Onades de propaganda a la Copa Amèrica

Aquesta setmana ha començat oficialment la Copa Amèrica de vela, i dijous, al Telenotícies vespre, ho anunciaven amb grandiloqüència: “Arrenca la Copa Amèrica, el tercer esdeveniment esportiu més important del món”. Carles Costa el situava després dels Jocs Olímpics i el Mundial de futbol, remarcant que Barcelona era l’única ciutat que havia acollit les tres grans festes competitives. La Copa Amèrica és d’aquells esdeveniments que, per convèncer els ciutadans de la seva rellevància, més que en les xifres cau en la numerologia. Números que han de servir per imbuir-nos d’una il·lusió espiritual per les regates. Què vol dir que és l’esdeveniment esportiu “més important del món”? Segons quin paràmetre? Quin és el criteri? Asseguren que té mil milions d’espectadors (en dos mesos de competició, s’entén). Però en cap cas s’ha posat en relació amb l’impacte mediàtic d’altres grans esdeveniments amb els quals l’audiència està més familiaritzada: la Champions, la Superbowl, Wimbledon, Roland Garros, el Tour de França, els Grans Premis de F1, el Masters d’Augusta, el l'Open Britànic, les finals de la NBA o el Sis Nacions.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Les notícies de tipus més esportiu s’introduïen amb el titular llaminer d'"espectacle assegurat" en majúscules. Tant en l’edició del migdia com en la del vespre, això sí, s’incloïen cròniques sobre les queixes veïnals.

Cargando
No hay anuncios

Ara bé, només calia canviar de cadena per veure que la lletania d'“el tercer esdeveniment esportiu més important del món” que la televisió pública no parava de repetir era més aviat relatiu. Al Telediario de La 1 l’arrencada de la Copa Amèrica de vela era la quarta notícia d’esports, batejada com “la regata más importante del mundo”. A Antena 3 deportes era l’última notícia, de només cinc segons de durada, després d’una pausa de publicitat. I s’incloïa perquè era una informació patrocinada per una entitat bancària que s’anunciava amb les imatges de la regata. A El desmarque de Telecinco, el breu espai d’esports de l’informatiu, no en van dir res. A El desmarque de Cuatro, tampoc. I això que ens van donar tota mena de detalls del nou pentinat de Vinícius i que, en comptes de la Copa Amèrica, van preferir tancar el programa amb imatges espectaculars de surf a Groenlàndia. A La Sexta deportes també van ignorar per complet el suposat “tercer esdeveniment esportiu més important del món”.

És obvi que la distància geogràfica i el madrilenyocentrisme porten a relativitzar i menysprear qualsevol gran esdeveniment que se celebra a Catalunya. Que la capital espanyola no disposi de mar per acollir la gran regata per excel·lència porta determinats mitjans a infravalorar-ne l’impacte.

Cargando
No hay anuncios

Malgrat tot, potser estaria bé que a l’hora d’informar-ne des de TV3 tots els arguments de màrqueting construïts i repetits per la mateixa Copa Amèrica fossin sospesats amb criteri i rigor abans de donar-los per bons, acríticament. Una cosa és cobrir l’esdeveniment amb professionalitat i entusiasme i una altra que se t’enduguin les onades de la propaganda.