Harry Potter i el negoci de la nostàlgia de les plataformes

HBO Max s'ha especialitzat en fer retrobaments i especials com una manera de promocionar alguns dels seus continguts estrella

Barcelona"He plorat molt amb això de Harry Potter", deia a Twitter la comunicadora Elisenda Pineda, després de veure Regreso a Hogwarts, l'especial de retrobament que HBO Max ha estrenat per celebrar el vintè aniversari de l'inici de la saga cinematogràfica basada en el món creat per J.K. Rowling. El sentiment de Pineda era compartit a les xarxes per molts altres usuaris als quals Harry Potter va marcar la infància i l’adolescència, ja que, com explicava Mònica Planas en la seva crítica a l’ARA, l’especial permet als espectadors més adults “establir un diàleg amb la pròpia infantesa tal com ho fan els protagonistes”. Mirar enrere i capbussar-se en la nostàlgia s’ha convertit en poc temps en una de les estratègies de les plataformes a l’hora de crear nous continguts.

Inscriu-te a la newsletter La carrera per ser la millor sèrie de l'anyTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

HBO Max és, de lluny, el servei de streaming que més està recorrent a aquests continguts, no tant fent noves temporades de sèries passades –que també– com apostant per esdeveniments únics com és l’especial de Harry Potter. Són productes que permeten connectar amb el passat i, de pas, descobrir alguna xafarderia o intimitat d’actors i actrius pels quals se sent o s'ha sentit devoció. HBO Max és una plataforma relativament nova –cal recordar que als Estats Units HBO és un canal per cable i que HBO Max, el servei de streaming independent i amb continguts de producció pròpia, va començar a operar el maig del 2020– i necessita un fons d’armari prou atractiu per plantar cara a Netflix.

Cargando
No hay anuncios

Una manera d'atreure nous subscriptors

Un dels continguts estrella de HBO Max és, de fet, la saga de vuit pel·lícules de Harry Potter, que als Estats Units es van incorporar al catàleg de la plataforma al setembre, després d’estar menys d’un any disponibles a Peacock, el servei d’Universal que encara no ha arribat a l’Estat. Amb Retorno a Hogwarts, que és un contingut exclusiu de HBO Max, la plataforma té un esquer perquè nous i vells subscriptors no abandonin la plataforma ni la nostàlgia i s’apuntin a revisar les pel·lícules que els van marcar de petits o adolescents, la tercera franquícia cinematogràfica que més diners ha generat en la història, després de Star Wars i Marvel (totes dues de Disney). Més enllà de ser una gran promoció per animar a la revisió de les antigues pel·lícules, l’especial també serveix per escalfar motors per a futurs projectes. A principis del 2021, la revista Variety avançava que HBO Max estava treballant per adaptar l'univers de Harry Potter en format de sèrie. 

Cargando
No hay anuncios

El joc de la nostàlgia no només està pensat per mantenir els subscriptors enganxats, sinó que un producte com l’especial de Harry Potter també retroalimenta el grup de comunicació del qual forma part HBO Max, Warner. L’estudi té previst estrenar el 15 d’abril Fantastic beasts: The secret of Dumbledore, la segona pel·lícula de la preqüela de Harry Potter, així que el retrobament estrenat a HBO Max és una bona manera de mantenir viu l’esperit de la saga.

HBO Max no ha compartit encara dades de visionats de l’especial però sembla molt difícil que Retorno a Hogwarts hagi sigut un fracàs per a la plataforma, que ja té experiència en treure suc –amb èxit– de la nostàlgia. Un dels seus grans triomfs del 2021 va ser el retrobament de Friends, un producte totalment pensat per als fans de la comèdia i que va generar innombrables articles als mitjans i converses a les xarxes. Endarrerit a causa de la pandèmia, quan es va estrenar al maig va ser una gran empenta per a la plataforma, que tot just complia un any de funcionament als Estats Units: segons les dades de la consultora Antenna, Friends: The reunion va ser l’estrena que més altes de nous subscriptors va generar per a HBO Max. A més, segons dades de l'empresa TVision, que analitza el consum de streaming, un 29% de les llars dels Estats Units amb accés a aquest tipus de serveis van veure l’especial. L’alt cost que va tenir l’especial –cada un dels sis protagonistes va cobrar més de 2,5 milions de dòlars per aparèixer– va ser compensat amb visibilitat i nous usuaris.

Cargando
No hay anuncios

Com en el cas de Harry Potter, la reunió dels protagonistes de Friends és un al·licient perquè els fans o no tan fans sentin la necessitat de revisar la sèrie que, òbviament, només es pot veure a HBO Max, que va pagar 425 milions de dòlars per tenir-ne els drets en exclusiva durant cinc anys. Aquesta comèdia, com altres com ara The office, han demostrat que tot i el pas dels anys segueixen sent un atractiu per als espectadors.

La plataforma està seguint aquesta estratègia dels retrobaments amb altres sèries populars, com per exemple, El ala oeste de la Casa Blanca o El príncipe de Bel-Air, que va servir per commemorar el 30è aniversari de la comèdia que va fer famós Will Smith. En el cas d’aquestes dues ficcions, que també es poden veure en exclusiva a la plataforma, el rebombori no ha sigut tan gran com el generat per Harry Potter i Friends (el fenomen fan al seu voltant tampoc té les mateixes dimensions), però és la confirmació que HBO Max i les plataformes en general no pensen desaprofitar cap escletxa de nostàlgia, per molt petita que sigui.

Cargando
No hay anuncios
L'error que ha obligat a modificar l'especial de Harry Potter

Fer un producte per a fans com Retorno a Hogwarts també té els seus riscos, com ara que els espectadors vegin ràpidament si s’ha comès algun error, que és precisament el que ha passat amb l’especial de Harry Potter. Poc després d’estrenar-se molts espectadors van detectar que quan Emma Watson parla de com va descobrir els llibres de Harry Potter la imatge que surt en pantalla d’una nena petita amb unes orelles de Minnie Mouse no és ella sinó la també actriu Emma Roberts, que va compartir la fotografia al seu Instagram l'any 2012. Després que una fan avisés la plataforma a través de Twitter, els productors van reconèixer l’error i van anunciar que el corregirien.

Cargando
No hay anuncios
Cargando
No hay anuncios