Guardons

Premi internacional per a l’ARA en innovació per un projecte pioner en el sector

Wan-Ifra ha lliurat a Viena aquest dimarts unes distincions que reconeixen de nou aquest diari

PXL 20241008 153019243.MP
ARA
08/10/2024
3 min

BarcelonaEl sector de la premsa busca maneres d’enfortir les edicions en paper, en un context en què li és complicat per les pujades de preu de la matèria primera, els canvis d’hàbits de lectura i el tancament de nombrosos punts de venda. Un d’aquests projectes, ideat per l’ARA, ha merescut el premi a la innovació que atorga anualment l’entitat Wan-Ifra, representant dels principals diaris del món. Es tracta d’un sistema de venda de pack d’exemplars que permet oferir al lector preus optimitzats per premiar el seu compromís i, alhora, la flexibilitat necessària per a qui no disposa de temps de llegir el diari imprès cada jornada. La distinció s'ha atorgat a Viena, aquest dimarts al vespre.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El sistema funciona a partir d’una targeta digital que es pot recarregar i permet comprar exemplars de l’ARA a preu reduït, però sense la vinculació més regular de la subscripció. El lector pot afegir 5, 10, 20 o 30 diaris a la seva targeta i, aleshores, anar-los aconseguint al seu ritme: només ha d’anar al quiosc o punt de venda de la seva elecció i retirar el diari del dia. Com més alta la recàrrega, més descompte aplicat sobre el preu de capçalera. Així, amb la compra de 30 diaris, el preu per exemplar acaba sent d’1,80 euros, la qual cosa representa un descompte del 36% sobre el preu de l’edició dels diumenges.

“La mesura està pensada per acostar-se al públic més jove”, explica Pablo Casals, director d’operacions del diari. “En aquest sector, nosaltres competim amb preus de subscripcions digitals, com Spotify o Netflix, que voregen els 10 euros. Amb aquesta proposta, per exemple, un lector pot tenir una subscripció digital i accedir al plaer de llegir l’edició dominical de l’ARA en paper quan vulgui a un preu molt competitiu”. Altres sectors, com el de les motos elèctriques de lloguer, apliquen un sistema similar de recàrrega, però aquesta iniciativa és pionera aplicada a la venda de diaris per estimular les edicions en paper.

“La flexibilitat i la immediatesa que ofereix aquest sistema és el que ens distingeix”, detalla Anna Cuyàs, cap de creixement i producte. “No existeix cap altra referència a nivell d’Europa que faci aquest mateix tipus d’acció omnicanal entre els seus lectors i subscriptors”.

Un enfilall de premis

L’any 2018, l’entitat Wan-Ifra ja va reconèixer l’ARA en els Print Innovation Awards, en aquella ocasió per partida doble. Primer, un guardó d’or per les edicions especials de diaris comissariats per artistes i, en segon lloc, un guardó de plata pels diaris dedicats al còmic i amb reportatges il·lustrats per dibuixants.

Quatre anys més tard, aquest diari va rebre un nou premi a la innovació, en aquest cas de la fundació European Press, una entitat que monitoritza diaris de 46 estats europeus. Es tractava del reportatge interactiu "Cos de dona, medicina d'home", de Lara Bonilla, Ricard Marfà i Idoia Longan, amb il·lustracions de Carmen Casado, en el qual es denuncia el biaix androcèntric que impregna la recerca i la medicina. Els interactius de l’ARA també han merescut, al llarg dels anys, més d’una trentena de premis European Newspaper. Aquesta entitat, a més, ha considerat en dues ocasions –el 2015 i el 2022– l’ARA com a diari europeu de l’any, en la seva categoria de mitjà d’abast no estatal. Aquesta capçalera suma, així mateix, nombrosos premis de disseny ÑH i Laus, a banda de premis sectorials com el Boehringer Ingelheim i el que atorga la Fundació Dr. Antoni Esteve, entre d’altres.

stats