SÈRIES PER SORPRESA

El pilot de ‘Joc de trons’ que mai es va estrenar

Thomas McCarthy va dirigir el primer episodi de la sèrie de la HBO que després Tim Van Patten va reeditar per crear el capítol actual, ‘S’acosta l’hivern’

El pilot de ‘Joc de trons’ que mai es va estrenar
Britt E. Ruitenberg
27/07/2019
3 min

En els últims premis Emmy, Emilia Clarke va ser nominada com a millor actriu de drama pel seu paper a Joc de trons. Daenerys Targaryen, la temuda mare dels dracs, és un dels personatges més reconeguts i aclamats de la sèrie, però la veritat és que aquest paper no estava destinat a ella. Originalment, l’actriu encarregada de donar vida a Danny era Tamzin Merchant, però David Benioff i D.B. Weiss -showrunners de la ficció- van canviar-ho després que l’episodi pilot de la sèrie fos un fracàs i decidissin reeditar-lo completament. De fet, el primer capítol de la sèrie de laHBO és un dels misteris més desconeguts de Joc de trons. L’episodi S’acosta l’hivern ( Winter is coming ) de Tim Van Patten no és el pilot original de la sèrie, sinó que Van Patten va reeditar el pilot de Thomas McCarthy i hi va afegir contingut nou.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Els productors de Joc de trons van gravar, sota la direcció de McCarthy, el primer episodi de la sèrie el novembre del 2009. Amb el pilot tancat, ni Benioff ni Weiss van anticipar que s’hauria de refer, però després d’ensenyar-li al guionista nord-americà Craig Mazin -conegut per escriure el guió de les seqüeles de The hangover i Identity thief - s’ho van haver de repensar. En comptes d’unes anotacions, Mazin va escriure amb majúscules que el capítol tenia un “problema molt gran”.

Una de les principals crítiques de Mazin va ser l’equívoca exposició de la sèrie i la falta de contextualització dels personatges, que no arribava a ser prou clara i feia que la trama no s’entengués.

McCarthy va tenir una idea una mica diferent a l’hora de produir el primer capítol de la sèrie. Per exemple, va gravar algunes escenes a Escòcia i va utilitzar el castell de Doune com a Hivernàlia, oferint una versió més verda del nord. D’altra banda, va voler donar més importància a la relació entre Jaime Lannister i Ned Stark al voltant del Rei Boig, i oferia un flash-back de quan el Jaime va matar el pare i el germà del Ned. Fins i tot hi havia una seqüència amb el mateix George R.R. Martin, que hi fa una aparició fugaç com a noble de Pentos al rerefons.

Més enllà d’aquestes imatges, el pilot original també incloïa dues escenes que haurien canviat el desenvolupament de dos personatges femenins. Per una banda, a la primera versió consta que Daenerys acceptava tenir relacions sexuals amb Khal Drogo. En canvi, a l’episodi actual aquesta escena és ben diferent, amb una jove indefensa que plora i és violada pel guerrer dothraki. Tot i la duresa del moment, aquesta escena permet dibuixar l’empoderament in crescendo del personatge, que comença com una noia innocent i es converteix en una dona líder i poderosa.

L’altre exemple és el de Cersei Lannister. En el primer capítol, Ned Stark i Robert Baratheon passegen per les tombes d’Hivernàlia i Robert deixa una ploma a la tomba de la difunta Lyanna Stark. El subtil però significatiu canvi és que en la versió original Cersei agafa la ploma i la crema, mentre que al resultat final la ploma queda intacta. De fet, aquest objecte s’ha acabat convertint en un símbol visual recurrent. Va tornar a aparèixer a la cinquena temporada i al tràiler de la vuitena. A més, cremant la ploma es feia massa evident la gelosia i el rancor que Cersei sentia per la família Stark.

Totes aquestes escenes van desaparèixer en la reedició de Van Patten, que, a la vegada, en va afegir de noves, com el moment en què Sansa demana a la seva mare anar a Desembarcament del Rei o quan es presenta els fills Stark.

Amb aquests canvis, Van Patten volia emfatitzar les relacions familiars. En canvi, pel que fa a la intensitat de la trama, el director va conservar la seqüència inicial dels caminants blancs corrent pels boscos que ja s’havia rodat en la primera versió.

Un cop elaborada la nova versió, Benioff i Weiss van tornar a ensenyar-la a Manzin, que va dir que “es tractava del rescat més gran de la història de Hollywood”, segons va explicar durant un podcast de Scriptnotes.

La crítica de Mazin va destrossar els creadors de la sèrie, que després de la cinquena temporada van reconèixer que aquest fracàs professional va ser un cop dur en les seves carreres. Tot i així, van donar una segona oportunitat al capítol i van reeditar-ne gairebé el 90%. La seva actitud optimista va marcar la diferència, ja que sense aquella ambició els espectadors no haurien vist mai els set regnes de Ponent ni les actuacions estel·lars de Maisie Williams i Kit Harington, i Emilia Clarke no hauria sigut mai nominada a millor actriu de drama. En definitiva, mai s’hauria arribat a parlar de l’èxit de Joc de trons.

stats