Sílvia Abril, mediadora d'herències a 'Mamen Mayo'
La primera sèrie espanyola de la plataforma SkyShowtime és una comèdia de vuit episodis protagonitzada per l'actriu catalana
Barcelona"Mamen Mayo la puc i la vull fer JO". Aquest és el missatge que Sílvia Abril va enviar a Eduard Sola, guionista de Casa en flames i Barcelona nit d’estiu, després de llegir el guió de la que serà la primera sèrie espanyola de la plataforma SkyShowtime. L'oferiment d'Abril va tenir efecte i la catalana s'ha posat a la pell de Mamen Mayo, una mediadora d’herències que, junt amb el seu equip, resol tota mena de casos. "Llegir un guió i riure, jo que he llegit tanta comèdia, per a mi ja és una garantia. Si per escrit ja és així, quan el suflé pugi i ho aixequem, serà una fantasia", comenta Sílvia Abril durant una jornada de rodatge al juliol. La trobada amb la premsa té lloc al set on s’han rodat gran part de les escenes d’interior, unes antigues oficines als afores de Sant Quirze del Vallès.
Sílvia Abril seu al despatx del personatge que interpreta, presidit per un tapís del rei Salomó. L’elecció del tapís no és casualitat, ja que la figura d’aquest personatge reflecteix les solucions que Mamen aplica per resoldre els conflictes que li arriben. "Mitjançant trucs com el de Salomó desentranya l’emoció que hi ha rere qualsevol conflicte o discussió", assegura Eduard Sola. Així doncs, gràcies als seus amplis coneixements sobre les emocions, la Mamen és capaç de comprendre què necessita cadascú i de prendre decisions per resoldre els conflictes d’herències que se li plantegen. Les emocions són un dels eixos de la sèrie: "Encara que sigui una comèdia, el clímax de cada episodi és sempre emocional i seria il·lògic que no ho fos perquè els mètodes de la Mamen i les seves solucions van al que és emocional. A Mamen Mayo riurem durant 25 minuts i plorarem els cinc últims", relata el creador de la ficció. Per a ell, la clau està en el fet que la comèdia pot estar impregnada d’emoció, però l’emoció no pot estar tacada de comèdia.
Tots els capítols són autoconclusius i tenen la mateixa estructura, com moltes sèries clàssiques: comencen amb el plantejament del cas, que va a càrrec de Clara Codina (Clara Sans), treballadora del bufet d’advocats situat just a sobre de Mediaciones Mayo, l'empresa de la protagonista. La mediadora i el seu ajudant, David Faura (Pablo Capuz), pensen en diferents solucions per resoldre el conflicte i de seguida surten del despatx per posar en pràctica algun dels peculiars mètodes de la Mamen. Tot i mantenir aquest esquema, cada episodi és diferent, amb localitzacions gravades a tot Catalunya: la cabana del bosc que apareix en un dels primers capítols, a Gombrèn (Ripollès), i l’exterior d’un convent, al monestir de Santes Creus (Alt Camp). Cada capítol culmina amb un moment catàrtic i un gir inesperat que resoldrà el cas gràcies a les tècniques de la Mamen. "La sèrie està plantejada com un parc temàtic. M’agrada fer aquest símil perquè, d’alguna manera, a cada capítol vas al Far West, a la Xina, a Mèxic, a la Polinèsia... però en tots saps que estàs a Mamen Mayo, que segueixes dins el parc temàtic", explica Sola.
Personatges peculiars
Els mètodes poc convencionals de Mediaciones Mayo contrasten amb la serietat de Faura Advocats, despatx situat al pis de dalt. David Faura, el fill del cap del bufet, treballa braç a braç amb la Mamen. "Ell es presenta com l’assessor legal de Mediaciones Mayo, però realment voldria estar amb el seu pare, que l’ha col·locat amb la Mamen. Ve del món del raciocini i la lògica i no acaba d’entendre els mètodes de la Mamen, amb qui descobrirà que no només hi ha una manera per mediar amb la vida", explica Pablo Capuz sobre el seu personatge. Clara Codina, en canvi, sí que treballa al despatx Faura, ocupant la feina somiada pel David. "El més bonic de l’arc de la Clara és que va descobrint que tot allò per què havia treballat i estudiat potser no és com s’esperava perquè, quan baixa a Mediaciones Mayo per explicar-los els casos per resoldre, entén que hi ha altres maneres de fer i treballar, i que l’ambient seriós i racional potser no va amb ella", comenta Clara Sans.
Entre aquests dos personatges sorgeix una tensió fruit de l’enveja i la rivalitat que s’anirà desenvolupant al llarg dels episodis. Els guions de la sèrie donen als actors força marge per a la improvisació i és aquí on Capuz i Sans reforcen aquesta aparent enemistat entre els personatges que interpreten. "Clarament, hi ha una tensió entre ells i el guió ja està escrit perquè això passi, però ens han donat molta llibertat per improvisar i aquí és on apareixenperletes que donen vida als personatges", afegeix Sans.
El repartiment principal es completa amb la Sebastiana, un personatge que, tot i no formar part de Mediaciones Mayo, és essencial per resoldre els conflictes d’herències, perquè és la taxadora. "La Sebastiana és una persona molt peculiar. És capaç d'entrar en una sala i taxar el valor econòmic de tot el que hi ha, i veure també el valor emocional de tots aquests objectes", explica Mona Martínez, que per posar-se a la pell de la Sebastiana va haver d’investigar sobre la figura dels taxadors.
Des de la productora expliquen que amb Mamen Mayo la intenció no és fer una ficció de nínxol, sinó una sèrie per a tots els públics i que pugui agradar a tothom. "Tenim una sèrie que és una perla de vuit capítols i estic gairebé convençuda que hi haurà una segona temporada. Creuo els dits i hi confio, perquè és una comèdia molt ben construïda", clou Abril.