El que Mediaset dona, Mediaset pren

Amb l'emissió de l'entrevista a Rocío Carrasco, el grup ha tornat a mostrar la seva doble cara

Rocío Carrasco en un moment de l'entrevista
4 min

Durant els primers minuts de la docusèrie sobre Rocío Carrasco emesa aquest diumenge a Telecinco, la protagonista relatava com durant gairebé vint anys ha sentit com la gent del carrer i els mitjans li han dit que era una "mala mare". El relat angoixant de l'impacte psicològic que han tingut en ella aquestes acusacions s'intercalava amb fragments de vídeos en què referents de la cadena, com ara Ana Rosa Quintana, posaven en qüestió el compromís i l'amor de Carrasco pels seus fills, nascuts del seu matrimoni amb Antonio David Flores, a qui acusa de maltractaments físics i psicològics. L'inici de Rocío, contar la verdad para seguir viviendo és un exemple paradigmàtic del funcionament de l'univers Mediaset: una roda incansable en què els protagonistes de les històries passen d'herois a malvats amb poques setmanes de diferència.

Els fonaments de la programació de Telecinco són narratives que la cadena construeix i modela segons els seus interessos i que s'exploten principalment a Sálvame, tot i que també alimenten altres espais del canal. Rocío, contar la verdad para seguir viviendo, produït per La Fábrica de la Tele, responsable de Sálvame, va ser líder del prime time de diumenge –va fer un 33,2% de share i va reunir 3.787.000 espectadors a l'Estat; 29,5% i 477.000 espectadors a Catalunya– i aquest dilluns El programa de Ana Rosa i el de Jorge Javier Vázquez reaprofitaven l'entrevista per millorar les dades d'audiència. El primer va marcar a tot l'Estat un 25,2% de quota de pantalla i 858.000 espectadors, mentre que Sálvame registrava el màxim de la temporada per a la primera part del programa –Sálvame limón –, un 18,2% de quota de pantalla i 2,1 milions d'espectadors.

L'emissió de Sálvame, dedicada a analitzar les declaracions de Carrasco, arrencava poques hores després que es fes públic que Telecinco prescindia d'Antonio David Flores, que ha sigut col·laborador del programa i ha participat en altres espais de Mediaset com Mujeres y hombres y vicerversa, Gran hermano VIP i Ven a cenar conmigo: gourmet edition. Durant els anys que Flores ha sigut col·laborador de la casa, ell era l'heroi i Carrasco la malvada; diumenge Telecinco entonava el mea culpa. "Jo hi he contribuït", lamentava Belén Esteban. Avui Telecinco desmentia que l'acomiadament de Flores s'hagués pactat fa més d'un any amb Rocío Carrasco com a condició per fer l'entrevista, tal com ha publicat La Razón –del mateix grup mediàtic que Antena 3–, i que es tractés d'un cop d'efecte per donar continuïtat a la història.

Un sistema sempre en funcionament

Per a Mònica Planas, crítica de televisió de l'ARA, tot el que s'ha generat al voltant de l'entrevista torna a posar de manifest la hipocresia de Telecinco, un canal que, assegura, és eminentment masclista. "Durant vint anys la cadena ha estat alimentant el maltractador, donant-li un mètode de subsistència i permetent-li utilitzar la televisió com a eina de maltractament contra la seva exdona", opina la periodista, que remarca que la cadena ja està greixant els engranatges per buscar la reacció dels familiars de Carrasco.

L'estratègia de la cadena no es diferencia gaire del que han fet altres vegades. "Després de l'Aquí hay tomate van patir una crisi de sobretaula i van muntar un programa per comentar Supervivientes. A partir d'aquí es van adonar que no calia esperar que un famós es divorciés o tingués un accident, perquè ells poden fer que passi. Ells poden induir conflictes o convertir els col·laboradors en víctimes, aixecant-los i ensorrant-los i fer-los renéixer", recorda. "Ells són els primers que et foten al foc per convertir-te en cendra i quan els convé et tornen a reanimar".

El modus operandi que descriu Planas l'han viscut en primera persona col·laboradores de Sálvame com Belén Esteban, protagonista de molts dels conflictes explotats pel programa, Lydia Lozano i Chelo García-Cortés. Un altre cas és el de la cantant Isabel Pantoja. Durant anys va estar enemistada amb Mediaset per la persecució a la qual la va sotmetre Aquí hay tomate, presentat per Jorge Javier Vázquez i Carmen Alcayde, arran de la seva relació amb Julián Muñoz i els seus problemes judicials. Anys després feia les paus amb la cadena per aparèixer a Supervivientes i donar suport al seu fill i signava un contracte, encara avui vigent, que la lligava a la cadena. Tot i mantenir teòricament bones relacions amb la cadena, Telecinco va emetre a finals del 2020 Cantora: la herencia envenenada, un programa que destapava els draps bruts de la cantant i els seus conflictes familiars.

Mariola Cubells, analista de televisió, considera que l'entrevista a Rocío Carrasco s'ha de separar d'altres casos en què Telecinco ha sigut part i jutge. "Telecinco és Telecinco i això no canviarà. Fa moltes coses malament, però de vegades fa coses que s'han de valorar i aquesta [l'entrevista] n'és una". Cubells afirma que, més enllà de tot el soroll que es generarà, l'entrevista té el valor d'haver arribat a un públic molt heterodox que normalment potser no mira Telecinco i que, en general, s'ha posicionat a favor que Carrasco expliqués la seva història. Però alerta que no té cap esperança que això canviï moltes de les polítiques masclistes que imperen al canal.

stats