Què hi ha darrere de l'èxit de la llar de foc de Netflix?
Els vídeos de focs cremant s'han convertit en un clàssic de la plataforma i sovint apareixen entre el més vist del catàleg
BarcelonaQuan baixen les temperatures i arriben els dies d'estar més estona a casa, sovint sota la manta, hi ha un contingut de Netflix que ressorgeix: les llars de foc crepitants. Bàsicament, vídeos d'una hora de duració amb troncs cremant-se i foc hipnòtic. Res més (a vegades una lleu melodia instrumental, però és tan tènue que pot passar desapercebuda). Evidentment, aquestes llars de foc només tenen una funció estètica; per molta realitat virtual que hi hagi els vídeos encara no transmeten escalfor. A la plataforma hi ha tres continguts disponibles protagonitzats per llars de foc acollidores i alguns d'ells han aconseguit colar-se a la llista del més vist de les últimes setmanes (amb un pic notable durant els dies de Nadal). Durant els últims dies del 2023, un d'aquests focs crepitants va arribar a ocupar el número u del rànquing de la plataforma.
Els tres títols que es poden trobar al catàleg de Netflix són Chimenea para tu casa, Chimenea en tu hogar i Chimenea en tu hogar: los chisporroteos de la madera de abedul. Tots tres es van estrenar el 2011 i ara es poden veure en 4K. Curiosament, entre les recomanacions que Netflix fa a l'usuari quan aquest busca la popular xemeneia televisiva hi apareixen vídeos per fer meditacions guiades o per dormir.
L'artífex d'aquests curiosos continguts és el director George Ford, que amb la seva productora Pet Media Plus s'ha especialitzat en continguts com vídeos per ensenyar a parlar els ocells i altres propostes relacionades amb la natura. Ford, que viu a l'estat de Washington, una zona dels Estats Units especialment muntanyosa i exuberant pel que fa a la natura, va tenir la idea de filmar una llar de foc gràcies als seus fills, que molt sovint li demanaven que encengués un foc. "Vaig pensar que seria molt més fàcil col·locar una televisió dins de la llar de foc que continuar encenent focs", explicava a The Independent fa uns anys.
Ford assegura que va trigar dos anys a filmar els vídeos i que va necessitar encendre 200 focs. "Tothom es pensava que estava boig", confessa. El director assegura que la seva feina no és tan fàcil com encendre un foc i plantar la càmera al davant. Ell buscava un pòsit estètic i que, a més, tot semblés natural. "Vaig haver de fer que els troncs giressin sobre ells mateixos. Havia de fer que tot semblés natural i va ser molt difícil", assegura. L'esforç va valer la pena perquè, tot i les reticències inicials quan Ford intentava vendre el projecte a Netflix, les llars de foc s'han convertit en un clàssic de la plataforma. Després de l'èxit dels seus focs, Ford ha rodat altres projectes com Aquarium for your home: Saltwater reef i Mountain stream: A mountain stream background for your home (aquest últim es pot trobar a YouTube).
Els antecedents
Les llars de foc de Ford no són les primeres de la televisió nord-americana. L'obra del director està inspirada, de fet, en el programa The Yule log, que entre 1966 i 1989 s'emetia a la televisió de Nova York WPIX la nit de Nadal o el matí de Nadal. Enregistrat a la residència de l'alcalde de Nova York, Gracie Mansion, eren tres hores d'un loop de 17 segons de la llar de foc de la casa amb nadales de fons. S'emetia tot seguit, no hi havia cap interrupció per publicitat. A finals del 1969 es va fer evident que les imatges rodades en 16 mm s'estaven començant a deteriorar i era necessari tornar a enregistrar el foc. La cadena va demanar permís a l'alcalde de Nova York per tornar a filmar la seva llar de foc, però aquest s'hi va negar. Així doncs, la cadena va haver de trobar una alternativa: la versió actual de The yule log, que dura sis minuts i trenta segons, va ser enregistrada en una casa de Califòrnia durant un calorós dia d'agost. Després d'uns anys de pausa, la WPIX va recuperar el programa el 2001 i encara s'emet.
A banda de Ford, molts altres han intentat imitar el tronc cremant original. Hi ha versions fetes per la firma de còmics DC (és un vídeo de deu hores d'una llar de foc amb mitjons de Nadal penjant i al costat un canelobre de Hanukkà) i pel canal Hallmark, especialitzat en pel·lícules de Nadal.
Les llars de focs enceses provoquen una fascinació que és una part important de l'encant de la coneguda com a slow television, un tipus de programació a la qual va donar nom la televisió pública noruega i que mostra coses aparentment mundanes i avorrides. El 2019 es va fer viral l'emissió a Aragón TV del recorregut de tren que va de Saragossa a Canfranc, una emissió que simplement mostrava la vista del maquinista del tren. Altres exemples coneguts, sobretot per als espectadors barcelonins, són la peixera o la impremta que imprimia a tota màquina a BTV.