EGM

Ustrell debuta superant per la mínima l'audiència d'un any enrere però Basté es distancia

RAC1 torna a fregar el milió d'oients

Ricard Ustrell
4 min

Primer veredicte de l'EGM, l'organisme que mesura les audiències de la FM, per a Ricard Ustrell. El matí de Catalunya Ràdio assoleix 410.000 oients en aquesta onada corresponent a la tardor, de manera que supera per la mínima –1.000 oients– la xifra que obtenia el magazín matinal de l'emissora pública l'any passat, encara amb Laura Rosel com a presentadora. És el millor inici de temporada des del 2020, quan la periodista de Sabadell va aconseguir marcar 476.000 seguidors en la seva estrena. Mentrestant, Jordi Basté resisteix amb escreix aquest primer embat, ja que de 636.000 fidels passa als 704.000. Hoy por hoy, a la SER, s'endú el bronze, amb 309.000 persones sintonitzant habitualment Àngels Barceló.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

RAC1 segueix sent líder, amb 947.000 oients, una de les seves millors marques, ja que aconsegueix sumar 100.000 fidels respecte d'un any enrere. Catalunya Ràdio també millora i salta dels 540.000 oients el novembre del 2022 als 591.000. La SER és tercera, amb 476.000.

En la batalla de les tardes, Toni Clapés torna a imposar-se amb comoditat, una onada més, i ja van uns quants lustres. El seu magazín ha guanyat una hora aquesta temporada (després de la cancel·lació d'Islàndia) i això s'ha notat en la seva dada d'audiència, ja que l'EGM acumula les diferents franges horàries. Així, el Versió RAC1 puja de 251.000 oients a 352.000. A l'altra banda de la Diagonal, La tarda de Catalunya Ràdio ha viscut la situació contrària: ha perdut una hora, en favor de l'informatiu del migdia, i això ha fet ressentir-se la seva xifra. El programa d'Elisenda Carod marca 106.000 seguidors, respecte als 128.000 del novembre del 2022: aconsegueix millorar en les dues últimes hores (5.000 i 16.000 oients) i es deixa 5.000 seguidors en la primera.

Tot i que el domini de RAC1 és evident al llarg de la majoria de la jornada, Catalunya Ràdio aconsegueix clavar algunes piques. Així, al Catalunya migdia li prova haver recuperat Òscar Fernández i l'ampliació horària, cosa que li permet liderar la seva franja i enfilar-se dels 62.000 als 98.000 seguidors en el conjunt de les dues hores que fa entre 2 i 4. Això sí, el RAC1 migdia, amb només una hora, aconsegueix fer-li notar l'alè al clatell, ja que de 80.000 passa a 96.000 oients.

El debut d'Ustrell al capdavant del magazín matinal no era l'única novetat de la temporada de Catalunya Ràdio. També s'estrenava l'espai Que no surti d'aquí, de Marta Montaner, Juliana Canet i Roger Carandell, i ho fa en sintonia amb les dades d'un any enrere. Ha aconseguit 67.000 seguidors, mentre que el seu predecessor, el Popap, en marcava 66.000. En tot cas, la franja porta inequívocament els colors de RAC1, ja que a aquella hora s'emet el Vostè primer, de Marc Giró, que suma 11.000 nous fans per arribar als 132.000. Abans, La competència segueix dominant: el programa dels Òscars té 180.000 oïdors, en línia amb els 178.000 que tenia a la mateixa onada de l'EGM de l'any anterior.

