Ficció

Les plataformes busquen el seu 'Com si fos ahir'

Disney+ ha fet al salt a la ficció diària amb la producció pròpia 'Regreso a Las Sabinas', amb Andrés Velencoso

Natalia Sánchez i Andrés Velencoso a 'Regreso a Las Sabinas'
4 min

BarcelonaEl viratge de les plataformes cap a la televisió convencional és un fet consumat des de fa gairebé un any. Després de convertir-se en els motors de la ficció, van veure que era necessari ampliar horitzons. Va ser així com van començar a fer provatures amb les emissions en directe (aquest estiu, per exemple, Max ha ofert íntegrament els Jocs Olímpics) i han incorporat formats com els realities als seus catàlegs. Ara els serveis d'estríming s'han fixat un altre objectiu: conquerir el terreny de les sèries diàries, les ficcions que tradicionalment s'han emès en horari de sobretaula en televisió convencional i que són un producte sovint –però no només– adreçat als espectadors de més edat. A Catalunya ha quedat demostrat que les telenovel·les funcionen bé en les finestres digitals: el Com si fos ahir és sovint un dels continguts més vistos al 3Cat.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

La primera plataforma a llançar-se a la producció d'una sèrie diària pròpia ha estat Disney+, que l'11 d'octubre va estrenar la ficció espanyola Regreso a Las Sabinas, protagonitzada per Natalia Sánchez, Andrés Velencoso i Celia Freijeiro. El dia del llançament el servei d'estríming va penjar cinc episodis de cop, però posteriorment ha estrenat un capítol al dia (l'episodi està disponible a les 8.00 hores). Tot i que es tracta d'una telenovel·la, la plataforma ja ha anunciat que és una sèrie amb final tancat i que, en total, comptarà amb una única temporada de 70 episodis.

Per dur a terme aquest repte, Disney+ s'ha aliat amb Diagonal TV, una productora molt bregada en aquest gènere. A banda d'haver estat darrere de grans referents de la ficció televisiva catalana com Laberint d'ombres o Temps de silenci, en els últims anys s'ha encarregat de les principals sèries de sobretaula de les televisions espanyoles. El seu currículum inclou títols com Amar en tiempos revueltos (inspirada en Temps de silenci i emesa a TVE) i la seva continuació, Amar es para siempre (emesa durant 12 temporades a Antena 3); Bandolera, o El súper, una de les primeres telenovel·les espanyoles. Actualment, Diagonal TV també produeix Sueños de libertad, la ficció de sobretaula d'Antena 3 que ha substituït Amar es para siempre. Curiosament, la protagonista és la mateixa que la de Regreso a Las Sabinas, Natalia Sánchez.

En la presentació del projecte de Disney+ al FesTVal de Vitòria, Sofía Fábregas, vicepresidenta de producció original de la companyia a Espanya, va defensar que es tractava d'un projecte pioner. "És un format que fa molt temps que es fa, però mai en una plataforma. És una estratègia de programació que vam començar fa dos anys. Ningú ho estava fent, ens vam preguntar per què, i ho vam fer", va explicar. A més, va afegir que han intentat canviar les "normes del joc" del format apostant per rodar més en exteriors i amb més temps. L'objectiu no és només arribar al públic espanyol sinó també conquerir els espectadors llatinoamericans aprofitant el caràcter global de Disney+. Un informe de l'Oxford Economics, dut a terme a instàncies de la Motion Picture Association, que agrupa Netflix i els cinc principals estudis de Hollywood, assenyala que la sèrie diària de Disney ha contribuït amb més de 17 milions d'euros al PIB espanyol. La producció va crear 530 llocs de feina locals, a temps complet i temps parcial. L'informe també remarca que més enllà de l'impacte immediat, la sèrie també pot incentivar turisme cap als diversos pobles catalans on s'ha rodat, com ara Sant Vicenç de Montalt i Sant Andreu de Llavaneres.

Netflix fa la competència

El mateix dia que Disney+ va anunciar Regreso a Las Sabinas, Netflix va intentar fer ombra a la plataforma rival avançant que ells també tindrien sèrie diària. En el seu cas, però, no es tracta d'una producció pròpia sinó d'una col·laboració. El servei d'estríming ha arribat a un acord amb RTVE i Bambú Producciones que li permet oferir la telenovel·la Valle salvaje al mateix ritme d'emissió que La 1, que la programa cada dia de les 18.30 hores a les 19.30 hores. La sèrie es va estrenar l'11 setembre, quasi un mes abans de l'arribada de Regreso a Las Sabinas, i d'aquesta manera Netflix va aconseguir passar per davant de Disney+ com a primera plataforma d'estríming a tenir una sèrie diària.

Com en el cas de Disney+, l'estratègia de Netflix no està tan enfocada al públic espanyol (que ja pot veure la sèrie en directe o a través de RTVE Play) com al públic de parla hispana d'arreu del món. En el seu moment, la corporació pública va assegurar que "és l'aposta més gran per una sèrie diària que s'ha realitzat mai en aquest país, amb uns valors de producció propis d'una sèrie de prime time".

A través de l'acord amb RTVE, Netflix també ha incorporat al seu catàleg una altra de les sèries diàries de la corporació pública, La promesa, que s'emet cada dia a les 17.30 hores. La sèrie és un dels continguts més vistos a RTVE Play. Pel que fa a Netflix, però, no l'ofereix des del primer episodi: inicialment, va pujar els últims capítols i actualment incorpora un capítol diari segons el ritme d'emissió de la televisió pública. Abans de fer el salt a Netflix, La promesa es podia veure a Llatinoamèrica a través de HBO Max, plataforma a la qual RTVE va vendre els drets.

Els moviments de Disney+ i Netflix indiquen que les sèries diàries, que per norma general tenen molts capítols i garanteixen moltes hores de visionament, seran el nou objecte de desig de les plataformes.

stats