Mèdia20/01/2015

Els nous ‘TN’ no han millorat l’audiència

Un any després del canvi de format, TV3 manté el lideratge còmode però baixa entre un i dos punts

Albert Castellví Roca
i Albert Castellví Roca

BarcelonaLa profunda renovació a què es van sotmetre ara fa un any els Telenotícies de TV3 no ha anat acompanyada d’una millora de l’audiència. Al contrari: totes les edicions del TN, amb l’única excepció del Comarques, han obtingut, durant els últims dotze mesos, una mitjana entre un i dos punts inferior a la que havien aconseguit durant els 365 dies immediatament anteriors als canvis, que es van estrenar el 20 de gener del 2014, avui fa un any. Això sí, abans de la renovació els TN ja arrossegaven una dinàmica negativa, que el nou format no ha aconseguit aturar però tampoc no ha agreujat.

Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El Telenotícies vespre, vaixell insígnia d’aquesta transformació, va tenir, entre el 20 de gener del 2013 i el 19 de gener de l’any passat, una mitjana de 521.000 espectadors i un 19,6% de quota de pantalla, uns resultats que, des de l’estrena del nou format fins abans-d’ahir -l’últim dia amb dades disponibles-, van caure fins als 491.000 seguidors i el 18,6%. L’espai que presenta Toni Cruanyes no ha tingut cap dificultat per conservar un lideratge clar entre els informatius nocturns, però tot i així ha vist com les xifres dels seus principals rivals anaven a l’alça.

Cargando
No hay anuncios

Especialment significatiu és el creixement de l’edició del vespre d’ Informativos Telecinco, conduïda per Pedro Piqueras, que ha guanyat més de 40.000 espectadors i 1,8 punts de quota a Catalunya des que TV3 va reformar els informatius. També milloren les xifres d’ Antena 3 Noticias 2, mentre que el Telediario 2 de TVE s’ha mantingut estable en nombre d’espectadors però ha guanyat una dècima de share. Per la seva banda, 8 al dia també ha crescut en passar de 164.000 seguidors a 186.000, tot i que aquesta dada es refereix al conjunt del programa, que dura tres hores i mitja, i no exclusivament al tram que competeix contra el TN.

En total, doncs, el nombre de catalans que miren algun d’aquests informatius s’ha incrementat en 46.000 persones durant l’últim any, però TV3 no només no se n’ha beneficiat sinó que ha deixat escapar una part dels seus seguidors.

Cargando
No hay anuncios

El ‘Comarques’, l’únic que no cau

Pel que fa al Telenotícies migdia -que va modificar menys el format i va mantenir la parella de conductors formada per Carles Prats i Núria Solé- segueix sent el que obté xifres més altes de tots els informatius de TV3, però també és el que ha patit un descens més pronunciat: 47.000 persones i dos punts de share. A diferència del que passa als vespres, però, en aquest cas només Telecinco millora els registres -i ho fa de manera molt discreta, amb un augment de només quatre dècimes-, mentre que Antena 3 i La 1 cauen lleugerament. Malgrat el descens, el lideratge d’aquesta edició del TN, com el de totes les altres, està encara molt lluny de veure’s amenaçat.

Cargando
No hay anuncios

Els caps de setmana, la tendència es manté, i com la resta de dies el descens és especialment pronunciat als migdies, que perden 47.000 espectadors i 1,4 punts. A la nit, els Telenotícies es deixen un punt i quasi 30.000 persones. En aquest cas, la gran beneficiada és Antena 3, que ha vist com el seu informatiu dels vespres de dissabtes i diumenges -comandat des del setembre per Matías Prats- guanyava 40.000 espectadors a Catalunya en relació amb fa un any.

De tots els Telenotícies, l’únic que s’escapa de la pèrdua d’espectadors generalitzada és el Comarques. L’informatiu territorial té ara 4.000 seguidors menys que fa un any, però tot i així la seva quota s’ha incrementat en dues dècimes.

Cargando
No hay anuncios

Valoració positiva

De totes maneres, el cap d’informatius de TV3, Jaume Peral, assegura que “els resultats d’audiència [dels nous TN ] són bons”, i indica que durant els últims mesos s’està observant una remuntada. Així, si es tenen en compte les xifres obtingudes des de l’inici d’aquesta temporada, totes les edicions milloren els registres del curs passat, que va començar encara amb el format antic i va acabar amb el nou. L’excepció és el Telenotícies migdia, que es manté estable amb un 27,8%, però el del vespre guanya dues dècimes -del 18,7% al 18,9%- i els caps de setmana l’increment encara és més pronunciat. “Les darreres setmanes el TN vespre està funcionant molt bé”, insisteix el cap d’informatius.

Cargando
No hay anuncios

En aquest sentit, Peral recorda també que la primavera de l’any passat es va modificar la distribució dels audímetres a Catalunya i que TV3 en va sortir perjudicada, ja que el nombre de llars catalanoparlants té ara menys pes en la mostra. De fet, el descens d’audiència dels TN no és un fet aïllat, sinó que va en consonància amb els resultats globals de la cadena: TV3 va tancar el 2013 amb un 13,5% de quota i, en canvi, el 2014 es va quedar amb un 12,6%, la qual cosa suposa una pèrdua del 6,7% de l’audiència. Partint d’aquesta base, només el Telenotícies migdia -que baixa un 6,8%- presenta una evolució més negativa: l’edició del migdia dels caps de setmana ha perdut un 5,8% de quota, mentre que el TN vespre -tant entre setmana com els dissabtes i diumenges- ha empitjorat els seus registres en un 5,1%.

Explotar més el plató

Cargando
No hay anuncios

Deixant de banda l’audiència, Peral assegura que “a nivell qualitatiu els espectadors també han valorat molt bé els canvis”, segons l’enquesta que elabora GFK. Durant el 2014, els informatius del canal públic van obtenir una nota del 8,2 sobre 10, la més alta de totes les cadenes.

“Estem molt satisfets del resultat d’aquesta transformació, que no va ser només a nivell d’imatge sinó també en els continguts, sobretot al Telenotícies vespre, que ha fet un canvi estructural -explica Peral a aquest diari-. Ara el presenta un sol conductor, però a més hi ha una estructura pròpia: hi hem incorporat amb normalitat els nostres periodistes per explicar les notícies de manera més aprofundida, i hi hem incorporat també les entrevistes”.

Cargando
No hay anuncios

Peral admet que el nou plató virtual estrenat avui fa un any encara no està “a ple rendiment”, especialment pel que fa a l’ús de “grafismes de realitat augmentada”, però assegura que “la idea és anar ensenyant cada vegada més coses amb aquesta tecnologia”. “És una tecnologia molt complexa, encara hi estem treballant”, argumenta.