Quinze anys del 'Polònia': una superpotència televisiva en xifres
El programa no acusa desgast i aporta el millor 'prime time' de la setmana a TV3
BarcelonaAquest dimarts fa quinze anys que Queco Novell, retocat pel maquillatge –però tampoc no gaire– va abaixar la veu fins a l’epiglotis i va començar a parlar com Pasqual Maragall per la pantalla de TV3. Era el primer gag del Polònia televisiu, l’espai de sàtira política del canal públic, que completa tres lustres d’existència sense que els audímetres acusin la més mínima erosió. 580 programes després d’aquella emissió inaugural, corresponents a 17.400 minuts, el Polònia continua atorgant el millor lideratge del prime time per a TV3.
Són 6.600 esquetxos, incloent-hi 340 números musicals, amb hits tan celebrats com el Gangnam Style protagonitzat per Artur Mas o el ja mític Poli Band –a partir de l’èxit de Manel– que li va valer al programa una denúncia del sindicat CSIF, encara pendent de resoldre. En total, s’han practicat més de 1.000 imitacions i 350 persones han acceptat fer-hi cameos. El pressupost del programa, per a aquesta temporada, és de 3,1 milions d’euros, i de moment està aconseguint un 21,2% de share, uns cinc punts per sobre de la mitjana del canal. El Polònia va patir fa uns anys una certa caiguda d’audiència, tot i que part de la pèrdua de quota cal atribuir-la a la fragmentació de les audiències que es va començar a operar a principis de la dècada passada. Però l’augment de la intensitat informativa vinculada al Procés ha fet que els resultats tornin a enfilar-se.
Les circumstàncies s’han arrenglerat, però, perquè la commemoració de l’aniversari hagi de ser atípica i en dos temps. El fet que la data coincideixi amb la setmana de després de les eleccions feia estrany dedicar un programa a la nostàlgia, de manera que s’ha ajornat aquest especial, previsiblement a mitjans de març, abans de Setmana Santa. El coronavirus, a més, ha limitat les opcions de fer una festa, així que la celebració tindrà també forma de llibre col·lectiu, en el qual s’oferiran anècdotes, fotografies inèdites i els comentaris a càrrec dels components de l’equip, tant els veterans com els més nous. El llibre sortirà en les pròximes setmanes, just per a la campanya de Sant Jordi.
A més del dictamen dels audímetres, el programa és un dels més ben valorats pels espectadors, segons les anàlisis que practica l’empresa independent GfK, a partir d’enquestes a un panel de teleespectadors. En una escala del 0 al 10, la nota mitjana que rep és un 8,6, la qual cosa el fa estar dues dècimes per sobre de la valoració global de TV3. A més, la nota ha estat especialment alta a partir de la temporada 13, ja que s’ha mantingut constant des d’aleshores en un 8,8. Els aspectes que més es destaquen del programa són la qualitat general (un 87,6%), la posada en escena (95,9%) i els mitjans tècnics (98,6%). Un 96,6% dels espectadors sondejats el troba entre força entretingut i molt entretingut. De nou, són valors per sobre de la mitjana de la cadena. Les valoracions fan, a més, que el programa tingui un elevat grau de fidelitat: el 86,1% dels espectadors el consideren una “cita habitual”.
Potent a la xarxa
Més enllà de ser un dels puntals de la graella, la capacitat de trossejar el programa en gags ha afavorit també que el Polònia tingui una vida intensa també a internet. En el que portem de temporada s’han registrat 111.500 usuaris únics i 281.500 reproduccions mensuals de mitjana, la qual cosa el fa situar-se en el top 5 dins del servei 3 a la carta. A la temporada 2017/18, la de màxima efervescència del Procés, es van arribar a les 412.000 reproduccions mensuals. I, més específicament, a l’octubre de 2017, l’any del referèndum, els vídeos del programa van ser vist 710.000 cops.
A això s'hi ha de sumar l’èxit d’alguns dels vídeos a internet. Per exemple, la versió del No estaba muerto, a càrrec d’un Manel Lucas transformat en Francisco Franco, és la cançó més vista al portal 3 a la carta, amb 125.000 reproduccions, però a YouTube en suma prop de 600.000 més. El gag més vist és el de Bertín Osborne entrevistant Aznar, amb 124.000 reproduccions a TV3 i més de 560.000 a YouTube. L’espai humorístic té un gran seguiment, també, a les xarxes: 289.300 seguidors a Facebook, 190.700 a Twitter i 48.800 a Instagram.