RTVE tanca el 2014 amb unes pèrdues rècord de 134,8 milions
BarcelonaRTVE tanca un nou exercici amb pèrdues milionàries però ho fa amb la promesa d’assolir l’estabilitat pressupostària aquest 2015. De moment, però, el 2014 se salda amb 134,8 milions de dèficit (la xifra més alta des del nou model de finançament de RTVE), que se sumen a la motxilla que arrossega la corporació pública des que el 2010 li van canviar el model de finançament, amb la supressió dels anuncis a canvi d’aportacions dels operadors de telefonia i televisius privats.
El principal agent descompensador han sigut precisament aquestes aportacions de les telecos. Els responsables de TVE havien previst ingressar 261,3 milions d’euros, que finalment s’han quedat en 150,9 milions. La desviació ha sigut, per tant, del 42,2% en negatiu. Amb tot, l’ens ressalta que ha aconseguit tancar amb unes pèrdues “en línia amb les previsions”. Les companyies telefòniques han interposat recursos contra les liquidacions del 0,9% dels seus ingressos que han d’aportar a RTVE. I aquestes empreses també han patit la crisi, així que, com menys facturació, menys delme per a la ràdio i la televisió estatal.
Per rescatar TVE de la situació endèmica de pèrdues sostingudes, el govern central no ha cedit en la pretensió d’augmentar l’aportació anual que hi fa. Però sí que promou un canvi legislatiu que, en el fons, tindrà un cost per a les arques públiques: modifica la llei de l’IVA. Fins ara, RTVE no podia deduir la part suportada d’aquest impost i a partir d’aquest 2015 passa a poder-ho fer. El resultat és un estalvi de 90 milions d’euros amb el qual es cobrirà part del dèficit estructural. “Amb aquest canvi normatiu el govern garanteix l’estabilitat econòmica de RTVE de cara al futur”, concloïa el comunicat de la corporació en el qual explicava el tancament econòmic.
Però encara hi ha una bretxa de vora 45 milions entre els 134,8 de pèrdues i els 90 que es tindran de més gràcies a l’IVA. TVE anuncia que posarà en marxa un nou pla d’eficiència, però no detalla cap mesura concreta encara, més enllà de “la millora de la gestió dels recursos humans, un pla comercial que permeti obtenir més ingressos i un pla d’inversions que permeti dotar-se dels actius estratègics necessaris”. La direcció de l’empresa considera que així es poden obtenir uns 15 milions, en línia amb el pla aplicat l’any anterior. No es detalla quines mesures s’aplicaran als treballadors, tot i que aparentment es descarta un ERO. En tot cas, l’exercici del 2014 demostra que, tot i que s’ha firmat un segon conveni col·lectiu a finals del 2013, la despesa de personal s’ha disparat: es van pressupostar 349,9 milions i finalment se n’han gastat 377,1.
TVE ho ha aprofitat per qualificar de “suficient” la despesa de 949 milions prevista per al 2015, una xifra inferior al 2014 -984,7 milions- i que s’explica en part perquè enguany no cal assumir la cobertura dels Jocs Olímpics.
Buruaga haurà d’esperar
España opina, el programa que Ernesto Sáenz de Buruaga vol col·locar a La 1, ja té el vistiplau dels serveis jurídics de la cadena. Això feia pensar que l’espai de debat s’aprovaria a la reunió del consell d’administració de RTVE celebrat ahir, però finalment no es va incloure a l’ordre del dia. Els dubtes legals que hi havia sobre el programa tenien a veure amb el fet que es contracti una productora externa -Pulso Contenidos Informativos, propietat del grup Secuoya- per fer un espai informatiu. Però els advocats de la casa consideren que la prohibició d’externalitzar programes informatius afecta només el Telediario, no pas els espais de debat com aquest.
Segons una memòria econòmica facilitada per RTVE, cada programa d’España opina tindrà un cost de 98.000 euros, entre els quals hi ha els 3.600 que s’embutxacarà Buruaga com a presentador (al marge dels diners que cobri de la productora Pulso, de la qual és accionista). Part d’aquest pressupost són els 40.000 euros setmanals que es calcula que aporta la mateixa TVE amb producció interna. El contracte preveu firmar per a 13 capítols ampliables a 50 si el programa assoleix un mínim del 12% d’audiència.