'Manayek', el 'The wire' israelià que aterra a Filmin
La plataforma estrena un dels últims grans èxits de la televisió pública d'Israel
BarcelonaLa ficció israeliana ja fa temps que es troba entre una de les més prolífiques del món. Èxits com Fauda o les versions originals d'Euphoria o In treatment han convertit Israel en una de les indústries audiovisuals de referència per a les plataformes, que aposten per aquestes sèries per farcir els seus catàlegs. L'última incorporació a l'estol de ficcions israelianes que podem consumir des d'aquí és Manayek, un thriller que ha rebut comparacions amb The wire i que a partir d'aquest dimarts estarà disponible a Filmin.
La gran triomfadora dels premis de l'Acadèmia de Cine i Televisió d'Israel del 2020 –es va endur cinc dels guardons principals–, explica la història d'un policia veterà, Izzy Bachar (Shalom Assayag), que s'enfronta a un cas de corrupció en què el principal sospitós és el seu millor amic, Barak Harel (Amos Tamam), un agent condecorat. A l'inici de la sèrie, Bachar, que està a punt de retirar-se, ha d'interrogar un jove agent de policia convertit en sicari que acaba de matar a sang freda un testimoni clau per un cas. El noi assenyala el Barak com un policia corrupte que opera una xarxa criminal dins del cos. Després de la incredulitat inicial, l'Izzy s'unirà a l'equip encarregat d'investigar el Barak amb l'esperança de poder netejar el nom del seu amic.
Manayek, mot d'argot per referir-se a la policia i que es podria traduir com a rates, arriba a l'estat espanyol a través de Filmin després que la seva distribuïdora, Cineflix Rights, hagi venut els drets internacionals a diferents plataformes perquè es pugui veure arreu del món (HBO la distribuirà a Amèrica Llatina, mentre que el canal Arte l'emetrà a França i Alemanya). L'èxit d'audiència –Manayek és una de les sèries més vistes de la televisió pública israeliana, la Kan11– li ha assegurat a la sèrie dues temporades més.
Proximitat i realisme
Manayek està dirigida per Alon Zingman, que ha estat darrere d'una altra sèrie israeliana d'èxit com és Shtisel, i escrita per Roy Iddan, que es va inspirar en part de les experiències viscudes quan era voluntari d'una patrulla de policies de Tel Aviv. El guionista assegura que les claus de la sèrie són la proximitat i el realisme. "És un tema que a la gent la toca molt de prop. Als espectadors els agraden molt les sèries sobre policies, sobretot sobre policies corruptes. És un tema atractiu per a molta gent. I, almenys a Israel, la corrupció policial no s'ha tractat tant i nosaltres ho fem d'una manera molt realista", explica Iddan, que a diferència d'altres ocasions ha assumit el guió totalment en solitari. A més d'utilitzar les seves experiències personals, el guionista també va fer una important tasca d'investigació per conèixer de primera mà molts casos de corrupció policial. "La gent sap que el sistema està podrit. Els espectadors s'han enganxat a la sèrie perquè saben que és una realitat que els envolta i que els afecta", argumenta.
Per al productor Yoav Gross, la sèrie és la fusió d'una ficció policíaca i una de màfia. "El Barak ha creat una organització criminal dins de la policia. Utilitza tots els oficials de policia de la seva comissaria en aquesta organització", recorda Gross, que creu que Manayek no és un thriller policíac convencional.
Una de les preocupacions d'Iddan quan la sèrie es va estrenar és que la trama i la dissecció de les operacions d'afers interns fossin difícils de seguir per als espectadors. "Vaig descobrir que els meus temors eren infundats perquè a la gent li agrada que sigui complicat i un repte. La segona temporada encara ho serà més", explica el guionista, que remarca que la nova entrega serà "més personal, més sagnant i més bruta".