El nou èxit coreà de Netflix no té calamars (però sí balenes)
'Woo, abogada extraordinaria' s'ha fet un forat entre les ficcions més vistes de la plataforma
BarcelonaNo hi mor gent de manera sàdica ni s'hi esmenta cap calamar, però també ha aconseguit triomfar més enllà de les fronteres de Corea del Sud. Woo, abogada extraordinaria, una sèrie sobre una jove advocada autista que sent una gran passió pels cetacis, és el nou drama coreà que s'ha fet un forat en la llista del més vist de Netflix. El seu pas pel servei de streaming ha propiciat que la sèrie, que no és una producció pròpia de la plataforma sinó de la cadena coreana ENA, tingui una segona temporada, cosa poc habitual en els K-drames. Els nous episodis, però, no s'estrenaran fins al 2024.
La popularitat de Woo, abogada extraordinaria ha anat creixent a mesura que Netflix anava incorporant els capítols setmanalment. A diferència del que passa amb les produccions pròpies de la plataforma, els episodis d'aquesta sèrie coreana, i de moltes altres ficcions del país asiàtic, estan disponibles unes setmanes després que s'emetin a Corea del Sud. Així doncs, els dos últims capítols de Woo, emesos el 17 i el 18 d'agost, arribaran a Netflix aquest dimecres i es podran beneficiar del fet que la sèrie cada cop tingui una parròquia de fidels més gran.
Si bé és cert que Woo no ha arribat a les quotes de popularitat que va assolir El juego del calamar, sí que pot presumir d'unes més que bones dades de seguiment. Segons Variety, alguns dies ha arribat a fer la competència a The Sandman, actualment la sèrie més vista de Netflix. On sí que no té competència és a la llista global de sèries de parla no anglesa, perquè hi ocupa el número u.
Autisme i crítica social
Qui s'acosti a Woo, abogada extraordinaria buscant-hi alguns dels elements que van fer popular El juego del calamar es decebrà. El nou èxit de Netflix segueix més la línia dels drames romàntics coreans que omplen el catàleg de la plataforma que no pas del festival de violència extrema de la ficció creada per Hwang Dong-hyuk. Ara, sí que tenen en comú la crítica a la ultracompetitiva societat coreana.
La Woo, interpretada per l'actriu Park Eun-bin, va ser criada pel seu pare, que va haver de fer front al fet que la seva filla no era com la resta dels nens. Diagnosticada amb autisme, té una ment extraordinària per les lleis i un tema de conversa del qual mai es cansa, les balenes i els cetacis en general. Quan és contractada per un gran despatx d'advocats de Seül, la Woo demostra que la seva inusual manera de pensar pot servir per guanyar judicis. Malgrat deixar clar que és una professional valuosa, també haurà d'enfrontar-se als prejudicis de companys i jutges.
Els casos en què treballa la Woo sovint serveixen per vehicular la crítica social de la sèrie: des d'un poble que vol lluitar contra la construcció d'una carretera que ha de travessar la població fins a un noi que s'autoproclama líder de l'exèrcit d'alliberament dels nens, una trama que és una referència gens amagada als intensos horaris d'estudi als quals són sotmeses les criatures coreanes. La sèrie funciona, per tant, com una finestra per a algunes de les preocupacions de la societat coreana.
L'advocada Woo és un personatge entranyable, però Park Eun-bin, que apareix en altres sèries com El afecto del rey, va trigar més d'un any en acceptar el paper perquè no estava segura de poder-hi fer justícia. "Em vaig concentrar en la seva sinceritat. Com que no volia limitar el personatge, em vaig mostrar oberta a totes les opcions per mostrar els seus sentiments sense traves. És algú valent i ple de vida i n'he après molt, d'ella", ha explicat l'actriu. La Woo és una persona dins l'espectre autista amb una intel·ligència desbordant per les lleis, però la sèrie deixa clar que dins l'autisme hi ha una gran diversitat de personalitats. Així i tot, no han faltat les crítiques que assenyalen que mostrar una persona amb autisme remarcant-ne la genialitat fa que el retrat del trastorn sigui parcial o poc complet.
La bona acollida de Woo, abogada extraordinaria és un nou exemple de la potència de la indústria audiovisual de Corea del Sud, que ja fa anys que és una de les més destacades del món. Com a part de l'onada cultural coreana, els K-drames, igual que la música pop i el cinema, estan contribuint a donar a conèixer el país a tot el món i poden servir de palanca per impulsar el turisme a Corea. De moment, el nou èxit de Netflix ha assolit unes quantes fites singulars que deixen clara la seva popularitat: segons l'agència de notícies de Corea del Sud Yonhap News Agency, la botiga que serveix d'escenari del negoci de menjar del pare de la protagonista s'ha trobat amb cues de fans desitjant fer-s'hi una foto. Per si això no fos prou senyal de l'èxit, l'Administració del Patrimoni Cultural de Corea del Sud ha designat monument natural el lledoner que apareix en un dels capítols i que és el teló de fons d'una de les escenes capitals de la primera temporada.