectadors dels Estats Units es podran subscriure a Max, Disney+ i Hulu alhora pagant una única quota mensual, i poc després Comcast va avançar que farà un bundle que sumarà Netflix, AppleTV+ i Peacock.

A Espanya el més semblant a una unió de plataformes és el que ofereix Movistar+, que des de fa un mes ofereix accés a les sèries d'HBO Max i SkyShowtime si es disposa del paquet Ficción Total, que normalment té un cost de 16 euros mensuals (l'oferta de llançament era de 10 euros). En canvi, si es contracta SkyShowtime i HBO Max de forma individual el cost mensual és de 17,98 euros (7,99 euros mensuals la primera i 9,99 euros mensuals la segona). Aquest paquet també inclou accés a set canals de sèries i cinema.

Movistar+, que també ofereix sèries de producció pròpia i aliena, té ofertes amb altres serveis de streaming. El paquet Ficción Total amb Netflix Estàndard, que té un cost de 26 euros, et permet utilitzar Netflix en fins a dos dispositius, accés als continguts d'HBO Max i SkyShowtime, i a set canals de sèries i cinema. La tarifa estàndard sense anuncis de Netflix és de 12,99 euros. Si se suma aquest cost al d'HBO Max i SkyShowtime, puja a 30,98 euros. Per tant, si s'opta pel paquet de Movistar+ s'estalvien quatre euros mensuals, que no són una fortuna, però que al cap de l'any suposen 48 euros.

Tenir subscripcions rotatòries

És una de les pràctiques que menys agrada a les plataformes, que prefereixen els subscriptors fidels, però és una de les que més s'està estenent en els últims temps. En comptes de tenir totes les subscripcions contractades, l'usuari es dona d'alta i baixa cada cert temps segons allò que li interessi consumir. El més normal és tenir una serveix fix i uns quants satèl·lits, que van variant segons l'oferta de continguts del moment. Per exemple, un usuari s'espera que determinada plataforma hagi estrenat diverses propostes que li interessen –per això està bé posar-se alarmes a apps com Just Watch–, es dona d'alta, les consumeix totes, i es dona de baixa fins a la pròxima vegada que hi hagi continguts que vol mirar. Per dur a terme aquesta estratègia és indispensable haver contractat tarifes mensuals i no anuals.

Segons un informe d'aquest febrer de la consultora Antenna, especialitzada en negocis de subscripció, als Estats Units el 10% dels usuaris de serveis de streaming que es donen de baixa es tornen a subscriure al mes següent, mentre que un de cada tres torna al cap de sis mesos. L'empresa remarca que una de les prioritats de les plataformes haurien de ser les estratègies per guanyar-se la confiança d'antics subscriptors.

Compartir subscripcions

Tot i que cada cop es pot fer menys, compartir les subscripcions amb amics o familiars és una bona manera d'estalviar. La majoria de plataformes "no recomanen" aquesta pràctica, però tampoc han implementat mesures per prohibir-la. HBO Max o Filmin, per exemple, encara permetem que persones que no viuen a la mateixa casa utilitzin el mateix compte de subscripció. Amb Disney+ passa el mateix, tot i que ja han avisat que aquesta pràctica té els dies comptats en el seu servei. En el cas d'AppleTV+ es pot compartir la plataforma a partir de l'opció "En família", amb la qual es crea un grup familiar sense necessitat que els seus membres visquin junts (tots han de tenir ID d'Apple, això sí). A Amazon es pot fer una cosa similar amb l'opció Amazon Household, que permet a dos adults amb compte a Amazon compartir els avantatges de Prime, que inclou els seus continguts audiovisuals. El servei amb el qual no hi ha opció de compartir és Netflix, que va ser la primera a posar restriccions efectives amb l'objectiu de guanyar subscriptors.

A l'hora de posar en pràctica aquesta opció cal tenir clares quines són les limitacions de cada plataforma pel que fa al nombre de dispositius connectats al mateix temps. Per exemple, el pla estàndard d'HBO Max (que el 21 de maig passarà a ser Max) dona opció a connectar dos dispositius simultàniament, mentre que el Prèmium n'accepta fins a quatre. El mateix passa amb Disney+.

Tarifes anuals

Una de les estratègies d'algunes plataformes per intentar seduir nous subscriptors és oferir tarifes anuals que suposen un estalvi respecte la mensual. Així, fins ara, si es contractava HBO Max per un any costava 69,99 euros, quasi 50 euros menys que si es paga la tarifa de 9,99 euros al mes durant 12 mesos. Alerta perquè aquesta tarifa canviarà a partir del 21 d'abril, quan la plataforma passi a anomenar-se Max. Llavors la tarifa del pla estàndard anual serà de 99,90 euros (mes a mes seran 118 euros)

A Disney+ hi ha dos plans anuals. L'estàndard té un cost de 89,99 euros, quasi 18 euros menys que si s'opta per la tarifa mensual de 8,99. El pla anual Prèmium són 119,90 euros (si es paga mes a mes l'any surt a 143,88 euros). SkyShowtime també té aquesta política: pagar per avançat un any costa 62,99 euros, mentre que mes a mes al final de l'any puja a 95,88 euros. Netflix és de les poques plataformes que no dona l'opció de pagar un any de cop.

Les opcions amb publicitat

Davant l'evidència que cada cop és més difícil aconseguir nous subscriptors, la majoria de plataformes han llançat noves tarifes a un preu més econòmic amb la inclusió de publicitat. Si no ens importa empassar-nos uns quants anuncis, són les opcions més barates. Disney+, Netflix i SkyShowtime són les tres plataformes que ofereixen una tarifa més baixa a canvi d'anuncis. En aquest context, Amazon Prime Video ha donat gat per llebre als seus subscriptors: els que pagaven la tarifa normal (4,99 euros al mes) s'han trobat que ara tenen anuncis, i si no els volen han de pagar més, 6,98 euros al mes.

Estar atent a les promocions

De tant en tant, les plataformes ofereixen algunes promocions, especialment si acaben d'arribar. En el seu moment, HBO Max permetia subscriure's garantint un 50% de descompte vitalici. Els últims anys Filmin ha fet campanya durant el Black Friday, que permet accedir a la subscripció anual a un preu amb una reducció del 25% de la tarifa habitual.

stats