La pandèmia reconcilia el públic jove amb la televisió tradicional
Un estudi de la UOC conclou que va ser el mitjà preferit per informar-se sobre el virus del covid
BarcelonaDes de fa anys les televisions confessen que els costa arribar al públic jove, més avesat a utilitzar mitjans digitals. Durant la pandèmia, però, això ha canviat, segons l'informe de la UOC sobre l'impacte del covid-19 en el consum de mitjans de comunicació a l'estat espanyol. El treball, elaborat a partir de les respostes a una enquesta feta entre una mostra representativa de la societat espanyola, conclou que la televisió és el mitjà més utilitzat per informar-se de la pandèmia, tot i que també s'han registrat augments en altres mitjans. Segons explica Mireia Montaña, professora dels estudis de ciències de la informació i de la comunicació de la UOC, "el canvi més important ha sigut que la televisió generalista ha recuperat molta part de l'audiència que havia anat perdent els anys anteriors a favor dels mitjans digitals, sobretot entre els més joves".
La pandèmia i el confinament estricte han generat una situació excepcional en què la informació ha sigut més necessària que mai. Això ha provocat que el consum de televisió i mitjans digitals es disparés. D'acord amb l'estudi de la UOC, el consum televisiu ha augmentat en tots els públics objectius, però especialment en la població d'entre 18 i 39 anys, entre la qual s'ha registrat un increment del 147%. Si bé abans de la pandèmia molta part d'aquesta població havia deixat de banda la televisió en favor del consum digital, l'augment de notícies falses sobre el virus a les xarxes socials ha fet que torni a confiar en els mitjans tradicionals.
"En un moment de tanta incertesa, el consum mediàtic d'aquests joves, que han mostrat un raonament més crític, ha sigut tornar a la televisió, que oferia informació de fonts oficials", explica Montaña. La professora recorda, a més, que "els comunicats oficials es feien en directe per televisió, cosa que donava credibilitat al mitjà", des del qual es podien fer seguiments de les rodes de premsa i obtenir la informació pràcticament sense intermediari. Tot i així, els programes que van aconseguir més audiència durant el confinament van ser els info shows, un fet que Montaña vincula a la necessitat d'evasió de la població. La professora insisteix que, malgrat la gravetat de la situació, la gent "es volia mantenir informada però des d'un punt de vista més amè i no tan dramàtic".
Pel que fa a la distinció per gèneres, l'estudi mostra que els homes d'entre 18 i 70 anys s'han informat principalment a través de la televisió (82,6 %) i, en segona opció, la premsa en línia (55,7%). En el cas de les dones la televisió també és el mitjà preferit, però el segon són les fonts oficials.
Pel que fa a la resta de mitjans, l'estudi destaca que els diaris digitals tenen un 45% més de pàgines vistes i han augmentat el seu trànsit un 100 %, mentre que l'audiència digital de la ràdio en línia creix un 112 % (i es posiciona com un dels mitjans que inspiren més confiança a l'audiència).