Torna la sèrie de superherois per als que no els agraden els superherois
'The Boys' estrena la seva tercera temporada a Amazon Prime anunciant que continuarà desconstruint el gènere en una quarta
BarcelonaEncara que les xifres de taquilla de les novetats al cinema (Spiderman. No way home i Doctor Strange in the Multiverse of Madness) no insinuen cap possible desgast, la realitat és que si ens centrem en sèries, les ficcions sobre l'univers cinematogràfic de Marvel estrenades a Disney + no han acabat de calar. Tret de WandaVision, la col·lecció de noves sèries, que incloïa títols tan esperats com Loki, no han captivat més que els amants fidels del gènere. De fet, tampoc han tingut un èxit rellevant entre els seguidors més ocasionals de Marvel. A banda de no ser especialment lluïdes, hi ha altres raons que poden animar a no seguir aquest tipus de producte, com ara la saturació i la incompatibilitat amb els superherois. O n'has vist massa o no t'agraden. Per a qualsevol d'aquests dos casos, les novetats seriòfiles d'aquesta setmana porten una bona notícia: hi ha una ficció ideal per a aquella gent que no suporta els superherois, encara que tota la trama giri al voltant d'ells. És The Boys, una absoluta reversió del gènere que s'emet a Amazon Prime i que torna divendres amb la seva tercera temporada.
Fer una desconstrucció és, per definició, el procés pel qual els llenguatges adquireixen un nou significat a la llum dels seus propis supòsits i absències. Entès. Però com s'aplica aquest concepte a The Boys? Doncs redefinint la naturalesa dels superherois, capgirant tot el que havíem donat com a bo fins avui. Acostumats als personatges que, amb les contradiccions i tortures internes inherents a la seva condició, usaven els poders per fer el bé i acabar salvant la humanitat, aquesta ficció, obra d'Eric Kripke (creador i responsable de la històrica Supernatural), és tot el contrari d'aquest full de ruta. The Boys és un èxit planetari, una sèrie salvatge, violenta, directa, amb grans dosis d'humor negre i desmitificadora que ha triomfat fent que els que tenen superpoders siguin tot el que no s'espera d'ells. Són malcarats, autoritaris, sanguinaris, cínics i falsos. Són, en definitiva, els dolents de la pel·lícula. Aquest és un producte que ha triomfat fent una sàtira dels universos Marvel i DC, però que també inclou una crítica implícita al poder de les grans corporacions i com aquestes condicionen els governs dels estats. Aquí la lluita és d'humans contra mutants malignes, que han enganyat a tothom i que s'organitzen al voltant de Vought International, una multinacional fundada per un científic nazi dedicada a la protecció i seguretat.
Humans contra superherois
Els dos bàndols estan comandants per Billy Butcher (El Carnicer, un antic militar britànic interpretat per Karl Urban) i pel que ja és un dels grans malvats que ens ha regalat la ficció d'aquest segle, Homelander (El Patriota, interpretat Antony Starr), creat a imatge de Superman, tant estèticament com pel tipus de poders que col·lecciona. Això sí, a diferència de l'històric personatge de Joe Shuster i Jerry Siegel, el de The Boys és un dèspota, egoista, masclista i feixista que utilitza els seus atributs per passar per damunt de qui calgui per aconseguir els seus objectius. Una reversió endimoniada d'un dels tòtems dels superherois clàssics.
L'indiscutible èxit de les dues primeres temporades a Amazon Prime, plataforma que l'ha convertit en el seu vaixell insígnia, és un cas paradigmàtic, ja que el còmic original no va tenir un camí fàcil per arribar al gran públic. Creat per Garth Ennis i Darick Robertson el 2006, la sèrie va ser cancel·lada un any després de començar, quan només n'havien sortit set números al carrer. El motiu? Al propietari del seu segell editorial, DC Comics, li incomodava el to antisuperheroi de la història. "Quan havíem publicat els tres primers episodis ja ens feien cares estranyes i demanaven canvis. Llavors un matí em disposava a començar a entintar i ens van avisar que ens havien cancel·lat", recorda Robertson en una entrevista a Business Insider. Segons el dibuixant, el més paradigmàtic de tot plegat és que els números que van publicar amb DC estaven plens de pàgines de publicitat de superherois de la casa, quan, fins a cert punt, la seva sèrie els estava parodiant.
Ja fora de l'imperi DC, The Boys va rebre una vintena d'ofertes per continuar, i van poder completar la història amb 72 números. "Que ens fessin fora va ser el millor que ens podia passar, perquè ens va deixar lliures. Estic segur que si haguéssim continuat amb DC hauríem acabat morint i la sèrie de televisió mai s'hauria fet", diu el cocreador del còmic.
Per sort, la ficció torna divendres amb Payback, la primera entrega de la tercera temporada. A l'anterior tot va acabar ben obert, gràcies a la introducció del personatge de Stormfront (Aya Cash) com a nova dolenta de capçalera. Aquesta nova tongada d'episodis no serà l'última, sinó que la quarta temporada es començarà a rodar a finals d'aquest any.
- 'Jessica Jones' (Netflix)D'acord que l'adaptació de Jessica Jones, un personatge clàssic de Marvel, seguia tots els estereotips del gènere: heroïna amb poders i mig torturada que combat contra un dolent. Però en les tres temporades que es van emetre a Netflix el menys important de Jones va ser la seva condició sobrenatural. Una sèrie molt centrada en les relacions de poder, les addiccions i el descarrilament personal.
- 'Misfits' (Amazon Prime)Un grup de joves amb poders i un innat magnetisme per a posar-se en problemes. Amb una primera temporada extraordinària, 'Misfits' és un títol clàssic de la ficció anglesa i una de les primeres revisions de l'univers dels superherois. Els fenòmens inexplicables eren l'excusa, perquè les relacions entre joves precaritzats era la trama principal de la sèrie.
- 'Watchmen' (HBO)És 'Watchmen' un títol històric del gènere de superherois? Sí. És aquesta seqüela portada a la televisió per Damon Lindelof una ficció de superherois? No exactament, o com a mínim del tipus que esperaríem. Hi ha distòpies, gent amb poders i hi passen coses estranyíssimes, però aquesta multi premiada sèrie és més un títol de ciència ficció que un producte de superherois tal i com l'entenem canònic.