BarcelonaDes de finals dels anys 90 els Estats Units viuen immersos en una crisi sanitària provocada per l'abús dels opioides –narcòtics molt potents derivats de l'opi– que ha posat fi a la vida de gairebé 500.000 persones i ha convertit en addictes moltes altres, una realitat que està al centre de Dopesick, la sèrie que arriba demà a Disney+. Basada en el llibre homònim de Beth Macy, la ficció explica, a través d'una història que busca el rostre humà de la crisi, com la família Sackler i la farmacèutica Perdue Pharma van pressionar metges perquè el medicament conegut com a OxyContin es popularitzés entre la població a principis dels anys 90. Durant anys els Sackler han negat cap tipus de responsabilitat en l'epidèmia d'addiccions, i amb la ratificació aquest setembre de l'expedient de bancarrota i dissolució de la farmacèutica s'han assegurat que mai no hauran d'anar a judici: segons l'acord, pagaran 4.500 milions de dòlars als més de 3.000 demandants pels efectes del medicament a canvi d'immunitat davant futures querelles.
Inscriu-te a la newsletter Sèries que t'abracenTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi
El protagonista del drama, que té vuit episodis, és Michael Keaton, que interpreta el doctor Samuel Finnix, un metge de família d'una petita ciutat minera de Virgínia que comença a receptar OxyContin als seus pacients després que els comercials de la farmacèutica el convencin que té resultats miraculosos i que només genera addicció en un 1% dels casos. A poc a poc anirà comprovant com alguns dels pacients acaben enganxats al medicament, com ara la jove minera Betsy Mallum, interpretada per Kaitlyn Dever. La Betsy pateix un accident laboral i recorre a l'OxyContin per suprimir el dolor, però el consum prolongat del medicament la fa caure en una addicció.
Una sèrie per conscienciar
Michael Keaton, que portava gairebé 40 anys sense fer un personatge regular a la televisió, va acceptar el projecte en part perquè el seu nebot va morir a causa del consum de fentanil, un opioide, i d'heroïna. "Aquesta sèrie és sobre un tema important. Crec que sempre que hi ha l'oportunitat de conscienciar sobre una qüestió que és realment important, això és bo", explicava Keaton durant la presentació de la minisèrie, de la qual n'ha lloat el guió.
Dopesick ficciona una història real, i molts dels personatges, com Samuel Finnix i Betsy Mallum, són una barreja de diferents persones reals. El creador de la minisèrie, Danny Strong, ha explicat que moltes de les escenes no són recreacions literals de moments reals –els espectadors poden veure, per exemple, com els directius de Perdue discuteixen campanyes de publicitat manipuladores–, però que sí que es basen en la recerca feta per Beth Macy, que aquí exerceix de productora. "La sèrie és el judici que s'hauria d'haver fet. El que fa aquest projecte és que se centra en el cantó fosc del capitalisme nord-americà, on el govern i la indústria confabulen", ha assenyalat Strong al New York Times.
Dopesick és una de les estrenes amb les quals la plataforma vol commemorar els seus dos anys d'història. En el marc del Disney+ Day, la plataforma també llançarà la pel·lícula Por fin solo en casa, la sèrie infantil Olaf presenta (basada en un dels personatges més entranyables de Frozen) i Ciao Alberto, curt que neix de la pel·lícula Luca.
Disney registra un alentiment del ritme de nous subscriptors
Passats dos anys des que va començar a operar, Disney+ comença a notar la competència de la resta de plataformes. Després de mesos de creixement a gran velocitat, Disney+ va reconèixer aquest dimecres que l’últim trimestre ha sumat 2,1 milions de nous subscriptors, menys de la meitat de subscriptors aconseguits per Netflix, el seu principal rival, durant el mateix període de temps. La xifra assolida per la plataforma de Disney es queda lluny de la previsió de 10 milions de nous subscriptors per trimestre que havien fet els analistes del sector i, a més, és la pitjor dada de creixement del servei d’ençà que va sortir al mercat. Amb tot, Disney+ té ara mateix 118 milions de subscriptors, i Bob Chapek, conseller delegat de la companyia, va assegurar durant la presentació dels resultats que les seves projeccions continuen indicant que a finals de l’any fiscal del 2024 tindran 260 milions de subscriptors, una fita que molts analistes posen en dubte.
Per incentivar l'alta de nous subscriptors, Disney+ acaba d’iniciar una campanya agressiva de captació en què el primer mes té un cost de només 1,99 euros, una oferta que finalitza el 14 de novembre. L’estratègia de Disney+ també l’estan seguint altres plataformes, que veuen en la rebaixa de preus l’única manera de treure el cap en un sector superpoblat. HBO Max està oferint fins al 30 de novembre subscripcions a meitat de preu –4,49 en comptes dels 8,99 euros habituals– sense data de caducitat.