Una altra estrena de la pública era la de Manel Alías com a director i presentador del Catalunya nit. Els seus 37.000 oients queden per sota dels 45.000 obtinguts, ara fa un any, per Kílian Sebrià. També s'estrenava Montse Virgili amb el programa de caràcter feminista Les dones i els dies, que amb 56.000 seguidors supera notablement els 36.000 que tenia l'espai XL dotze mesos enrere. Així mateix, els canvis a L'última hora d'El matí de Catalunya Ràdio, amb la incorporació d'Aida Fita, li han provat bé: la seva audiència passa de 80.000 a 105.000 (que computen en el càlcul del programa d'Ustrell, perquè l'emissora pública ho empaqueta conjuntament). La graella dels laborables de l'emissora es completa amb els 67.000 seguidors que li permeten a El búnquer seguir líder de la franja (en tenia 65.000) i els 55.000 de La nit dels ignorants (41.000 ara fa un any). Bons resultats també per al Tot Costa, que de 72.000 seguidors fa un salt considerable fins els 110.000.

Pel que fa a la resta de programes de RAC1, el No ho sé pateix un retrocés fort en la seva nova ubicació, mitja hora més d'hora, en caure dels 112.000 als 83.000 oients. El Tu diràs també recula, en aquest cas de 117.000 a 104.000. Són els dos únics espais de la privada que cedeixen terreny, tot i que l'emissora en conjunt ha aconseguit la seva cinquena millor xifra de la història i ja suma quinze anys ininterromputs de lideratge.

Dissabtes i diumenges

Els caps de setmana són també per a l'emissora del Grupo Godó. El Via lliure de Xavi Bundó baixa una mica els dissabtes (de 573.000 a 541.000), però millora els diumenges (de 471.000 a 493.000). Sigui com sigui, són xifres que superen El suplement de Catalunya Ràdio, per bé que en aquest cas Roger Escapa aconsegueix pujar tots dos dies: els dissabtes aconsegueix 363.000 oients (en tenia 336.000) i els diumenges 300.000 (i venia de 281.000 el novembre anterior).

A les franges futboleres, Xavi Puig aconsegueix per a RAC1 el seu rècord d'audiència amb l'edició dels dissabtes del Superesports (guanya 12.000 oients i se situa en 240.000). Els diumenges en té 248.000 (respecte als 281.000 de l'exercici anterior). Mentrestant, a Catalunya Ràdio el Tot gira aconsegueix 85.000 connectats els dissabtes (13.000 més que el 2022) i 47.000 els diumenges (aquí la caiguda és severa, amb 60.000 menys).

Sorpresa digital

L'EGM també mesura des de fa dues onades l'audiència digital, tot i que la comparació amb el mateix moment d'un any enrere encara no és possible. En tot cas, RAC1 domina també en aquest àmbit: 232.000 versus 155.000 oients. Això sí, Catalunya Ràdio guanya la batalla dels pòdcasts a la competència de Godó, ja que té 100.000 oients (en baixa 3.000 des de l'onada anterior), pels 45.000 de RAC1 (que repeteix resultats). Però aquesta victòria sobre el rival directe té un regust amarg, ja que la SER aconsegueix una gran puixança en aquest àmbit i passa de 76.000 a 101.000 seguidors, la qual cosa la col·loca com a líder.

Pel que fa a consum en directe, millor a una banda i a l'altra: RAC1 salta de 154.000 a 201.000 connectats i Catalunya Ràdio de 59.000 a 76.000.

Emissores espanyoles

La SER respira aquest EGM, ja que aconsegueix augmentar la seva distància amb la immediata rival. Té 4.610.000 oients, que són 890.000 més que els 3.720.000 de la Cope. A més, supera la seva pròpia marca de fa un any, quan registrava 4.161.000 seguidors. L'emissora dels bisbes, en canvi, calca els seus resultats del novembre anterior. Onda Cero repeteix com a tercera del podi, amb 2.006.000 seguidors i pujant respecte de l'1.849.000. RNE és l'única de les grans emissores que cau: d'1.022.000 fidels passa a 973.000.

Quant a programes, Àngels Barceló obté un dels seus millors resultats amb l'Hoy por hoy: tenia 2.874.000 oients i ara en té 3.349.000. Carlos Herrera també puja, però molt menys: dels 2.720.000 passa a 2.832.000. I el tercer en discòrdia, Carlos Alsina, també experimenta una pujada notable: d'1.265.000 a 1.467.000.

stats