La nova programació de TV3, a examen: qui aprova i qui suspèn?
Les modificacions de la graella obtenen resultats dispars, però el 'prime time' aguanta una bona dada global
BarcelonaEl curs televisiu es va inaugurar a TV3 amb una gran sotragada a la graella. Era la manera de visualitzar un canvi de rumb, coincidint amb la nova direcció capitanejada per Sigfrid Gras (que fins aleshores havia estat número 2 de Vicent Sanchis, el seu predecessor). En aquest reportatge, passem revista a com han funcionat les diferents novetats i reubicacions pel que fa a les dades dels audímetres, mentre TV3 avança en el seu trànsit cap al digital.
'Tot es mou'
L’intercanvi de posicions entre el Tot es mou i el Planta baixa ha resultat perjudicial per a tots dos programes, a pesar que Helena Garcia Melero aconsegueix almenys salvar els mobles. En el que portem de temporada, la periodista aconsegueix un seguiment discret, de tan sols 51.000 espectadors, contra els 125.000 fidels que tenia a la tarda. Però aquí cal fixar-se sobretot en les quotes de pantalla, ja que al matí sempre hi ha menys televidents connectats. I, en aquest cas, la periodista aportava l’any passat un 10% després de les sobretaules i ara, en canvi, firma un 11,4%. Una altra comparació possible és mesurar el Tot es mou d’enguany amb el Planta baixa de la temporada anterior, ja que s’emetia en una franja similar. La quota de pantalla és semblant –Ustrell feia un 11,7%, tan sols tres dècimes més– però Garcia Melero abaixa el nombre d’espectadors, ja que en el període estudiat del 2021 el magazín arribava als 65.000 seguidors, que són 14.000 més dels que segueixen ara la nova proposta de migdies.
'Planta baixa'
El canvi d’ubicació i presentador no li ha sortit bé al Planta baixa, que veu empitjorar els seus resultats tant si es compara el seu share d’enguany (9,0%) amb el que obtenia el curs anterior instal·lat als migdies (11,7%), com si es mira la quota de pantalla del Tot es mou a la tardor passada, quan s’emetia a les tardes (10,0%). Això sí, al programa d’Agnès Marquès li queda el consol d’haver guanyat en nombre d’espectadors, ja que al 2021 el magazín en tenia 65.000 de mitjana i ara s’enfila –en una franja de major consum televisiu– fins als 99.000. Una altra manera de mirar el rèdit negatiu de l’intercanvi de posicions és sumar les dades. En les setmanes que portem del curs, els dos programes obtenen conjuntament 150.000 espectadors i un share del 20,4%. Un any enrere, tenien 190.000 fidels i eren vistos per un 21,7% dels catalans.
'Tot són problemes'
La nova proposta del duo Patrick Urbano i Serapi Soler, en aquest cas unint forces amb Juliana Canet, ha aconseguit 168.000 seguidors i un 10,7% de share. Són dades que milloren només molt lleugerament els 160.000 seguidors i 10,6% de quota que registrava el resum setmanal de l’Està passant (amb un cost econòmic inferior per a la cadena). Tot i superar el llistó del 2021, el programa ha de trobar encara la seva línia, pel que fa als convidats, ja que les oscil·lacions d’audiència entre un capítol i un altre són molt pronunciades. El 23 de setembre va marcar el seu màxim, amb 215.000 seguidors i, tan sols una setmana més tard topava amb el seu mínim: 112.000, tot just la meitat.
'Els matins'
Ariadna Oltra ha assumit la conducció del magazín matinal de TV3, després de la marxa a Washington de Lídia Heredia. De moment, els resultats no estan assolint els de la seva predecessora: en aquesta arrencada de curs ha aconseguit 38.000 seguidors de mitjana i un 12,9% de quota, quan un any enrere les dades eren 48.000 espectadors i un 14,5%.
'Prime time'
Les noves apostes han tingut un resultat irregular, i alguns dels canvis no han rebut el plàcet dels audímetres, però el canal públic ha pogut rescabalar-se dels desencerts gràcies als clàssics del seu prime time, que no només han seguit funcionant, sinó que han millorat registres. Analitzant la franja entre les 10 i les 12 de la nit, TV3 ha millorat molt els resultats dels dilluns (6,5 punts més de share, dia d’El foraster), dels dimecres (4,1 punts més, amb Joc de cartes) i dels divendres de cinema (1,7 punts). I també ho fa, encara que sigui més discretament, els dijous de Polònia i Persona infiltrada (1 punt) i els dimarts de Sense ficció (vuit dècimes). A això cal sumar-hi les bones dades del Quanta guerra!, d’Eloi Vila, que amb 334.000 seguidors i un 17,9%, ha contribuït al lideratge de TV3 durant els cinc dimecres precedents a Joc de cartes. Aquests bons resultats en l'horari estel·lar permeten a la pública millorar la dada global respecte al 2021: enguany ha marcat el millor setembre dels últims deu exercicis i tancarà aquest mes previsiblement també amb la millor xifra d'un octubre en una dècada, a banda de mantenir tres punts d'avantatge respecte a Antena 3, segona televisió preferida pels catalans.
