Plataformes

Netflix i Amazon, les locomotores del ressorgiment de la indústria televisiva

Un cop superades les vagues d'actors i guionistes, el sector comença a remuntar, principalment gràcies a les dues plataformes

Quan Netflix o Amazon  treuen l’escombra
John Koblin / The New York Times
21/07/2024
3 min

Nova YorkHan passat gairebé vuit mesos des que Hollywood va resoldre la vaga de guionistes i la d'actors, però la indústria de l'entreteniment encara no ha recuperat del tot el seu impuls. "Sobreviure fins al 25" s'ha convertit en l'eslògan informal entre els treballadors del sector.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Però el mercat global d'encàrrecs de noves sèries de televisió està començant a donar senyals de vida, i ha estat impulsat de forma aclaparadora per dos actors principals: Netflix i Amazon. Netflix ha donat llum verda a més projectes de guions televisius durant el primer trimestre d'aquest any que en qualsevol altre trimestre des del 2022, segons l'empresa d'investigació Ampere Analysis. Així mateix, assenyalen que Amazon ha tingut el seu trimestre més actiu des que van començar a analitzar la seva activitat del mercat ara fa cinc anys.

Molts dels seus competidors encara tenen una actitud prudent. Com a resultat, Netflix i Amazon van representar, col·lectivament, el 53% dels encàrrecs de sèries de televisió guionitzades durant els tres primers mesos de l'any, segons Ampere. Una gran part de les comandes de sèries s'han fet a escala internacional. Segons l'informe, Netflix ha estat particularment actiu a la Gran Bretanya, Alemanya, Espanya i Corea del Sud, mentre que Amazon ha invertit especialment a l'Índia.

Netflix i Amazon també han comprat més projectes als Estats Units comparat amb el final del 2023, però el creixement ha estat més modest. Netflix ha tingut el seu trimestre més actiu en l'àmbit nacional des del primer trimestre de l'any passat. Amazon ha tingut el seu millor trimestre des de la primavera de l'any passat, segons la investigació.

Ressorgiment

"Estàvem en aquest ambient posterior a la vaga en què les coses eren encara una mica incertes", diu Alice Thorpe, mànager d'investigació a Ampere. "Netflix i Amazon han estat realment els primers a moure's aquí", afegeix. Per la seva banda, Netflix i Amazon han declinat fer comentaris sobre aquesta qüestió. Els dos gegants amb arrels tecnològiques es troben en una posició financera més forta que la dels seus competidors. Netflix va guanyar més de 5.000 milions de dòlars de beneficis l'any passat, i el preu de les seves accions s'ha disparat l'últim any. Els beneficis d'Amazon el primer trimestre van superar les expectatives de Wall Street, i el preu de les seves accions també s'ha disparat l'últim any.

Wall Street s'ha mostrat molt més escèptic amb la seva competència. Des de fa un parell d'anys, les grans empreses de mitjans de comunicació han estat retallant costos per intentar rendibilitzar els seus serveis de streaming. Algunes d'aquestes empreses, incloent-hi Comcast i Paramount, també han demanat més projectes domèstics comparats amb la segona meitat de l'any passat. Col·lectivament, Amazon i Netflix han representat al voltant d'un terç de les comandes de sèries de televisió als Estats Units entre els principals estudis els tres primers mesos de l'any, segons Ampere. Tot i això, el volum ha baixat considerablement des dels màxims de fa només un parell d'anys.

La producció televisiva va estar en auge durant la major part de la dècada passada, un període conegut com a Peak TV. El 2022 es van estrenar al voltant de 600 sèries guionitzades als Estats Units, més del triple que dues dècades abans. Però, a meitats del 2022, els grans estudis van començar a retirar la inversió després que Wall Street comencés a desaprovar l'estratègia d'invertir a qualsevol preu per alimentar els seus serveis de streaming. Les vagues d'actors i guionistes de l'any passat van alimentar encara més la desacceleració.

En un exemple vívid del canvi, el nombre de sèries de televisió candidates enguany als premis Emmy han caigut en picat. A la categoria de drama hi ha hagut una baixada del 34% respecte a l'any passat, i a la de comèdia un 23%. Aquestes baixades s'acosten al 40% en comparació amb el 2022. Queda per veure si tots els estudis començaran a invertir de forma més agressiva de nou, particularment als Estats Units. "Serà interessant si veiem una mica més de moviment per part dels grans estudis, cosa que crec que passarà aviat", afirma Thorpe. Afegeix que no s'esperava que les compres "continuessin a un nivell tan baix".

Per la seva banda, els representants sindicals prediquen paciència als treballadors de l'entreteniment. Greg Iwinski, guionista de televisió i membre del consell de la branca de l'est del Sindicat de Guionistes dels Estats Units, va subratllar aquest aspecte el mes passat en una conferència a Austin, Texas. "És molt fàcil espantar-se i dir: «Està tot sec, no està passant res, mai passarà res»", va dir. "Hi ha d'haver sèries de televisió el 2026. Ha d'haver-hi programes de televisió, ha d'haver-hi pel·lícules. Seguiran existint a menys que cada una d'aquestes empreses amb les quals negociem hagi decidit deixar d'existir".

Copyright The New York Times

stats