Audiències

Laura Rosel s'acomiada amb un EGM a l'alça de 443.000 oients

La ràdio en català recupera seguidors en un context de retrocés del consum

Laura Rosel haurà presentat el magazín matinal tres temporades.
4 min

BarcelonaBon EGM per a la ràdio en català, ja que en un context de baixada d'oients les dues grans emissores en recuperen. RAC1 segueix liderant amb 894.000 seguidors (en tenia 819.000 fa un any) i Catalunya Ràdio puja dels 597.000 als 614.000. A la resta del rànquing, la SER és tercera, amb 374.000 (6.000 menys), seguida de la Cope (228.000, en puja 1.000), Onda Cero (99.000, pateix una patacada des dels 163.000) i RNE (69.000, en perd 28.000).

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Pel que fa a la batalla dels matinals, l'última onada oficial d'audiències permet a Laura Rosel acomiadar-se amb 443.000 fidels, la qual cosa vol dir millorar en 5.000 la marca del juliol del 2022 i és el seu tercer millor resultat. Mentrestant, Jordi Basté segueix a la primera plaça amb 711.000 oients, 55.000 més que els 656.000 d'un any enrere.

RAC1 aconsegueix millorar les dades de tots els seus programes dels dies laborables, a excepció de l'Islàndia –un altre programa que s'acomiada–, que de totes maneres només cau 1.000 oients, fins als 124.000. La competència puja de 145.000 a 194.000, Marc Giró situa el Vostè primer dels 90.000 als 115.000, RAC1 migdia es posa en 87.000 (havia caigut fins als 54.000), el No ho sé salta dels 70.000 als 109.000 i el Tu diràs també augmenta, en aquest cas dels 89.000 als 114.000.

A Catalunya Ràdio, el Popap de Mariola Dinarès –un programa que també salta de la graella– ho fa amb el cap alt i bones dades: registra 68.000 seguidors, quan a finals de la temporada anterior en tenia 56.000. També el Catalunya migdia es recupera, però tímidament: el juliol del 2021 comptava amb 118.000 oients, que es van quedar en la meitat (58.000) ara fa un any. En aquest EGM, tanmateix, ha aconseguit situar-se en 68.000 seguidors, que malgrat això no són suficients per superar l'eterna rival. La temporada que ve es preveu una lluita més ajustada, ja que Òscar Fernández torna a l'antena a aquella hora, després d'haver-se'n apartat enguany per assumit la direcció d'informatius. La tarda de Catalunya Ràdio millora les dades de fa un any, i encara que sigui un augment tímid de 1.000 oients, fins als 134.000, la pujada té bon regust perquè la temporada passada comptava encara amb el veterà Fernández com a copresentador i, a més, a l'EGM immediatament anterior havia baixat fins els 102.000. A l'altra banda del dial, Toni Clapés va fer a l'abril 303.000 seguidors, que ara han baixat als 287.000. Són dades més que notables, ja que la xifra anterior era el seu tercer rècord històric i, en tot cas, mirat a un any vista –que és la mesura més fiable, perquè el consum de ràdio és estacional– puja des del 228.000. El Tot Costa també fa bones xifres, amb 105.000 oients (en tenia 78.000 fa un any).

Als vespres i a les nits de la pública l'alegria ja és més desigual. Kilian Sebrià és un altre que diu adeu, després de 21 anys al Catalunya nit, però el programa s'acomiada amb 30.000 adeptes, 19.000 menys que el juliol del 2022. També baixa El búnquer, de 57.000 a 43.000. En canvi, l'XL suma 7.000 nous oients, fins als 48.000. I La nit dels ignorants també puja, de 38.000 a 63.000.

Més enllà de Catalunya Ràdio, la pública té també tres marques addicionals. Catalunya Informació puja dels 89.000 als 105.000, però les altres dues emissores no tenen tanta sort: Catalunya Música cau dels 44.000 a poc més de la meitat (23.000) i iCat també baixa, més suaument, dels 29.000 als 24.000 seguidors. En el cas de RAC105, aconsegueixen amb 191.000 oients la millor xifra dels últims cinc anys. El Matina Codina, a més, anota 127.000 oients que marquen el rècord de la història del programa.

Caps de setmana amb sobresalts

Els caps de setmana solen tenir grans variacions en els resultats per la metodologia de l'EGM, i aquest cop no ha estat una excepció. El suplement de Roger Escapa ha millorat de manera important les dades de dissabte, que salten dels 336.000 als 444.000. Però baixa de manera similar els diumenges, dels 323.000 als 248.000. El Tot gira millora tots dos dies: els dissabtes dobla el resultat (de 101.000 a 199.000) i els diumenges també (de 103.000 a 219.000). A la privada, Xavi Bundó segueix liderant als matins, amb un Via lliure que puja dels 437.000 als 558.000 els dissabtes, mentre que els diumenges perd 30.000 seguidors i cau fins als 452.000. El Superesports puja tots dos dies: de 162.000 a 179.000 els dissabtes (i, per tant, és superat per Catalunya Ràdio) i de 195.000 a 225.000 els diumenges.

Aquest haurà estat, doncs, un bon EGM per a la ràdio en català, sobretot si es té en compte que el consum ha retrocedit. Ara fa un any, escoltaven les ones 3.844.000 persones, que ara ja són només 3.783.000. En el cas de ràdio generalista sí que la dada ha millorat: de 2.049.000 a 2.129.000. A l'onada just anterior, a l'abril, les dues grans ràdios es van deixar 225.000 oients pel camí comparant-ho amb la mateixa dada del 2022. Ara, en recuperen 92.000.

Catalunya Ràdio, líder en podcast i perfil més jove

Aquestes són les dades de les ones, però recentment l'EGM incorpora també una anàlisi del consum per podcast, i en aquest àmbit el lideratge és indiscutiblement per a Catalunya Ràdio, gràcies en bona part a l'impuls de títols com Crims. De dilluns a divendres l'EGM li atorga 103.000 oients (en tenia 80.000 fa un any), mentre que RAC1 baixa dels 57.000 als 45.000. Això, unit al fet que Catalunya Ràdio té un millor perfil entre els més joves de 24 anys i a la franja de 25 a 34 anys, fa pensar que el tòpic de RAC1 com a emissora jove cal començar-lo a revisar (tot i que, en xifres absolutes, l'emissora del Grupo Godó segueix liderant a tots els grups d'edat).

Patacada a la ràdio espanyola

Quan falta menys d'un mes per a les eleccions generals a les Corts, la ràdio espanyola mostra símptomes de debilitat, ja que les tres emissores més grans perden oients. La SER segueix liderant, però els seus 4.140.000 seguidors de l'any passat ara només són 4.056.000. També retrocedeix, i més severament, la COPE: si fa un any sumava 3.577.000 persones connectades, ara es queda en 3.380.000. I encara és més forta la caiguda d'Onda Cero, que tenia 2.101.000 oients i aquesta temporada l'acaba amb tan sols 1.822.000.

Àngels Barceló segueix com a reina dels matinals a la SER, però amb un petit descens de 25.000 fidels que la deixen en 2.860.000. Per sort per a ella, Carlos Herrera des de la COPE pateix molt més perquè els seus 2.603.000 adeptes són 139.000 menys que ara fa un any. Carlos Alsina també pateix: els seus 1.513.000 connectats ara són ja 1.337.000.

stats