Ficció

La lluita (fracassada) de Max contra les filtracions d'episodis

La plataforma ha provat totes les estratègies imaginables per protegir el material inèdit, fins i tot gravar escenes falses per despistar l'audiència

Olivia Cooke, protagonista de 'La casa del dragón'
05/08/2024
3 min

BarcelonaSi tot hagués anat com estava previst, el final de la segona temporada de La casa del dragón hauria vist la llum aquest diumenge 4 d'agost al vespre. La preqüela de Joc de trons, que indaga en la dinastia dels Targaryen, prometia un últim episodi decisiu per als Negres i els Verds, que lluitaven per arribar al Tron de Ferro. La intriga estava servida, però el dimarts 30 de juliol una nova onada d'espòilers va fer saltar pels aires l'estrena oficial que havia planificat la plataforma Max. Poc abans de mitjanit, un usuari anònim va publicar a TikTok una sèrie de clips que avançaven 30 minuts de l'esperat últim episodi, gravats des d'una segona pantalla però, així i tot, perfectament intel·ligibles. Un episodi lleugerament descafeïnat, que ens ha deixat a les portes de la guerra que s'albira des de la primera temporada. Segons sembla, les dues faccions dels Targaryen ho han deixat tot preparat, ara sí, perquè la Dansa dels Dragons arrenqui finalment en la tercera temporada.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Encara que Max va "monitorar i eliminar agressivament els clips" de TikTok poc després de la filtració, de seguida es van fer virals en altres xarxes socials, com X i Reddit. "Els clips van ser filtrats després d'una publicació involuntària per part d'un distribuïdor extern internacional", va explicar Max en un comunicat. No és la primera vegada que la plataforma és víctima d'espòilers inesperats. De fet, l'octubre del 2022 va passar exactament el mateix amb l'últim episodi de la primera temporada de La casa del dragón, que va ser filtrat uns dies abans de l'estrena per culpa d'un distribuïdor provinent d'Europa, l'Orient Mitjà o l'Àfrica. "Lamentem que aquesta acció il·legal hagi afectat l'experiència dels fans de la sèrie", va expressar aleshores la plataforma.

Joc de trons també va patir casos de filtracions similars, sobretot en la vuitena i última temporada. En altres sèries de Max, com Euphoria, no s'han filtrat pròpiament els materials audiovisuals, però sí explicacions molt detallades dels girs narratius que havien de marcar els episodis encara inèdits. El 2017, Max (fins fa poc, HBO Max) va patir un ciberatac molt greu, que va comportar el robatori d'1,5 terabytes d'informació confidencial i la posterior filtració de material de Joc de trons i Bellers room 104. Altres plataformes, com Netflix i Sony, també han patit atacs semblants.

Mesures de seguretat insuficients

Una producció audiovisual tan ambiciosa com La casa del dragón involucra centenars de treballadors: guionistes, directors, productors, escenògrafs, maquilladors, operadors de càmera, actors i un llarg etcètera d'oficis que, d'una manera o d'una altra, estan en contacte amb informació confidencial sobre la sèrie en qüestió. Per evitar espòilers, tots els treballadors signen contractes de confidencialitat, amb conseqüències legals greus en cas d'incompliment. D'altra banda, també s'imposen condicions estrictes als agents encarregats de promocionar la sèrie, des d'especialistes en màrqueting fins a periodistes i crítics de cinema. Habitualment, els periodistes tenen accés als screeners [els avançaments dels episodis encara no publicats] setmanes abans de l'estrena oficial, sempre que es comprometin a no revelar cap dels avançaments detallats en una llista facilitada per la plataforma. Sovint, aquests episodis se serveixen amb marques d'aigua per identificar si algú els comparteix.

Ara bé, aquestes mesures no sempre són suficients per protegir els episodis inèdits. Ni tampoc alertar els hackers, paparazzis i distribuïdors dels perills legals que suposen les filtracions i els espòilers. Veient que, tot i les tècniques de seguretat habituals es continuaven produint filtracions, Max va prendre mesures més dràstiques. En algunes sèries, com Joc de trons, els productors van assajar estratègies relativament estrambòtiques, com ara eliminar els guions en paper per evitar que es perdessin, rebatejar els personatges amb noms secrets per si algú escoltava d'amagat les reunions i, fins i tot, gravar escenes falses per despistar els paparazzis. Durant la promoció de la segona temporada de La casa del dragón, la plataforma va optar per no enviar els screeners de l'últim capítol als periodistes i crítics especialitzats, per així limitar les possibilitats que circulessin espòilers abans d'hora. Pel que sembla, aquesta mesura tampoc ha tingut gaire èxit.

stats