Protagonistes... i productores: quan les actrius són les que manen

Davant l'absència de personatges interessants, moltes intèrprets han optat per impulsar els seus propis projectes

4 min
Reese Witherspoon i Nicole Kidman van produir 'Big little lies', un dels grans èxits de la HBO

Quan Reese Witherspoon va fer els 40 –el 2016– va decidir que havia arribat el moment de promoure històries sobre dones, encara minoritàries a la petita pantalla. Va crear l'empresa Hello Sunshine –anteriorment ja havia cofundat Type A Films– i en pocs anys s’ha convertit en una de les productores més poderoses de televisió actualment amb èxits com Big little lies (HBO), Little fires everywhere (Hulu-Amazon) i The morning show (AppleTV+). Ella, que durant anys va ser vista simplement com la protagonista de comèdies romàntiques, és el referent de moltes altres actrius que han seguit els seus passos i opten per involucrar-se artísticament més enllà de la interpretació. 

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L'actriu ha explicat que la necessitat de tenir els seus propis projectes va néixer de la frustració. L'any 2011 Witherspoon va rebre una proposta per a una pel·lícula: es tractava de l'enèsim projecte en què havia d'interpretar la nòvia del protagonista. L'actriu va rebutjar l'oferta immediatament i els seus representants, sorpresos, li van assegurar que era l'única gran estrella de Hollywood que no lluitava per aquell paper. Gràcies als anys de carrera en la industria, la protagonista d'A la corda fluixa es va reunir amb els caps dels set principals estudis del país per fer-los una pregunta: "Quins projectes esteu desenvolupant amb protagonista femenina?" La resposta de tots va despertar el motor creatiu de Witherspoon: cap. Segons ha explicat ella nateix més d'una vegada, una de les persones amb qui va parlar li va confessar que tenien una pel·lícula en preparació amb una dona de protagonista, "però que no en farien dues el mateix any".

Poc temps després d'aquella experiència, Witherspoon es va llançar al món de la producció comprant els drets d'adaptació de dos bestsellers protagonitzats per dones complexes: Perdida, de Gyllian Flynn, i Wild , Cheryl Strayed. Tot i l'èxit de les dues adaptacions cinematogràfiques –Witherspoon va rebre la seva segona nominació als Oscars–, encara no tenia el reconeixement que mereixia com a productora. "Havia fet guanyar molts diners als estudis, durant anys i panys, però encara no em prenien seriosament com a productora. D'alguna manera es pensaven que els vint-i-cinc anys que portava a la indústria no eren suficients per aportar alguna mena de coneixement sobre com s'han de fer les pel·lícules o com cal mantenir-les dintre el pressupost", ha explicat Witherspoon. La confirmació com a productora no li va arribar, de fet, fins a l'èxit de Big little lies, una tempesta perfecta de bones crítiques, bona acollida de públic i pluja de premis. En les tasques de producció, Witherspoon va ser acompanyada per Nicole Kidman, també actriu de la sèrie i que aviat estrenarà Nine perfect strangers, també produïda per ella.

Inspiració per a altres actrius

El cas de Witherspoon ha impulsat altres actrius a aventurar-se a ampliar horitzons professionals com a productores. Una de les companyes de professió que ha parlat més obertament del paper inspirador que ha jugat la protagonista d'Una rubia muy legal és Kaley Cuoco, la Penny de The big bang theory. El 2017, quan encara protagonitzava la sitcom, WarnerBros, l'estudi de la comèdia, va oferir als actors acords de producció a través dels quals crear les seves pròpies productores. Mentre alguns dels seus companys ho van acceptar, ella va declinar l'oferiment. "No m'interessava produir, de fet m'intimidava força", assegura Cuoco. No va ser fins que es va creuar amb el llibre The flight attendant, de Chris Bohjalian, que no li van venir ganes de produir. L'actriu assegura que la primera cosa que va fer després de llegir la primera línea del llibre va ser trucar als seus advocats per saber si Reese Witherspoon en tenia els drets d'adaptació.

Kaley Cuoco a 'The flight attendant'

Cuoco es va convertir en la capitana del vaixell, com ha explicat Zosia Mamet, la seva companya de repartiment, i la transformació en productora no li podia haver sortit millor. The flight attendant no només li ha servit per refermar-se com a actriu després d'haver fet un paper tan popular però també limitador com el de la Penny, sinó que també li ha permès aspirar al Globus d'Or a la millor comèdia i al de millor intèrpret. "Mai havia pensat que em nominarien per res, no era el meu objectiu ni entrava dins els meus pensaments. Tiraré endavant, ara ja no hi ha res que m'aturi. Sento com si hi hagués més coses a l'horitzó i la meva carrera tot just acabés de començar", ha explicat Cuoco. De fet, en el seu nou rol de productora ja desenvolupa una sèrie per a AppleTV+ i una minisèrie sobre la vida de Doris Day que protagnitzarà ella mateixa.

L'última actriu que ha fet el pas cap a la producció és Kate Winslet amb Mare of Easttown, una minisèrie en què ha exercit de productora executiva. Winslet ha explicat que si fins ara no havia passat a l'altra banda era perquè l'actuació sempre ha sigut suficient per a ella. "Amb Mare vaig sentir que era el moment adequat. A més, ja havia après molt sobre produir i vaig pensar: «Si algun dia haig de produir, vull saber què estic fent». No vull tenir només el títol, no vull fer això. Crec que hi ha gent que ho fa, però no és el meu estil", ha explicat. Segons el creador de l'èxit de la HBO, Brad Ingelsby, Winslet ha estat present en totes les fases del procés de creació i ha sigut una figura clau per a un bon ambient de treball, arribant a assessorar la seva filla en la ficció en una escena d'intimitat. A diferència del que pot passar en altres casos, Winslet no es va convertir en productora per tenir un control total sobre el seu personatge –o per endur-se una part dels guanys de la minisèrie–, sinó per ser la líder del projecte.

Kate Winslet en un moment de la sèrie

La figura de l'actriu-productora, cada cop més habitual, també ha estat assumida per les generacions més joves, com és el cas de Hailee Steinfeld, de 25 anys. L'actriu i cantant ha debutat com a productora executiva amb Dickinson (AppleTV+), una visió modernitzada de la vida de la poeta Emily Dickinson que ella mateixa protagonitza. "L'experiència ha sigut una autèntica corba d'aprenentatge. Quan vaig llegir el projecte em va semblar molt especial. Volia formar-ne part i fer un pas endavant no només com a actriu, sinó també en un altre nivell".

stats