Mar Coll mostra els inconvenients de la família a ‘Matar al padre’

Movistar+ estrena una minisèrie sobre les dificultats de respondre a les expectatives paternes

Gonzalo de Castro interpreta Jacobo Vidal, un home acostumat a controlar la vida dels seus familiars.
Alejandra Palés
24/05/2018
2 min

Barcelona“El Jacobo té una personalitat límit, pràcticament patològica”, explica la directora Mar Coll sobre el 'pater familias' dels Vidal, un home per a qui el món és un lloc hostil i ple de perills i així ho transmet als seus fills, el Tomás i la Valeria. 'Matar al padre', que s’estrena demà a Movistar+ i consta de quatre capítols, comprèn 16 anys de la vida del Jacobo (Gonzalo de Castro), des de l’època de la Barcelona postolímpica fins a l’esclat de la crisi econòmica. Aquesta història tragicòmica –escrita a sis mans per Mar Coll, Valentina Viso i Diego Vega– mostra com l’amor paternal pot ser una arma de doble tall: tant pot reconfortar com castrar.

En el cas del Tomás (Marcel Borràs), l’atenció excessiva del seu pare –que ha dissenyat qui i com ha de ser el seu fill– l’asfixia fins a anul·lar-lo i debilitar-lo psicològicament i físicament. El pare és incapaç de comprendre la fragilitat i intentarà endurir el seu fill programant el seu futur i menyspreant totes les seves iniciatives. Tal com explica el títol de la sèrie, l’única via perquè el Tomás es trobi a ell mateix serà 'matar el pare', sempre metafòricament i seguint el concepte que utilitzava Sigmund Freud per assenyalar el moment de maduració en què una persona s’allibera de les cotilles dels seus progenitors.

Els anys sota el jou del seu pare fan que el Tomás utilitzi la seva frustració com a arma llancívola contra la seva mare, la Isabel (Paulina García), una psicoterapeuta que fa anys que exerceix de frontissa entre els seus fills i el seu marit. En paraules de la filla petita, la Valeria (Greta Fernández), molt més decidida i agressiva que el seu germà, l’acumulació de rareses dels Vidal els converteix en una família “patètica”. Els guionistes no amaguen que part de la inspiració de la sèrie prové de les seves famílies, tot i que els personatges són extrems. “Totes les famílies són disfuncionals, no en conec cap que no ho sigui”, assegura el guionista Diego Vega, “i si no ho són és perquè hi ha un secret que acabarà esclatant”, diu entre rialles. Per a Mar Coll, que ja havia explorat els conflictes familiars a les pel·lícules 'Tres dies amb la família' i 'Tots volem el millor per a ella', la complexitat de les relacions paternofilials són producte d’una educació afectiva basada “en el xantatge i la victimització”.

L’empitjorament de les neurosis i preocupacions del Jacobo es mou en paral·lel a la situació econòmica del país. “La idea era confrontar aquest home, que és obsessiu, que creu que pot controlar la vida, amb el pas del temps. Volíem comprovar la seva hipòtesi, si es pot controlar la vida, i la conclusió és que no”, detalla Coll. Un dels elements que no pot controlar el Jacobo és la crisi econòmica espanyola, que tindrà un fort impacte en la vida del protagonista de la sèrie, que sempre ha cregut en el sistema i aquest li acaba girant l’esquena. “El Jacobo no és un personatge empàtic, però l’acabes estimant”, assegura Gonzalo de Castro, que defineix el pare Vidal com un home sense eines per gestionar les seves emocions o la vida.

Movistar+ i el talent femení

De l’onzena de projectes originals de Movistar+, només 'Matar al padre' compta amb una dona darrere la càmera. “No és una bona notícia que Mar Coll sigui l’única dona que hagi fet una sèrie per a Movistar+, més aviat és una vergonya. S’hauria de normalitzar, que no fos una notícia”, assenyala De Castro. L’actor, que no havia treballat mai amb Coll, es mostra entusiasmat amb l’experiència.

“Tota la meva vida professional, des que vaig començar, fa més de 30 anys, havia treballat amb equips masculins”, detalla De Castro, que els últims anys ha encadenat quatre projectes encapçalats per dones, com ara Sílvia Quer o Sílvia Munt. “La Mar té un univers extraordinari, molt propi, però utilitza molt bé els seus codis i sap perfectament el que vol, tant ella com totes les dones que l’acompanyen”, recorda De Castro, que destaca la nova generació de directores que s’han format a Catalunya.

stats