Renovació digital a l'ARA: molt més que una nova web
El diari culmina un procés per rellançar els seus canals online i prestar un millor servei al lector i al subscriptor
Després d’anar aplicant retocs durant els deu anys d'història de l'ARA, havia arribat l'hora de repensar la finestra digital del diari. El resultat és la nova web Ara.cat, i també unes noves aplicacions, que entren en funcionament aquest diumenge i suposen una nova reivindicació del rotatiu com a líder en innovació i disseny, al servei del periodisme.
La nova web té tres blocs principals. El primer és la portada, amb els temes del dia. El lector hi trobarà els articles treballats en profunditat per la redacció durant la jornada i també les columnes d'opinió per complementar l'actualitat amb una anàlisi rica i plural. El segon bloc és l'ARA Mateix, amb actualitzacions al minut sobre els esdeveniments que estiguin marcant el moment. És el racó de la immediatesa, a partir del qual es pot aprofundir en els assumptes que siguin de l'interès del lector que hi ha acudit buscant una primera lectura ràpida de les notícies. Per acabar, el tercer és el bloc Descobreix, que acull el periodisme més reposat de l'ARA: els grans temes, les entrevistes extenses, aquelles propostes per acompanyar els lectors, més enllà del brogit de la informació diària.
"Vivim immersos en un canvi en la manera d’informar-nos i volem innovar en la manera de presentar la informació adaptant-nos a les necessitats de cada lector en cada moment", explica Esther Vera, directora de l'ARA, sobre els canvis a la nova web. "El format paper continua viu i conviurà amb el digital, un format online que permetrà un consum més amable, més innovador i més ordenat i clar. Una web en la qual els lectors trobin fàcilment la informació que els interessi en cada moment, ja sigui la immediatesa amb rigor de l’ARA Mateix, la informació i l’opinió completa de la home a través de la seva portada o les peces d’anàlisi, els reportatges i la lectura reposada que trobareu a la porta del Descobreix. Continuem fent el periodisme de sempre, amb rigor, lliure i compromès, però el fem arribar d’una nova manera més clara i més útil”.
Un dels lemes de l’ARA és "periodisme clàssic amb eines noves". Això ha comportat, en aquest procés, revisar també tots els fluxos interns per garantir que es posa al centre el lector i se li fa arribar profunditat, anàlisi, investigació, immediatesa i rigor.
El subscriptor, al centre
Una de les singularitats del procés de renovació de la web és que s'ha fet des de baix cap a dalt. Ho subratlla la directora gerent, Georgina Ferri: "L'acceptació al canvi és el primer pas. I el que és essencial és que aquest canvi sempre sigui implicant tots els actors, des dels periodistes fins als lectors i subscriptors. I, si de debò volem escoltar la seva opinió, cal que en fomentem també la participació". Durant l'any i mig en què s'ha estat redissenyant la finestra digital s'han dut a terme 50 tallers amb la redacció i amb lectors i subscriptors que han inclòs més de 150 participants presencials i 10.000 participants remots. En conseqüència, s'ha dissenyat un nou sistema de participació que permet comentar la notícia sencera o fer-ho sobre una selecció del text, respondre i valorar altres aportacions, seguir i mencionar comentaristes... En definitiva, crear una xarxa i una comunitat per enriquir el diari a través del debat col·lectiu dins del diari.
Des dels seus inicis, l'ARA ha defensat el model de subscripcions, basant-se en el fet que la millor manera d'assegurar la independència és dependre fonamentalment dels lectors, que suposen la principal font d'ingressos de la capçalera. La nova web suposa una experiència encara més confortable per als més de 40.000 subscriptors de l'ARA, que poden trobar ara una pàgina de perfil amb més funcionalitats: l’històric dels continguts que s'han guardat per poder-los recuperar, els comentaris, les firmes i butlletins que segueixen i un centre de control per gestionar i personalitzar notificacions.
D'altra banda, i amb el desig de poder fer conèixer el periodisme de l'ARA al màxim nombre de lectors, s'amplia de cinc a deu el nombre d'articles gratuïts mensuals per als no subscriptors. Per poder accedir a aquests continguts, caldrà estar registrat.
Noves aplicacions
El lector percebrà un canvi evident a la nova web, però hi ha un canvi invisible per a ell que és determinant: s'ha renovat completament el gestor de continguts, de manera que guanya en versatilitat i pot generar continguts amb formats més atractius. En paral·lel, s'han renovat també les aplicacions de l'ARA per a iPhone i Android.
Sobre aquests canvis, el cap de Tecnologia de l'ARA, Marc Camprodon, remarca que la nova web i el nou gestor de continguts no són només eines noves: "Estem parlant de la construcció d'una nova cultura digital, no es fa d'un dia per l'altre. La clau és veure les necessitats de les grans àrees del diari per anar alineats amb els nostres lectors". De fet, per a Ferri, l'objectiu "no era tenir la millor eina en abstracte, sinó la millor eina adaptada a la nostra manera de treballar".
També per la part de disseny es reforça aquesta idea de transversalitat. "No es tracta simplement de fer una nova web", explica el dissenyador i responsable de la direcció d’art digital, Ricard Marfà. "És tota una identitat visual renovada, més atractiva i coherent amb el que expliquem i com ho volem explicar. Amb això, podem oferir una experiència millorada i adaptada als diferents canals, dispositius i consums. En definitiva, es tracta de posar el disseny al servei d'una informació més ordenada, dinàmica i entenedora".
Per tant, la nova web no és només un canvi estètic, o unes millores en l'arquitectura de la informació. La transformació ha sigut molt més profunda, ja que clava les arrels en els processos de producció de continguts del diari. "La feina en innovació també arriba a com mostrem la publicitat al diari”, detalla el director de Màrqueting, Pablo Casals. “Hem apostat per un model integrat no intrusiu, que afavoreix la lectura sense restar visibilitat als nostres anunciants. Un model en el qual tots hi sortim guanyant: més comoditat per als nostres lectors i més eficàcia per als nostres anunciants".