Pujades de preus i anuncis: tots els canvis de les plataformes de 'streaming' l'any vinent
Les empreses busquen pal·liar la crisi amb tarifes més altes i paquets amb continguts limitats
BarcelonaEl 2020 va ser l'any daurat de les plataformes de streaming, que van veure com el confinament es traduïa en un augment del consum dels espectadors. Aquella bombolla ha acabat rebentant aquest any, no només per l'aixecament de les restriccions sinó també per la inflació continuada i la crisi de costos derivada de la guerra d'Ucraïna. Per fer-hi front, les plataformes es decanten per tres estratègies: encarir preus, limitar les sèries disponibles en les tarifes més baixes i incorporar anuncis. Aquests seran els canvis que s'aniran desplegant des d'ara i fins a finals d'any, i que marcaran el camí de les plataformes de cara al 2023.
Netflix
Tot i ser líder del mercat, Netflix va començar a patir la crisi a l'abril, quan va caure en subscriptors i va ensorrar-se a la borsa. Des d'aleshores, la plataforma ha ideat un pla per recuperar-se. A partir d'aquest dijous posa en marxa la tarifa amb anuncis, que tindrà un cost de 5,49 euros anuals i incorporarà entre quatre i cinc minuts de publicitat per hora d'emissió. Aquest paquet no permetrà accedir a tot el catàleg de Netflix, sinó que tindrà un nombre limitat de sèries disponible. Tampoc permetrà descarregar els episodis per veure'ls sense connexió i tindrà menys qualitat que els paquets més cars de la plataforma.
Netflix mantindrà la resta de tarifes: la bàsica (7,99 euros al mes), l'estàndard (12,99 euros al mes) i la premium (17,99 euros al mes). A partir de l'any vinent, però, compartir el compte amb altres usuaris tindrà un cost extra. La plataforma encara no ha anunciat oficialment com funcionarà aquest sistema, tot i que a l'octubre va avançar que compartir el compte només serà gratuït dins d'una mateixa llar (és a dir, amb dispositius que tinguin la mateixa IP). Quan la plataforma detecti que hi ha dos usuaris o més connectats en un mateix compte des de llocs diferents, farà un recàrrec extra que encara no ha especificat quin cost tindrà.
Disney+
És la tercera plataforma contractada a l'estat espanyol, per darrere de Netflix i Prime Video. I, de la mateixa manera que Netflix, Disney+ prepara un pla per incorporar anuncis entre els seus continguts. Aquest nou paquet es posarà en marxa el 8 de desembre als Estats Units –encara no s'ha anunciat quan arribarà a Espanya, tot i que es preveu que sigui l'any vinent– i consistirà en talls publicitaris de 30 segons cada mitja hora de reproducció. Els anuncis quedaran fora del contingut infantil.
Disney+ mantindrà el preu de la tarifa bàsica (8,99 euros al mes, però que inclourà anuncis) i apujarà el preu del pla superior, que no tindrà publicitat i costarà 11,99 euros al mes. La tarifa bàsica, però, es quedarà sense opcions com el Group Watch (que permet usos simultanis amb amics i familiars) i el Share Play (que consisteix en veure contingut i, alhora, dur a terme una trucada de Facetime). Tampoc permetrà descarregar contingut per veure'l sense connexió.
Apple TV i Amazon
Amazon és de les poques plataformes que de moment no han anunciat canvis. Va encarir les subscripcions i va començar a aplicar-ho des del 15 de setembre, amb un cost de 49,99 euros l'any (abans en costava 36). Apple TV també ha encarit la subscripció, i ho ha fet de manera immediata. El canvi va tenir lloc a finals d'octubre i des d'aleshores la plataforma costa 6,99 euros al mes (abans en costava 4,99).
HBO Max, Filmin i Movistar+
Ara per ara, són les tres úniques plataformes que mantenen els mateixos preus sense canviar tampoc les condicions. La tarifa mensual a HBO Max és de 8,99 euros. Tot i això, la fusió de la plataforma amb Discovery+ a l'agost ha anat derivada d'una pèrdua de continguts (han desaparegut, entre d'altres, les sèries Foodie love, Sin novedad i Por H o por B). La intenció de HBO Max és transformar-se en una nova plataforma que s'ha de llançar l'estiu del 2023 als Estats Units i que arribaria a Europa a principis del 2024. El nou conglomerat ja ha avançat que treballen amb la idea d'oferir una subscripció més barata –fins i tot es plantegen que podria ser gratuïta– amb anuncis, seguint l'estratègia de Netflix i Disney+.
Filmin tampoc ha tocat les tarifes: ser-ne subscriptor costa 7,99 euros al mes. És la mateixa estratègia que ha seguit Movistar+: ofereix l'accés al contingut original de Movistar Plus+ i a algunes sèries, pel·lícules i documentals per 8 euros al mes. A tots aquests canvis cal sumar-hi també la desaparició de Lionsgate+, l'antiga Starzplay, que operava a l'estat espanyol des del 2019. La plataforma (que acollia sèries com Normal people, Gaslit i Gangs of London) deixarà d'operar a gran part d'Europa amb l'objectiu de reduir costos i de centrar-se en el mercat dels Estats Units.