Censura en sèrie

L’incest d’’Expediente X’ que va traumatitzar els EUA

L’any 1996 la cadena Fox va emetre l’episodi ‘Home’, considerat un dels millors de la sèrie. Després de la primera emissió va ser retirat de circulació perquè alguns espectadors creien que “anava massa lluny”

Una escena de l'episodi
4 min

BarcelonaMonstres, esperits, objectes voladors no identificats... Al llarg de les seves onze temporades els protagonistes d’Expediente X, els agents Mulder i Scully, es van enfrontar a tot tipus de fenòmens paranormals. Els espectadors els van acompanyar en les seves missions amb tot allò que era inexplicable, però hi va haver un cas que va travessar totes les línies vermelles. L’any 1996, Fox, la cadena que feia la sèrie als Estats Units, emetia Home, un episodi que encaixava en el motlle conegut com “el monstre de la setmana”. Va ser el primer capítol en què la sèrie va haver de mostrar un advertiment que explicava als espectadors que el contingut que estaven a punt de veure era especialment pertorbador. I no era per a menys: en l’escena inicial del capítol, tres germans de la família Peacock, tots amb múltiples deformacions, enterren viu un nadó acabat de néixer. L’escena està rodada des de la perspectiva del nadó, al qual li està caient la terra damunt del cap. Mulder i Scully arriben al poble i acaben descobrint que els Peacock són una família incestuosa en què els fills s’estan reproduint amb la seva mare paraplègica –li faltaven els braços i les cames–. Kim Manners, director d’aquest episodi i també de 51 capítols més de la sèrie, va confessar que l’escena inicial de Home era la més desagradable que havia rodat en tota la seva carrera. 

Tres membres de la família Peacock.

Poc després de la seva emissió, Fox va decidir que el capítol no es tornés a veure, almenys durant un temps. Quan la cadena va reemetre la quarta temporada d'Expediente X de la qual formava part Home, l’episodi va desaparèixer. Tampoc es va incloure en el paquet sindicat de la sèrie, que permet que altres cadenes puguin emetre la ficció. Home no es va poder tornar a veure fins anys després, quan FX, segona cadena de Fox, va recuperar la sèrie sencera. Quan el capítol va tornar a veure la llum ja s’havia guanyat l’honor de ser considerat l’episodi més terrorífic de la producció i Fox se’n va aprofitar. El Halloween de 1999 va llançar una campanya de publicitat anunciant que tornaria a emetre l’episodi. L’anunci s’inspirava en les campanyes de màrqueting del director de cinema de terror de sèrie B William Castle i portava el següent reclam: “Només per Halloween... ¿T’atreveixes a veure l’episodi que és tan controvertit que ha estat prohibit a la televisió durant tres anys?” 

Objectiu complert

Els responsables de Home van ser els guionistes Glen Morgan i James Wong, que sempre han explicat que la seva intenció amb l’episodi no era crear controvèrsia. “Intentàvem fer una sèrie que fos terrorífica al màxim. No pensàvem que traspassàvem els límits del bon gust de la manera com sembla que la gent ens atribueix: «Oh, hi ha incest!", "Oh, maten un nadó!». Havíem de fer quatre episodis aquella temporada, i vam pensar que aquest era l’Expedient X més senzill i normal de tots”, assegurava James Wong l’any 2015 al New York Times

La parella de guionistes confessaven que no entenien la mala fama de l’episodi i asseguraven que la prohibició per part de Fox només va fer que la premsa s’interessés més per l’episodi i semblés més terrorífic del que realment era. “Tant el Jim [Wong] com jo vam quedar sorpresos. Potser ningú recordaria l’episodi si no fos perquè va ser prohibit”, explicava Morgan al New York Times

Les reaccions adverses a l’episodi van començar dins del mateix equip d’Expediente X. Diversos productors de la sèrie van reconèixer que anava “massa enllà”. “Recordo que vam rebre una trucada d’un productor que ens va dir «Nois, esteu malalts». I jo vaig pensar «De què parla?» Estava convençut que havíem fet coses molt més extremes”, recordava Wong. 

Per escriure Home, Morgan i Wong van recórrer a diferents referents, un dels quals l’autobiografia de Charles Chaplin de l’any 1964. En aquest llibre, el director i actor recordava com, molt abans de ser famós, va conèixer una família de Gal·les que el va acollir durant una nit. Chaplin relata que la família li va agafar tanta estima que li van presentar un membre del clan que tenien vivint amagat al rebost de la cuina. El director de Candilejas el defineix com “mig home, sense cames, amb un cap gran i pla, una cara blanca malaltissa, un nas enfonsat, una boca gran i unes espatlles i braços potents i musculosos”. 

Anys després Morgan i Wong van tornar a treballar amb Chris Carter, creador d’Expediente X, a la sèrie Millenium. A diferència de la primera ficció, la nova aventura de Carter no va comptar amb el suport del públic. Per intentar revifar l’audiència, els guionistes van plantejar la possibilitat de recuperar la família Peacock. Ràpidament van rebre una trucada de la Fox: “Aquests personatges no poden sortir mai més a la televisió”.

stats