'Col·lapse'
El programa de Ricard Ustrell no ha sabut trobar encara la connexió amb el públic de TV3 i és el fanalet vermell de la graella de novetats. Va debutar amb 174.000 espectadors i un 11,9%, però els altres cinc episodis s’han mogut entre els 96.000 i els 132.000 seguidors de mitjana. En el mateix període de l’any anterior, el Preguntes freqüents aconseguia 180.000 televidents per programa, i això que la mitjana li baixava considerablement perquè l’infoxou s’allargava fins vora les dues de la matinada, quan ja hi ha molt poques persones davant del televisor. Si ens centrem només en la franja de les 22.00 h a les 24.00 h, Col·lapse obté 151.000 espectadors i un 9,3%, contra els 246.000 i 13,8% que en aquell mateix període registrava el Preguntes freqüents. Amb tot, el director de TV3, Sigfrid Gras, considera que el programa ha complert la seva missió de substituir l’infoxou polític amb una aposta d’entreteniment, segons ha explicat aquest divendres a la comissió de control de la CCMA, i ha defensat que segueixi modulant-se per optimitzar el seu resultat en audímetres.
'Zona Franca'
El late show de Joel Díaz tenia un avantatge de sortida: la seva tardana franja –a partir de la mitjanit– estava desocupada la temporada anterior, de manera que la comparativa es fa respecte a programació de farcit. Però el còmic ha aconseguit reunir una parròquia prou fidel per defensar el programa davant del judici dels audímetres. Durant les primeres setmanes del curs 2021/2022, TV3 aconseguia 73.000 espectadors i un 7,5% de quota entre la mitjanit i la una de la matinada. Ara, el Zona Franca defensa un 7,8% de mitjana de share i 76.000 fidels en aquella franja. La seva mitjana global, repercutint-hi els dies en què ha començat més a prop de la una que de les dotze –quan el nombre de televidents baixa en picat arreu– és de 58.000 seguidors, per a un 7,3% de quota. Díaz, però, també té la pressió d’haver de superar el que abans era una repetició a cost zero: la de l’informatiu de Xavier Graset Més 324. I, en tot cas, es tracta d’una de les apostes per connectar amb el públic jove, de manera que la seva avaluació per part de la direcció dependrà també dels resultats en l’àmbit digital, que és on aquesta franja d’edat fa majoritàriament el consum.
SX3
Les audiències a la televisió lineal no són fàcils de llegir en el cas del Super 3, en compartir canal amb el 33. Per a aquest exercici, ens hem concentrat en la franja de les 17.00 h a les 20.00 h, que es pot considerar el prime time pel que fa al visionat infantil. A això s’hi suma el fet que el rellançament d’aquesta marca s’ha fet pensant sobretot en les xarxes i els consums a través de dispositius mòbils. Però, tot i així, el canal de TDT marca una clara diferència. Amb la nova oferta, s’ha passat del 2% de quota de pantalla que es marcava l’octubre del 2021, per als infants de 4 a 12 anys, al 4,3%, per bé que estem parlant encara de pocs espectadors en números absoluts: 15.000. En el grup d’edat de 13 a 24 anys també millora, però encara des de la residualitat: del 0,1% al 0,3%. De nou, l’avaluació en profunditat caldrà fer-la amb més temps de rodatge i tenint en compte fonamentalment els consums digitals.
Perfils d’audiència
Un dels propòsits de la nova direcció era arribar a nous públics que en els últims anys s’han sentit allunyats de TV3. El canal, de moment, ha millorat tan sols de manera lleugera les seves dades globals d’audiència. Si l’octubre del 2021 marcava un 13,2%, en el que portem de mes d’enguany la seva mitjana se situa en el 14%. Ara bé, sí que s’observen alguns canvis rellevants, el més destacat dels quals és que s’accentua la feminització de l'audiència. L’octubre de l’any passat, el 55,9% dels espectadors del canal eren dones. Un any més tard, el percentatge ha pujat fins al 58%. Els audímetres aporten una altra dada interessant, ja que segmenten l’audiència en tres grups, segons la mida del nucli on viuen: de menys de 50.000 habitants, d’entre 50.000 i 500.000, i de més de 500.000. En el cas intermedi, que es pot assimilar en bona part a l’àrea metropolitana, l’audiència ha pujat: fa un any el 20,7% dels espectadors encaixaven en aquest tram, mentre que aquest octubre la xifra se situa en el 21,6% (i al setembre era del 22,8%). D’altra banda, el propòsit de rejovenir l’audiència s’està acomplint, però tan sols tímidament. Només un 2,6% dels televidents tenen entre 13 i 24 anys (tot i que això suposa una evolució respecte del 2,0% d’un any enrere). Cal tenir en compte, tanmateix, que aquest és un grup d’edat que mira la televisió a través dels dispositius mòbils i, per tant, s’escapa del radar dels audímetres. En tot cas, TV3 depèn en grandíssima part del públic més envellit, si més no a la TDT: el 54,4% dels qui la miren tenen més de 64 anys, una xifra que el curs passat era el 53,2%.