CRÍTICA XARXES

A Rodalies les dades també van tard

Usuaris de Rodalies el 15 de desembre passat canviant el tren per l’autobús.
i Albert Cuesta
01/01/2016
2 min

Els desaprensius que fa dues setmanes van robar 360 metres de cable de comunicacions entre les estacions de tren de Mollet i la Llagosta eren tan destralers que també van tallar un cable d’alta tensió, que va malmetre diverses instal·lacions de control. Des d’aleshores, algunes línies de Rodalies de Barcelona funcionen a mig gas mentre Renfe i Adif reparen els danys. Si bé trobo entranyable la indignació de molts usuaris perquè la freqüència de pas dels trens ha baixat a dos combois per sentit i hora —són els que ja teníem abans de la incidència els viatgers de la R2 que vivim més amunt de Granollers—, és cert que els horaris s’han vist afectats i els trajectes duren molt més. El pitjor és que a internet sembla que no hagi passat res.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Aplicacions tan populars com Google Maps i Here Maps segueixen oferint els horaris regulars, de manera que pots arribar a l’estació i haver d’esperar mitja hora perquè el tren que volies agafar ha passat quatre minuts abans de la seva hora de sempre, i quan agafes el següent descobrir que ara triga més d’una hora a fer el mateix trajecte que habitualment feia en menys de 40 minuts. Com que les aplicacions de Renfe i el calculador multimodal Mou-te de la Generalitat sí que mostren —només faltaria— els nous horaris provisionals, sembla clar que en algun punt ha deixat de funcionar la comunicació de les dades a tercers perquè també puguin actualitzar-les. Llàstima que ningú ho hagi previst: ara és inútil que l’agenda de Google t’avisi que has de sortir cap a la teva pròxima cita, i els turistes que ens visiten no acostumen a instal·lar les aplicacions oficials dels operadors de transport, sinó que confien que les genèriques que fan servir a casa també els proporcionaran aquí la informació correcta. En lloc de dedicar recursos a crear aplis pròpies —Renfe en té tres de diferents—, seria millor que els nostres organismes públics i parapúblics asseguressin un accés obert i de qualitat a les seves dades operatives.

stats