Un altre pas en fals per al 'Washington Post'

2 min

Caricaturitzar Donald Trump sense recolzar-se en la tofa ataronjada o els morrets porcins no és gens fàcil, però la premi Pulitzer Ann Telnaes és prou bona per fer-lo identificable mostrant-ne només la panxa i la corbata XXL que li penja ridículament. Agenollats al seu costat, uns quants homes de diners: Elon Musk, Mark Zuckerberg, Patrick Soon-Shiong (propietari del Los Angeles Times) i Jeff Bezos, l’amo d’Amazon… i també del Washington Post, el diari on s’havia de publicar aquesta vinyeta. Parlo en passat perquè la van censurar i Telnaes ha dimitit arran del cas. El diari que va demostrar una gran fortalesa davant del poder amb el Watergate o els papers del Pentàgon ara el veiem en una nova crisi de reputació, poques setmanes després de perdre desenes de milers de subscriptors perquè la propietat va avortar la publicació d’un suport explícit a Kamala Harris (com solen fer molts diaris anglosaxons). 

Jeff Bezos.

Quan Jeff Bezos va comprar el Post, va prometre independència editorial. La idea que venia era que ell no hi entrava per sotmetre el diari als seus (nombrosos) interessos. I durant un temps va ser així. O almenys això és el que es desprèn de les memòries de Martin Baron, que el va dirigir durant els primers anys de la nova etapa. Malauradament, això ha canviat. Certament, era una prova de foc, això de criticar l’amo en una vinyeta del diari, però el Post havia publicat articles crítics amb les condicions laborals a Amazon sense cap problema aparent. Vetar la vinyeta ha acabat generant un efecte Streisand, ja que ha voltat per mig món, i la previsible reacció de la comunitat de lectors serà tremenda. Però això és un magre consol: al final, s’accelerarà el declivi d’un mitjà que havia demostrat la seva vàlua com a institució fiscalitzadora del poder. ¿Sabeu a qui li deu haver fet més gràcia, la vinyeta? A Trump, esclar.

stats