Mediaset entrarà a l’accionariat de 8TV i li vendrà la publicitat
Barcelona8TV prepara l’entrada del grup Mediaset al seu accionariat. Segons ha pogut saber l’ARA, la televisió privada catalana i l’espanyola ja han presentat l’expedient als organismes reguladors que hi han de donar el vistiplau. L’operació pren forma d’una “adquisició del control conjunt” d’Emissions Digitals de Catalunya, l’empresa que gestiona 8TV i els altres tres canals del múltiplex públic cedit per la Generalitat. Mediaset hi tindrà un 40% que li garanteix possibilitat de participar en la gestió.
El moviment accionarial neix arran de la inquietud del grup Godó -propietari de 8TV- per augmentar la facturació publicitària d’un canal que és encara deficitari, catorze anys després de la seva creació. Si prospera l’acord, Mediaset serà l’encarregada d’explotar comercialment l’única cadena privada catalana. Des de 8TV es té dificultat per accedir als grans anunciants, que decideixen les seves campanyes des de Madrid, i es creu que el grup de Silvio Berlusconi -amb Telecinco i Cuatro com a principals canals- pot aportar els seus contactes i ser la porta d’entrada de publicitat que ara per ara els esquiva. Així, l’objectiu passaria per doblar l’actual facturació, que és d’uns 8 milions d’euros. 8TV es nodreix també de l’1,8 milions d’euros que li paga TV3 per fer servir un dels canals del múltiplex que gestiona (ja que l’ens públic va perdre el seu segon múltiplex pel divident digital).
8TV ja va intentar, fa prop de dos anys, reformular la seva estratègia publicitària. Aleshores va optar a un concurs convocat per TV3, que buscava algú que li gestionés la publicitat. L’operació, que va ser criticada pels treballadors i per diversos partits polítics -ERC va denunciar que estava feta a mida per al grup Godó-, va ser desactivada el mes de maig passat argüint un canvi en les condicions que havien motivat el concurs. Des d’aleshores, Carlos Godó, que és qui controla el negoci televisiu al grup, ha intentat trobar una via de rendibilitat per al canal.
L’entrada a l’accionariat té una explicació també tècnica: Mediaset està fortament vigilada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), que vetlla perquè no exerceixi una posició de domini.
L’any 2013 la CNMC va imposar una multa a Mediaset per haver venut publicitat conjuntament a Telecinco i Cuatro. La sanció va ser important: 15,6 milions d’euros per a una companyia que l’any passat va declarar beneficis de 59,2 milions. I aquest març es va iniciar un altre expedient pel mateix tema, pendent encara de resoldre, que podria comportar una nova multa milionària. Amb tot, les xifres de l’acord entre Mediaset i 8TV són prou modestes perquè no facin saltar les alarmes de l’organisme regulador. El Consell Audiovisual de Catalunya també ha de pronunciar-se sobre l’operació.
Tot i que l’acord se circumscriu inicialment a la publicitat i l’accionariat, s’obre la porta a una col·laboració també pel que fa als continguts. 8TV té dos programes forts - 8 al dia i Arucitys - i aviat presentarà un parell de novetats setmanals, però moltes franges estan ocupades només per pel·lícules o sèries de baix cost. Mediaset, com a explotadora conjunta de 8TV, tindrà més facilitat per col·locar els continguts que produeix o per obrir finestres en llengua catalana de drets esportius que posseeix, com ara el motociclisme.
La intenció és aconseguir millorar amb aquests continguts l’audiència de 8TV -que va obtenir un 3,6% el 2014- i entrar en un cercle virtuós que li permeti captar més publicitat. El canal ha de negociar també aquestes setmanes la renovació de Cuní, que esgota els quatre anys de contracte que va signar.
Un documental avui per als 15 anys de RAC1
8TV emet avui (22.30 h) un documental per celebrar els 15 anys de RAC1, l’emissora de ràdio germana, propietat també del grup Godó. A través dels protagonistes d’aquests tres lustres d’història, es repassarà la trajectòria d’una emissora que ha aconseguit ser la més escoltada de Catalunya.