Dígits i Andròmines

Nous iPad, amb IA però sense calculadora

Apple fa difusa la frontera entre les seves tauletes i els portàtils

5 min
El nou iPad Pro, amb el Final Cut amb la funció multicàmera activada

BarcelonaEls nous iPad que Apple va presentar la setmana passada amplien la quantitat de models, incrementen el preu respecte als anteriors i incorporen funcions d’IA, però continuen sense definir on és la frontera entre una tauleta i un ordinador portàtil.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

L’iPad va néixer l’any 2010 i, dos anys després, ja era el segon segment de producte amb més pes en el negoci d’Apple, fins al 20% del total. Però l’èxit no va durar gaire: amb l’arribada dels iPhones de pantalla gran, les tauletes van anar perdent importància i ara ronden el 6% de la facturació de la marca; de fet, durant el semestre passat se’n van vendre un 20% menys que un any abans. Una tendència preocupant que Apple confia revertir amb els nous models que va presentar dimarts passat, que surten a la venda aquesta setmana i són els primers que llança des de fa 18 mesos.

El que segur que Apple no pretén és simplificar la seva gamma de tauletes. A partir d’ara hi ha fins a sis models d’iPad, més les variants corresponents segons capacitat i connectivitat. Continuen a la venda l’iPad mini (a partir de 599 euros) i l’iPad bàsic, que abandona el botó físic d’inici, la sortida minijack d’auriculars i baixa una mica de preu, fins als 429 euros. I, sobretot, arriben noves versions de l’iPad Pro i l’iPad Air, ara també disponible amb pantalla de 13 polzades.

L’iPad emblemàtic és el nou Pro, amb desblocatge facial FaceID. És el primer model equipat amb pantalla de tecnologia OLED, en aquest cas combinant dos panells –Apple en diu tàndem– per assolir fins a 1.000 nits de brillantor, o 1.600 nits amb el contingut HDR. Per fora destaquen el gruix –només 5,1 mil·límetres– i el desplaçament de la càmera frontal al costat llarg per millorar les videotrucades amb l’aparell en posició apaïsada. Ara bé, la novetat principal és a dins: del processador M2 de l’anterior iPad Pro es passa al nou M4, molt orientat a les funcions d’intel·ligència artificial i que fa en aquesta tauleta la seva primera aparició, saltant-se l’M3 que inclouen els ordinadors més potents de la marca. Segons el fabricant, el motor neuronal de l’M4 pot fer 38 bilions d’operacions per segon. Tot plegat té un preu: l’iPad Pro d’11 polzades només amb wifi i 256 GB costa 1.199 euros, i s’enfila fins als 3.139 euros en la variant de 13 polzades amb 2 TB i connectivitat mòbil.

La segona novetat de la setmana són els iPad Air, que tot i el cognom tradicionalment reservat als aparells més lleugers, ja no són els models més prims de la gamma: 6,1 mil·límetres. Estan disponibles en quatre colors. Fan servir el processador M2 i són un 50% més ràpids que els Air anteriors, equipats amb el xip M1. El model d’11 polzades amb 128 GB de capacitat costa 699 euros, mentre que el nou de 13 polzades pot arribar als 1.579 euros amb 1 TB. En tots els casos s’hi pot afegir per 170 euros més l’opció de connectivitat mòbil.

Apple acompanya els nous llançaments amb els accessoris corresponents. Hi ha un nou llapis tàctil Apple Pencil Pro (149 €), amb funció de detecció de rotació gràcies al giroscopi intern i sensor de pressió integrat al cilindre per obrir la paleta d’eines de les aplicacions. Cal anar amb compte a l’hora de triar perquè el nou llapis només funciona amb els nous Air i Pro, mentre que continuen a la venda els dos Pencils ja existents per als altres models de tauleta.

L’altre accessori és la funda Magic Pro amb teclat: 349 euros per a l’iPad Pro d’11 polzades i 399 euros per al de 13 polzades. Apple ha afegit una filera de tecles de funció i el trackpad és més gros i té resposta hàptica, dues característiques que l’aproximen al d’un portàtil MacBook. De fet, aquest és l’aspecte més confús de l’oferta de tauletes d’Apple: promocionar les funcions per crear contingut més enllà de les tradicionals per consumir-lo, però sense fer el pas que ja han fet les marques amb sistema Windows: equipar els seus ordinadors portàtils amb pantalles tàctils, que els MacBook encara no tenen. La frontera és encara més difusa considerant els preus dels nous iPad, al mateix nivell que els dels portàtils de la marca.

Aquesta aposta per l’iPad com a eina de creació de contingut es va evidenciar en el desafortunat vídeo promocional del nou iPad Pro, on es veu una premsa gegant aixafant instruments tradicionals (musicals, d’escriptura, de pintura) per acabar destil·lant l’essència de tots ells en un únic aparell, la nova tauleta. Les crítiques ha sigut tan dures que Apple ha fet pública una insòlita disculpa, tot i que el vídeo encara es pot veure al seu canal de YouTube. I a sobre, és còpia d'un vídeo que LG va fer l'any 2008 per promocionar un telèfon mòbil. 

Tot i l’estrena del processador M4 en els nous iPad Pro, Apple no ha insistit gaire en les funcions vinculades a la IA. Aquest aspecte queda per al congrés WWDC de creadors d’aplicacions, d’aquí un mes. Això sí, ja han incorporat la tecnologia en les versions noves de dues aplicacions pròpies: l’editor d’àudio Logic Pro és ara capaç d’identificar i separar en pistes diferents els instruments d’una cançó existent. I l’editor de vídeo Final Cut Pro pot, entre altres coses, substituir automàticament per un altre el fons original dels clips. A més, amb Final Cut Pro ara es poden realitzar en temps real vídeos multicàmera procedents d’iPhones i iPads proveïts de la nova aplicació independent Final Cut Camera.

Això sí: per molta potència i capacitat que tinguin, els nous iPad continuen sense incloure una aplicació de calculadora. Una absència que es pot suplir fàcilment amb aplicacions externes, però és tan incomprensible que ha donat lloc a nombrosos mems a la xarxa.

Els iPads ja no estan sols

Val a dir que l’època en què les tauletes de referència eren les d’Apple ja queden lluny. Ara els consumidors tenen a l’abast moltes més opcions. Per exemple, la forta aposta de Samsung amb la sèrie Galaxy Tab, o les propostes de les diverses marques xineses. I fins i tot Google, que dimarts va provar de contraprogramar la presentació d’Apple amb un doble anunci: l'smartphone Pixel 8a, de gamma mitjana però el primer de la marca amb IA generativa integrada, i l’arribada al nostre mercat, un any després del seu anunci, de la Pixel Tablet d’11 polzades, amb Chromecast integrat i que per 499 euros inclou la base de càrrega de sobretaula amb altaveus, la qual cosa facilita fer-la servir com a marc de fotos digital i com a controlador de domòtica.

Naturalment, el gran actiu d’Apple és el seu ecosistema d’aplicacions. Però aquest aspecte també està evolucionant: la Comissió Europea acaba d’incloure el sistema operatiu iPadOS entre les plataformes (gatekeepers) amb capacitat per determinar l’accés dels consumidors als serveis digitals i, per tant, estan subjectes a les directives comunitàries de protecció de la competència.

stats