Només un 23,9% dels espanyols creuen que els informatius de TVE són objectius
BarcelonaLa crisi de credibilitat de TVE sota el govern del PP passa factura. Tan sols el 23,9% de la població considera que la informació subministrada en els informatius de RTVE -La 1, La 2 i Canal 24 horas- és objectiva. És una de les dades més significatives d’un estudi que ha fet públic aquesta setmana la Comissió Nacional del Mercat i la Competència (CNMC) en el qual avalua el grau de satisfacció amb el servei públic televisiu espanyol. La pluralitat és un dels factors més qüestionats: un 28,5% de les persones enquestades creuen que la programació de RTVE no reflecteix de manera adequada la pluralitat política, mentre que només un 19,5% opina que sí que ho fa.
El sondeig mostra l’envelliment galopant de l’audiència de TVE. Només el 40,9% dels joves de 16 a 24 anys declaren seguir habitualment algun dels canals de la corporació pública. El percentatge augmenta fins al 53,2% en el grup dels de 25 a 34, i va augmentant fins a arribar a una penetració del 77,4% entre les persones de 65 anys o més. En el cas dels informatius, un 25% dels joves asseguren que els miren habitualment, mentre que entre els majors de 65 anys el percentatge es dispara fins al 59,3%. Els joves són també els més crítics. Preguntats sobre si estan d’acord a considerar la informació a TVE com a “objectiva”, només un 1,9% responen que “molt” i un 15,1% que “bastant”.
Aquest informe se suma a un nou cop a la moral del departament d’informatius de La 1, propinat en aquest cas per l’última enquesta del CIS, feta pública aquesta setmana, en la qual es constatava que La Sexta ha desbancat La 1 com a preferència dels espanyols a l’hora d’obtenir informació política i electoral. Tot i que es tracta en aquest cas d’un sondeig governamental, es constata que, des que governa el PP, l’estatus de TVE com a referència informativa s’ha desplomat 20 punts. Així, l’any 2011, La 1 era la cadena escollida per un 39,4% dels enquestats com a primera opció per informar-se políticament. A les eleccions europees del 2014 el percentatge ja havia caigut a plom fins al 27,9% i en aquest últim estudi, fet a l’octubre, ja només era del 19,2%.
Aquest descens ha anat en paral·lel a un augment de seguiment a La Sexta (que s’ha imposat en audiència en els últims especials i debats electorals). Si el 2011 era quarta, amb només un 3,1% dels enquestats situant-la com a primera opció, el 2014 es convertia en tercera, amb un 17,2%, i en l’últim sondeig, de l’octubre, ja és primera amb un 20%. I això amb el mèrit afegit de ser un segon canal -pertany a Atresmedia, responsable d’Antena 3- i de tenir una base d’audiència més petita (el canal va assolir a l’octubre un 7,6%, mentre que La 1 té una quota de pantalla del 10,4%).