Mediaset planta cara a Netflix amb Mitele Plus
La privada posa en marxa avui una oferta de pagament que inclou futbol i sèries
Avui es posa en marxa Mitele Plus, el primer servei de pagament de Telecinco. Es tracta d’una plataforma que, en la seva configuració més bàsica, permet consumir tots els continguts de Mediaset Espanya, en directe o a la carta, sense interrupcions publicitàries, per un preu de 2,5 euros mensuals (o 25 anuals). D’aquesta manera, la privada imita la seva principal rival, Atresmedia, que ja té dues opcions de pagament: una quota de 2,99 euros permet accedir a tot el catàleg de sèries i programes -amb l’excepció del paquet de telenovel·les de Nova- i fer-ho sense publicitat. D’altra banda, el canal Nova s’ha especialitzat en culebrons -amb especial tirada per les produccions turques- i ofereix tot aquest contingut per una quota d’1,99 euros al mes. En total, més de 10.000 hores de catàleg orientat en aquest cas al públic femení.
Però si Atresmedia opta per les sèries, Mediaset ho fa pel futbol. Divendres la companyia va anunciar, per sorpresa, que havia pactat amb Telefónica l’emissió a través d’aquesta nova finestra de la Lliga, la Champions i l’Europa League. Això sí, per poder veure aquests partits caldrà abonar-se a un paquet que costarà 35 euros mensuals.
Mediaset obre així una nova via de negoci per al grup. Probablement no serà una via especialment lucrativa a curt termini: els canals de Mediaset Espanya obtenen a la web un seguiment d’uns 16 milions d’usuaris únics mensuals. Si aconseguissin que tres de cada cent se subscrivissin al paquet bàsic -i és una ràtio de conversió optimista, tenint en compte que hi ha de moment poc valor afegit- suposaria com a màxim una entrada de 12 milions en un grup que en factura 981.
En realitat, al darrere d’aquesta operació hi ha sobretot la voluntat de fixar un posicionament propi en el món de l’ streaming. Les privades de la TDT saben que vivim temps de canvis profunds en el panorama televisiu amb la irrupció de les plataformes globals com Netflix, HBO, Prime Video d’Amazon i, pròximament, les noves propostes de Disney, Apple i Warner. Aquesta setmana mateix, la BBC i la ITV han anunciat un acord per explotar conjuntament una plataforma de vídeo sota demanda. El nou servei -anomenat BritBox- difícilment eclipsarà el domini de Netflix, però sí que suposa un indicador en un escenari de competència creixent.
En aquest clima de lluita territorial pels clients de pagament, els Berlusconi volen situar la seva aposta particular a Europa. Per això van anunciar, al juny, la creació de MediaForEurope, una nova empresa resultant de la fusió de les branques italiana i espanyola de l’imperi mediàtic. El grup vol pactar també amb l’alemanya ProSieben i amb la francesa TF1 per controlar els quatre països amb més mercat de l’Europa continental.
Aquesta jugada té, a més, una lectura en clau interna, perquè donaria a Pier Luigi Berlusconi més del 50% dels drets de vot del grup resultant, tot i tenir tot just una mica més que un terç de les accions. El principal obstacle per al projecte és el segon accionista, Vivendi. La relació és tensa i Mediaset va admetre haver presentat aquest projecte paneuropeu per fer front a Netflix sense haver consultat abans el seu destacat soci francès.
“No hem fet l’operació pensant en Vivendi”, va explicar fa uns dies el director financer de Mediaset, Marco Giordani, quan es va anunciar la fusió. “Estem fent una cosa per crear valor i ells haurien de saber apreciar-ho. Si opten per sortir-ne i exercir el seu dret de retirar-se només perquè la idea no els agrada, actuaran de manera irracional”. L’executiu es va mostrar segur que la seva marxa no seria un problema. “Si volen ser irracionals, que ho siguin. Ja hi haurà altres actors racionals que es voldran quedar amb la seva participació”.
Patacada de Netflix al segon trimestre
El llançament de Mitele Plus arriba just en un moment en què Netflix acaba d’oferir una mostra de debilitat. Els seus resultats del segon trimestre van ser decebedors, perquè dels 5 milions de subscriptors que preveien sumar al món només en van aconseguir 2,7 milions. Les dades del mercat nord-americà encara van ser més preocupants: la companyia havia projectat créixer en 300.000 abonats i, en canvi, n’ha acabat perdent 126.000. Els accionistes van castigar les dades amb una depreciació de la companyia del 10% (que a dia d’ahir ja era una caiguda del 13%).
En una carta als accionistes, Netflix va assegurar que aquest trimestre, amb la tornada de l’èxit Stranger things, es capgirarà el resultat.