'El Punt Avui' se suma a l'ARA amb la capçalera vertical
BarcelonaJa els aviso d'entrada que aquest és un Pareu Màquines per als friquis de la premsa escrita i, en concret, per als que els agrada el disseny gràfic. I és que el fet que vull comentar avui es dona molt poques vegades a la vida i és, per tant, excepcional. La imatge de marca d'un diari sempre és la seva capçalera, funciona com un logotip, i per això sempre que hi ha canvis a la capçalera s'han de pensar molt bé. La capçalera de l'ARA es diferencia de la resta en el fet que és vertical i no horitzontal, i això és un signe d'identitat. Doncs bé, l'ARA ja no està sol en aquesta aposta, a la qual s'ha sumat El Punt Avui, que en els darrers temps ha protagonitzat un canvi profund en el disseny de les seves portades.
El Punt Avui aposta per les portades monogràfiques o semimonogràfiques, habitualment entrevistes, fins i tot entre setmana, un tret seu distintiu, tot i que sigui al preu de relegar la informació del dia a la part baixa. Amb el canvi de capçalera, però, guanyen espai per posar més sumaris per dalt, de manera que poden vendre a portada més continguts, en especial la secció d'Opinió, que històricament ha sigut el seu fort.
A l'ARA s'ha discutit sovint sobre la capçalera. El fet de tenir-la vertical fa que, per exemple, no puguis ocupar tot l'ample de la pàgina per titular (el mític titular a cinc columnes), però a tots ens ha fet mal a la vista canviar el que ja és la nostra marca. Ni tan sols ens hem atrevit a canviar el disseny de les lletres, i el blau és el mateix que el primer dia.
Al món no hi ha gaires exemples de capçalera vertical. De diaris coneguts només el britànic The Independent la fa servir, i també n'he trobat un de canadenc, el National Post. Ara n'hi ha un més.