El futur del periodisme: dades, robots i més dades (sense oblidar els periodistes)
El GEN Summit, el congrés mundial d'editors de diaris que s'ha fet aquests dies a Barcelona, permet veure com canvia el sector
BarcelonaEl congrés mundial de directors de diaris, el Global Editors Network (GEN) Summit, que s'ha fet aquests dies a Barcelona, ha posat el punt de mira en les dades en el periodisme: s'hi ha parlat de fer notícies centrades en dades i de com mostrar-les, d'analitzar l'audiència per saber què vol i què mira o llegeix, i de descobrir notícies analitzant les xarxes socials. Fins i tot s'ha dedicat una taula rodona als periodistes robot, programes informàtics capaços d'escriure notícies. Totes aquestes eines ja es fan servir en algunes redaccions, cada vegada en més, però tot i això no treuen el paper als humans, als periodistes.
"La nostra feina és, moltes vegades, aturar històries més que no llançar-les", ha explicat avui el fundador i director d'innovació de Storyful –una agència de notícies basada en les xarxes socials–, Mark Little. Storyful es dedica a monitoritzar totes les xarxes socials per descobrir quins vídeos o continguts capten interès prou ràpid per ser virals abans que ho arribin a ser i avisa els seus clients. Però no només fan això, basant-se sempre en les dades, sinó que també són capaços de detectar si el patró de comparticions d'un contingut és estrany, de manera que podria ser fals, i el verifiquen.
La manera de treballar les dades de Storyful els va permetre, per exemple, que en el cas de l'accident d'aviació de Germanwings als Alps poguessin avisar que algunes de les primeres fotos que es compartien eren falses; en realitat eren d'un accident del 2007 a Turquia. També els va servir per alertar de l'atemptat a la marató de Boston minuts abans, fins i tot, que els mitjans locals.
Little parla d'"algoritme humà" quan explica com funciona Storyful, tot es basa en dades però en cada moment la decisió clau la pren un humà, basant-se en la informació que recopilen. Lou Ferrara, vicepresident d'Associated Press, també ha donat molta importància en el GEN Summit al paper dels periodistes. I paradoxalment ho ha fet en una conferència on explicava com han aconseguit que centenars de les notícies econòmiques que publiquen cada dia no les escrigui cap persona: les fan robots, programes informàtics, a partir de dades econòmiques. I triguen uns quants segons.
Ferrara ha explicat que van començar amb el periodisme robot l'octubre del 2014 i que els clients n'estan especialment contents. De fet, ja treballen per aplicar-lo als esports –als resultats de partits de beisbol, per exemple–, i en el futur estudiaran fer-ho amb la informació electoral. Però tot això no és per treure feina als periodistes, insisteix Ferrara. Ja no han de fer aquestes notícies simples de manera que el periodisme robot serveix "per tornar temps al personal". La idea és que els periodistes es dediquin a fer notícies amb valor afegit, anàlisis, cròniques..., les que necessitin de veritat el factur humà, no peces mecàniques que pot fer un programa informàtic a partir de dades automatitzades.
El GEN Summit també ha donat molta importància al periodisme de dades: s'hi ha presentat el nou Google Trends, el portal del cercador per mostrar les cerques més habituals; s'hi ha fet una taula rodona sobre com fer un bon equip de periodisme de dades amb responsables d'Al-Jazeera i la Knight Foundation; i ahir s'hi van lliurar els premis als millors exemples de periodisme de dades.
Entre els guanyadors dels Data Journalism Awards 2015hi ha, per exemple, aquest reportatge de 'The Wall Street Journal' que, amb una sèrie de gràfics, demostra com la introducció de les vacunes va servir per eliminar del tot o gairebé algunes de les principals malalties infeccioses als Estats Units. També s'han premiat els reportatges de l'International Consortium of Investigative Journalists sobre els escàndols de SwissLeaks i LuxLeaks, i aquest test interactiu de la BBC que és capaç de dir-te quin és el millor esport que pots fer.
Però les dades també s'han tingut en compte en altres taules rodones al GEN Summit, per exemple per parlar de quina mena de continguts es poden fer virals o no, o de quins vídeos funcionen a la xarxa. La millor manera, segons Sylvain Attal, de France 24, és provar formats de vídeo, llançar-los i mirar les dades d'audiència i analítica web per descobrir si funcionen o no. Provar formats, experimentar-los i continuar provant. Sempre amb un ull a les dades d'audiència.