Déu salvi Texas: 'la zona d'interès' de Richard Linklater
Una minisèrie documental de HBO ressegueix el cantó fosc de l'estat nord-americà de la mà de tres cineastes
- Richard Linklater, Alex Stapleton i Iliana Sosa per a HBO
- En emissió a Max
A principis d'aquest segle, Richard Linklater estava treballant en un projecte al voltant de dues antigues estrelles de l'equip de futbol americà de l'institut que acaben a la presó: un com a condemnat, l'altre com a funcionari. La pel·lícula no va tirar endavant, però el director d'Abans de l'alba recupera en part aquesta idea al primer episodi de God save Texas [Déu salvi Texas], una minisèrie documental en què tres cineastes aborden aspectes espinosos de l'estat nord-americà a partir del seu propi vincle amb el territori. Tot i que se'l relaciona més amb Austin, Linklater va créixer a Huntsville, un municipi texà seu de nombroses presons, fins al punt que la indústria penitenciària ha esdevingut el monocultiu econòmic de la zona. Així, Texas també ha esdevingut l'estat on s'executen una tercera part de les penes de mort als Estats Units.
El director aprofundeix en aquesta qüestió quan s'adona que la base per a aquell projecte estroncat reflecteix el que realment ha passat amb antics col·legues de l'institut i la universitat. Molts han acabat treballant a les presons; alguns hi han estat internats. El responsable de Boyhood incideix en una sèrie de dinàmiques que coincideixen amb les observades pel que fa als camps d'extermini, des de la retòrica que naturalitza el fet d'acceptar feines que tenen com a objectiu executar persones fins a la facilitat amb què els habitants de la zona, també ell, duen a terme la seva vida ordinària sense pensar que a escassos metres hi ha una màquina de matar sempre en funcionament. Linklater, això sí, s'aproxima sempre amb empatia als testimonis de classe treballadora que entrevista, connecti o no amb la seva postura respecte a la pena capital. També és a través d'antics treballadors en aquest sistema penitenciari que acaba conformant un discurs punyent i impecable contra la pena de mort com poques vegades hem vist en un documental nord-americà.
La minisèrie, inspirada en el llibre God save Texas: a journey into the soul of the Lone Star State de Lawrence Wright, el periodista que exerceix de conductor en els tres episodis, es complementa amb dues altres peces. Alex Stapleton, responsable, entre d'altres, de l'esplèndid documental El món de Roger Corman (2011), investiga la relació entre el boom del petroli a Texas al llarg del segle XX i la història invisibilitzada de la població afrodescendent, per centrar-se en com tot plegat desemboca en un conflicte mediambiental d'arrels racistes, d'ençà que el complex petroquímic més gran del país, un altre dels motors econòmics de Texas, s'aixeca just al cantó de Pleasantville, el primer barri per a afroamericans i jueus construït seguint el model dels barris residencials blancs, víctimes ara de la contaminació i la degradació de la zona.
Iliana Sosa (What we leave behind, 2022) s'encarrega d'un altre dels pilars de la idiosincràsia texana, la frontera amb Mèxic, a partir de la seva pròpia experiència de filla d'immigrants que coneix bé la realitat d'El Paso, als Estats Units, i el seu vincle amb just la ciutat veïna, Ciudad Juárez, a Mèxic. En aquest episodi s'explicita també la connexió amb l'Holocaust quan es rememoren els processos de neteja a què se sotmetia els immigrants mexicans que arribaven a El Paso en la primera meitat del segle XX, amb l'ús d'un gas idèntic al Zyklon B documentat pels mateixos alemanys abans de la seva l'aplicació als camps d'extermini. Així, God save Texas conforma un tríptic que s'endinsa al cantó fosc d'un dels estats més identificats amb l'estil de vida nord-americà de la mà de dues dones i un home del territori que posen en evidència les derives més preocupants dels Estats Units com a democràcia.