Netflix recupera el cas Mario Biondo, amb la família del càmera en contra
La plataforma estrena una sèrie documental que aspira a traçar el relat definitiu sobre aquella mort envoltada de misteri
BarcelonaLa frontera entre perseguir la veritat o un fantasma pot ser molt fina. Durant deu anys, la família de Mario Biondo ha alimentat la sospita –en incomptables platós de televisió i a les xarxes– que el càmera de Telecinco no va morir per suïcidi sinó que va ser assassinat. Tant la justícia italiana com l’espanyola han descartat cap participació externa en el seu decés per autoasfíxia probablement eròtica. Però els Biondo mantenen la flama judicial viva i han presentat noves peticions de diligències per reobrir el cas. Està en joc la seva honorabilitat després de tants anys i, també, una assegurança de vida del finat que només es pot cobrar si es descarta el suïcidi. Per afegir més llenya al foc, Netflix estrena aquest dijous el documental Las últimas horas de Mario Biondo, que aspira a donar la versió definitiva sobre què va passar aquell 30 de maig del 2013.
La peça, repartida en tres episodis de 45 minuts, s’ha elaborat a partir de més de 200 hores de gravacions, però no recull declaracions originals de l’altra persona que ha estat al centre del cas: la seva parella en el moment de la mort, la presentadora Raquel Sánchez Silva. Sí que hi ha declaracions de la família de Biondo, tot i que se’n van distanciar a l’acte quan van saber que l’exmànager de la comunicadora era un dels productors de la docusèrie. Des d’aleshores, atien les crítiques a les xarxes socials, ja que consideren que el relat que s’ofereix va en favor de Sánchez Silva, a qui consideren culpable de la seva pèrdua.
“El nostre propòsit ha consistit en apropar-nos als esdeveniments des del punt de vista de la investigació periodística”, explica la directora d’aquesta sèrie documental, María Pulido. “A través de centenars d’hores de feina, de converses amb experts i testimonis clau, el nostre objectiu sempre ha sigut que la docusèrie ofereixi a l’espectador, per primera vegada, tota la informació perquè pugui valorar els fets d’un cas que sempre ha estat molt marcat pel debat mediàtic”. Efectivament, més enllà dels esforços de la família de Biondo per defensar la tesi de l’assassinat, en els tres episodis es fa palès que això només va ser possible amb la inestimable col·laboració de programes de televisió que van cedir el seu espai, en nom de l’espectacle, perquè els parents del càmera llancessin greus acusacions envers la presentadora.
Óscar Tarruella, una de les persones que han avalat les tesis de la família Biondo, ja ha volgut posar la bena abans de la ferida i ha penjat a YouTube un vídeo de 23 minuts on fa una predicció sobre el que considera que serà la tesi de la docusèrie de Netflix. Qui també és exagent de la Policia Judicial –i exmarit de la cantant Mónica Naranjo– lamenta, per exemple, que no se subratllin el que considera incongruències de Sánchez Silva entre les diferents declaracions que va fer davant la policia i els jutges. Las últimas horas de Mario Biondo, en aquest sentit, difícilment tancarà una guerra de relats que ha convertit algun dels seus participants en petites estrelles mediàtiques. La tesi de Tarruella és que el càmera va morir com a resultat d’una execució per sorpresa.
La línia temporal dels creadors
En el documental, en canvi, s’exposa una relació de fets molt diferent, que comença amb la discussió mantinguda per Sánchez Silva i Biondo. Ella es volia quedar embarassada, però l’addicció a les drogues li havia produït oligospèrmia i això ho dificultava. La presentadora marxa a Plasència per acompanyar un familiar al metge, en una visita programada dies enrere. El càmera es queda sol, tot i que rep un reguitzell de trucades curtes de la seva parella, de pocs segons. Aleshores Biondo contacta amb un camell i baixa al caixer, per extreure 110 euros que no tenia en el moment de la descoberta del cadàver.
El càmera torna a casa però, passada la mitjanit, surt un altre cop i se’n va a un prostíbul, on consumeix cinc copes, que paga amb la Visa. Es queda fins que el local tanca i torna a casa. Sánchez Silva trucar un altre cop, a les 4.25 de la matinada, però ell té el mòbil apagat. L’endemà, no es presenta a plató, on se l’espera per gravar una nova entrega de MasterChef. Els companys de feina truquen aleshores a Sánchez Silva, per si en sap res, i ella li va trucant regularment, sense èxit, fins que avisa l’assistenta, per si pot atansar-se al domicili per comprovar que tot està en ordre. Serà ella qui se’l trobarà mort, penjant d’un mocador que havia nuat a uns prestatges del menjador, perpètuament aliè a la batalla judicial i mediàtica que es desencadenarà entorn seu, durant més de deu anys.